Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: ProRail
Copyright: ProRail
Copyright: ProRail
Copyright: ProRail
Copyright: ProRail
Copyright: Voor van bouwdoos hoog kader en gaas. studioSK
Copyright: Voor van bouwdoos hoog kader en glas winkelpui. studioSK
Copyright: Voor van bouwdoos laag kader en gaas parkeergarage. studioSK
Copyright: Voor van bouwdoos laag kader en glas. studioSK
Copyright: Voor van bouwdoos laag kader en groen. studioSK
Copyright: studioSK
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: ProRail
Copyright: ProRail
Copyright: ProRail
Copyright: ProRail
Copyright: ProRail
Copyright: Voor van bouwdoos hoog kader en gaas. studioSK
Copyright: Voor van bouwdoos hoog kader en glas winkelpui. studioSK
Copyright: Voor van bouwdoos laag kader en gaas parkeergarage. studioSK
Copyright: Voor van bouwdoos laag kader en glas. studioSK
Copyright: Voor van bouwdoos laag kader en groen. studioSK
Copyright: studioSK

Nieuw station nabij Utrechtse binnenstad

22 augustus 2016, 11:39
Aan de rand van de Utrechtse binnenstad is vandaag een nieuw station in gebruik genomen. Voor de compositie van de gevels van Utrecht Vaartsche Rijn heeft architect Paul van der Ree van studioSK een ‘bouwdoos’ met elementen ontwikkeld.

Station Utrecht Vaartsche Rijn is onderdeel van een nieuwe stedelijk bouwblok, dat zich over een lengte van een kleine kilometer uitstrekt. Het station boor trein en tram ligt zo’n zes meter boven straatniveau en kruist het water van de Vaartsche Rijn, die richting binnenstad overgaat in de Oude Gracht.

Inpassing
Op maaiveldniveau is circa 8.000 m2 programma gerealiseerd. Binnen de contour van het nieuwe stedelijke bouwblok zijn een parkeergarage voor 200 auto’s, twee fietsenstallingen, winkelruimte, bewonersruimten en ruime kruisende wegen ondergebracht.

De inpassing van het project in de woonstraten en de aangrenzende begraafplaats (een ontwerp van J.D. Zocher jr.). Architect Van der Ree: “Het station moest aansluiten bij de wijk. Dat is in het uiteindelijke ontwerp goed gelukt. En wat ik vooral ook belangrijk vind is dat het project tot stand is gekomen in nauw overleg met de bewoners. Voor hen waren de bouwplannen namelijk behoorlijk ingrijpend.”

Bouwdoos
Voor de compositie van de gevels heeft de architect een ‘bouwdoos’ met een beperkt assortiment aan elementen ontwikkeld. Daarmee moest bovendien een programma worden vormgegeven, dat nog niet vaststond. Het bouwpakket bestaat uit drie elementen: betonnen kaders, bakstenen vlakken en een golvende betonnen kroonlijst.

Een aantal van de betonnen kaders steekt als een soort ‘portalen’ boven het station uit. Ze symboliseren dat het station een stedenbouwkundige poort is tussen de zuidoostelijke woonwijken en de binnenstad. En een poort tot de stad voor bezoekers, want vanaf het nieuwe station is het even ver naar het stadscentrum als vanaf Utrecht Centraal.

Baksteen en gaasgevels
Voor de bakstenen vlakken heeft studioSK (onderdeel van Movares) een steen met lang en plat formaat gekozen, die is gemetseld met verticale stootvoegen en terugliggende horizontale voegen. Dit accentueert de karakteristieke lange lijnen in het project.

In de bakstenen gevels zijn kaders en een gaasgevel opgenomen, wat zorgt voor daglichttoetreding in de stalling, ventilatie en een visuele relatie met de aangrenzende straten. In de straten met woningen zullen de gaasgevels begroeid raken met klimbeplanting.

Infrastructuur
Opdrachtgever voor het treinstation is ProRail; de gemeente Utrecht heeft opdracht gegeven voor de zogeheten Uithoflijn. Vandaag is het treinstation in gebruik genomen en morgen wordt het officieel geopend. In 2018 zal ook de tram van de Uithoflijn gaan rijden en Vaartsche Rijn als halte gaan functioneren.

Utrecht Vaartsche Rijn is het zevende en laatste station dat opent als onderdeel van het project Randstadspoor. Sinds 2007 openden al Amersfoort Vathorst, Utrecht Zuilen, Utrecht Terwijde, Utrecht Leidsche Rijn, Houten Castellum en Tiel Passewaaij.

Andere nieuwsberichten

AFFR 2019 maakt programma bekend

Gisteren, 16:52

Bomen kijken in Oostenrijks voetbalstadion

Gisteren, 11:56

Envisions ontwikkelt nieuwe straatstenen voor Eindhoven

Gisteren, 11:24

Indira van 't Klooster nieuwe directeur Arcam

Gisteren, 10:17

Nanne de Ru verzorgt zestiende Peutz-lezing

Gisteren, 09:00

Heleen Meinsma benoemd tot associate bij EGM architecten

17 september, 1:55

Studiedagen over strategieën voor succesvolle projecten

17 september, 11:00

Timmermans: roer radicaal om voor Green Deal

17 september, 9:13

Stefan Bödecker nieuwe voorzitter BNSP

16 september, 5:07

'Bezwaar tegen windmolenpark vrijwel zinloos'

16 september, 9:40
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | trappen en balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan