Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: Ben Vulkers
Copyright: ProRail
Copyright: ProRail
Copyright: ProRail
Copyright: ProRail
Copyright: ProRail
Copyright: Voor van bouwdoos hoog kader en gaas. studioSK
Copyright: Voor van bouwdoos hoog kader en glas winkelpui. studioSK
Copyright: Voor van bouwdoos laag kader en gaas parkeergarage. studioSK
Copyright: Voor van bouwdoos laag kader en glas. studioSK
Copyright: Voor van bouwdoos laag kader en groen. studioSK
Copyright: studioSK
Nieuw station nabij Utrechtse binnenstad
22 augustus 2016, 11:39
Aan de rand van de Utrechtse binnenstad is vandaag een nieuw station in gebruik genomen. Voor de compositie van de gevels van Utrecht Vaartsche Rijn heeft architect Paul van der Ree van
studioSK
een ‘bouwdoos’ met elementen ontwikkeld.
Station Utrecht Vaartsche Rijn is onderdeel van een nieuwe stedelijk bouwblok, dat zich over een lengte van een kleine kilometer uitstrekt. Het station boor trein en tram ligt zo’n zes meter boven straatniveau en kruist het water van de Vaartsche Rijn, die richting binnenstad overgaat in de Oude Gracht.
Inpassing
Op maaiveldniveau is circa 8.000 m
2
programma gerealiseerd. Binnen de contour van het nieuwe stedelijke bouwblok zijn een parkeergarage voor 200 auto’s, twee fietsenstallingen, winkelruimte, bewonersruimten en ruime kruisende wegen ondergebracht.
De inpassing van het project in de woonstraten en de aangrenzende begraafplaats (een ontwerp van J.D. Zocher jr.). Architect Van der Ree: “Het station moest aansluiten bij de wijk. Dat is in het uiteindelijke ontwerp goed gelukt. En wat ik vooral ook belangrijk vind is dat het project tot stand is gekomen in nauw overleg met de bewoners. Voor hen waren de bouwplannen namelijk behoorlijk ingrijpend.”
Bouwdoos
Voor de compositie van de gevels heeft de architect een ‘bouwdoos’ met een beperkt assortiment aan elementen ontwikkeld. Daarmee moest bovendien een programma worden vormgegeven, dat nog niet vaststond. Het bouwpakket bestaat uit drie elementen: betonnen kaders, bakstenen vlakken en een golvende betonnen kroonlijst.
Een aantal van de betonnen kaders steekt als een soort ‘portalen’ boven het station uit. Ze symboliseren dat het station een stedenbouwkundige poort is tussen de zuidoostelijke woonwijken en de binnenstad. En een poort tot de stad voor bezoekers, want vanaf het nieuwe station is het even ver naar het stadscentrum als vanaf Utrecht Centraal.
Baksteen en gaasgevels
Voor de bakstenen vlakken heeft studioSK (onderdeel van Movares) een steen met lang en plat formaat gekozen, die is gemetseld met verticale stootvoegen en terugliggende horizontale voegen. Dit accentueert de karakteristieke lange lijnen in het project.
In de bakstenen gevels zijn kaders en een gaasgevel opgenomen, wat zorgt voor daglichttoetreding in de stalling, ventilatie en een visuele relatie met de aangrenzende straten. In de straten met woningen zullen de gaasgevels begroeid raken met klimbeplanting.
Infrastructuur
Opdrachtgever voor het treinstation is ProRail; de gemeente Utrecht heeft opdracht gegeven voor de zogeheten Uithoflijn. Vandaag is het treinstation in gebruik genomen en morgen wordt het officieel geopend. In 2018 zal ook de tram van de Uithoflijn gaan rijden en Vaartsche Rijn als halte gaan functioneren.
Utrecht Vaartsche Rijn is het zevende en laatste station dat opent als onderdeel van het project Randstadspoor. Sinds 2007 openden al Amersfoort Vathorst, Utrecht Zuilen, Utrecht Terwijde, Utrecht Leidsche Rijn, Houten Castellum en Tiel Passewaaij.
Trefwoorden
utrecht
prorail
station
studiosk
utrecht vaartsche rijn
randstadspoor
Locatie
Best gelezen
1
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
2
SAWA officieel geopend door Koningin Máxima
donderdag, 20 november
3
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
vrijdag, 21 november
4
Studioninedots deelt nieuwe beelden van project Spark op Smakkelaarsveld in Utrecht
maandag, 24 november
5
Nieuw voorstel voor renovatie en uitbreiding De Kuip
woensdag, 26 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Nieuwe bouwwerken langs acht kilometer trambaan
16 december 2019
Eerste van vijf spoorbruggen bij Amsterdam Centraal gesloopt
14 augustus 2024
JHK ontwerpt Moxy-hotel Rotsoord
31 mei 2018
Expositie over historie Utrechts stationsgebied
6 september 2016
Woonblok met landelijke binnentuin van KettingHuls
9 november 2016
Station Breda officieel opgeleverd
1 augustus 2016
Oriënteren via kleuren in fietsparkeergarage Zuidas
18 juli 2016
Stationshal Utrecht op 7 december klaar
12 augustus 2016
Nieuw stationsgebied Bilthoven geopend
2 juni 2015
Nieuw lightrailstation Den Haag gaat open
16 augustus 2016
OV-terminal Utrecht Centraal officieel geopend
7 december 2016
Nieuw station Castricum ontvangt reizigers onder groot tentdoek
23 januari 2019
studioSK presenteert modulair ontwerp voor zoutloodsen Rijkswaterstaat
26 juni 2019
Nieuwe bouwwerken langs acht kilometer trambaan
16 december 2019
Eerste van vijf spoorbruggen bij Amsterdam Centraal gesloopt
14 augustus 2024
JHK ontwerpt Moxy-hotel Rotsoord
31 mei 2018
Expositie over historie Utrechts stationsgebied
6 september 2016
Woonblok met landelijke binnentuin van KettingHuls
9 november 2016
Station Breda officieel opgeleverd
1 augustus 2016
Oriënteren via kleuren in fietsparkeergarage Zuidas
18 juli 2016
Stationshal Utrecht op 7 december klaar
12 augustus 2016
Nieuw stationsgebied Bilthoven geopend
2 juni 2015
Nieuw lightrailstation Den Haag gaat open
16 augustus 2016
OV-terminal Utrecht Centraal officieel geopend
7 december 2016
Nieuw station Castricum ontvangt reizigers onder groot tentdoek
23 januari 2019
studioSK presenteert modulair ontwerp voor zoutloodsen Rijkswaterstaat
26 juni 2019
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Schiphol investeert tien miljard in nieuwe terminal en andere infrastructuur
1 uur geleden
Schiphol wil tot 2035 tien miljard euro investeren in betere en duurzamere infrastructuur, waaronder een nieuwe terminal en vernieuwde pieren.
Video's: genomineerden voor de Abe Bonnema Architectuurprijs 2025
4 uur geleden
Van de vier genomineerde architecten voor de Abe Bonnema Architectuurprijs 2025 zijn video's gemaakt.
'Landmark' voor duurzame toekomst komt in Rotterdamse wijk Waterkant
Vandaag, 11:53
De zogeheten Shift Landmark krijgt een plek in de toekomstige wijk Waterkant in Rotterdam-Zuid. Het gebouw moet een internationale trekpleister worden die mensen, bedrijven en andere organisaties aanzet tot actie voor een duurzame toekomst.
RxDOMI ontwikkelt modulaire, biobased mantelzorgwoning op basis van WikiHouse-systeem
Gisteren, 16:06
Met 3D-modules van 10 m2 kunnen kleinere en grote woonruimtes gerealiseerd worden. RxDOMI ontwikkelt en bouwt de modulaire mantelzorgwoning.
Flevoland rekent op kabinet bij openstellen Lelystad Airport
39 minuten geleden
De provincie Flevoland rekent erop dat het kabinet Lelystad Airport niet alleen openstelt voor Defensie, maar ook voor vakantievluchten.
CBS: bijna acht procent van de corporatiewoningen naar statushouders
2 uur geleden
Bijna acht procent van de huurwoningen van woningcorporaties die in 2023 vrijkwamen, ging dat jaar naar statushouders.
Kennisinstituut: reizen met auto, vliegtuig en e-bike in de lift
Gisteren, 12:56
Het wegverkeer, het aantal vliegtuigpassagiers, en het gebruik van de elektrische fiets zijn in 2024 gegroeid en naar verwachting zet die stijging door.
Amsterdam koppelt metrolijn 50 en 53 om capaciteit metronetwerk te verhogen
Gisteren, 10:00
Op het nieuwe netwerk kunnen de metro's vaker rijden: acht keer per uur overdag en tien keer per uur in de spits. Door de ontvlechting rijden er straks minder lijnen op hetzelfde spoor.
Gemeente Den Haag komt met meldpunt voor onveilige plekken
24 november, 12:11
De gemeente Den Haag heeft een meldpunt gecreëerd waar mensen melding kunnen maken van onveilige plekken. Experts bekijken de locaties vervolgens om vast te stellen welke maatregelen er nodig zijn om het gevoel van veiligheid te verbeteren.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
21 november, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur