Copyright: Hyperloop-team TU Delft
Copyright: Hyperloop-team TU Delft
Copyright: Hyperloop-team TU Delft
Copyright: Hyperloop-team TU Delft
Copyright: Hyperloop-team TU Delft
Copyright: Hyperloop-team TU Delft
Copyright: Hyperloop-team TU Delft
Copyright: Hyperloop-team TU Delft
Copyright: Hyperloop-team TU Delft
Copyright: Hyperloop-team TU Delft
Copyright: Hyperloop-team TU Delft
Copyright: Hyperloop-team TU Delft
Copyright: Hyperloop-team TU Delft
Copyright: Hyperloop-team TU Delft

Team TU Delft naar finale Hyperloop-competitie

8 februari 2016, 15:51
Een team van de TU Delft heeft de tweede plaats behaald bij een ontwerpwedstrijd voor de zogeheten Hyperloop. Met dit hogesnelheidstransportsysteem kunnen reizigers in de toekomst bijna zo snel als het geluid van de ene plek naar de andere reizen. De Delftenaren veroverden tevens de prijs voor het meest innovatieve ontwerp.

Hyperloop bestaat uit een buis met een lage luchtdruk, waar voertuigen met maximaal 1.200 kilometer per uur doorheen kunnen razen. De reis van Amsterdam naar Berlijn of Parijs duurt dan nog maar een half uur. Het systeem is bedacht door ingenieur en ondernemer Elon Musk (bekend van onder andere Tesla en PayPal), die ook de ontwerpwedstrijd uitschreef.

Aan de Hyperloop Pod Competition, die als doel heeft om de ontwikkeling van een werkend prototype te stimuleren, deden 124 teams uit de hele wereld mee. De TU Delft behaalde in combinatie met MKB Brandstof een eervolle tweede plaats en mag deelnemen aan de finale, die komende zomer plaatsvindt. De Delftenaren starten deze week met de bouw van een prototype (schaal 1:2).

Magneten
Het Delftse ontwerp week af van de meeste andere teams, omdat de capsule zweeft op magneten. “Als we de magneten onder de capsule laten bewegen over een geleidende plaat, van bijvoorbeeld aluminium, gaat de capsule vanzelf zweven”, zegt teamleider Tim Houter.

“Dit minimaliseert het energieverbruik en de aanlegkosten van het traject. De capsule wordt op het station geaccelereerd, waarna deze naar het volgende station zweeft en daar weer wordt afgeremd. Bij het afremmen wordt weer energie teruggewonnen, wat het Hyperloop-transport zeer energie-efficiënt maakt.”

Ook het geringe gewicht van de capsule van slechts 149 kilo, dat veel indruk maakte op de juryleden, is gunstig voor het energieverbruik en de kosten van het transport.

Finale
De finale vindt deze zomer plaats in het Amerikaanse Hawthorne. Naast het hoofdkantoor van SpaceX wordt een testbuis aangelegd, waardoor de Hyperloop-capsules van twintig teams zullen racen. De capsules worden daar wederom door experts van Tesla Motors, SpaceX en een aantal hoogleraren beoordeeld op het ontwerp en de prestaties. De testbuis heeft een diameter van 1,8 meter.

Het team van de TU Delft bestaat uit meer dan dertig studenten van verschillende opleidingen. De eerste prijs werd gewonnen door een team van het MIT.

Andere nieuwsberichten

Woontoren voor jongeren op Oostenburg vormt roestbruin accent langs het spoor

Gisteren, 15:50

EU Mies Award 2024 voor studiepaviljoen Technische Universiteit Braunschweig

Gisteren, 13:57

Sofie De Caigny nieuwe voorzitter Commissie Omgevingskwaliteit en Cultureel Erfgoed Rotterdam

Gisteren, 12:15

Podcasts en publicatie over realiseren ruimtelijke kwaliteit bij stedelijke ontwikkeling

Gisteren, 10:47

Woontorens The Grace worden lager dan gepland

Gisteren, 14:37

Tweede Kamer neemt nieuwe huurwet aan

Gisteren, 11:24

Brabant gaat door met stikstofaanpak en ziet op termijn ruimte

Gisteren, 09:00

Kamer wil ‘tochtkorting’ voor huurder slecht geïsoleerde woning

25 april, 5:21

Provincie Friesland en gemeenten weer op één lijn over woningbouw

25 april, 1:46

Vastgoedadviseur: winkelleegstand binnensteden loopt op

25 april, 9:31
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan