Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer

Eerste verkeer over nieuwe Botlekbrug gereden

14 juli 2015, 15:35
Afgelopen zondag heeft de eerste auto over de nieuwe Botlekbrug onder de Oude Maas gereden. De door Quist Wintermans Architekten ontworpen brug sluit de Maasvlakte aan op de A15 en is een van de grootste hefbruggen van Europa. In het ontwerp is aansluiting gezocht bij de schaal en contouren van de havenomgeving.

De nieuwe Botlekbrug maakt deel uit van het project verbreding A15, waarbinnen Quist Wintermans verantwoordelijk is voor de vormgeving en esthetische begeleiding van alle kunstwerken. De nieuwe brug vervangt op termijn de oude Botlekbrug, die wordt gesloopt nadat in september 2017 het spoor is aangelegd op de nieuwe brug.

In het ontwerp voor de nieuwe Botlekbrug is uitgegaan van een constructie die door zijn vormgeving laat zien hoe deze functioneert, meldt Quist Wintermans. Daarom zijn de essentiële elementen in het zicht gelaten en herkenbaar gemaakt. Zo zijn er zes betonnen heftorens te onderscheiden, waarvan de twee middelste tweelingen zijn.

Stabiliteit
Stabiliteit bepaalt de afmetingen van de torens, in het bijzonder in de hefstand en wanneer er veel wind staat. De hoeken van de torens zijn afgerond. waardoor ze overeenstemmen met de overwegend ronde pijlers van de viaducten en fly-overs in het A15-tracé.

Betonnen contragewichten bewegen door de hoge verticale sleuven in de torens. Op het contragewicht is in bas-reliëf de naam ‘Botlek’ aangebracht. De gedachte hierbij is dat een zichtbare naamgeving de identiteit van het object vergroot, legt het architectenbureau uit.

De trekkabels aan de contragewichten lopen via grote wielen boven in de koppen van de torens aan de buitenzijde naar beneden. Daar zijn ze bevestigd aan de einddwarsliggers van de brugdekken. De koppen van de torens zijn vormgegeven als koppen van buitenaardse wezens, met de wielen als ogen en het overstek waar de kabels naar buiten komen als een bek. Op een van de buitenste torens is een bedieningsruimte aangebracht, een glazen ‘rugzakje’.

Transparante witte stalen vakwerkliggers, opgebouwd uit stalen kokers, vormen de langsliggers van de brug. Aan de bovenzijde zijn de liggers afgerond. De pijlers van de brug waarop de torens staan zijn ovale betonnen eilanden in het water waarin de technische installaties van het hefmechanisme zijn ondergebracht.

De afgeronde vormen van de pijlers verminderen de opstuwing van het stromende water en werken als een geleiding voor de scheepvaart. Om de brug ’s nachts eveneens een spannend aanzicht te geven, worden de kabels en de wielen aangelicht.

Zuidelijke rijbaan
Zondag is de zuidelijke rijbaan van de nieuwe brug in gebruik genomen, eind dit jaar wordt ook de noordelijke rijbaan opengesteld voor het verkeer. De doorvaarthoogte van de nieuwe Botlekbrug is groter waardoor hij minder vaak open hoeft.

Ook kan te zijner tijd het scheepvaartverkeer de brug van beide kanten tegelijkertijd passeren. Daarnaast wordt het aantal rijstroken per rijrichting uitgebreid van een naar twee. Op deze wijze draagt de brug bij aan een betere doorstroming op zowel weg als water.

Andere nieuwsberichten

Nieuw interieur van NN stelt circulariteit centraal

Gisteren, 14:31

Studio 1:1 presenteert het Groene Handboek voor woningcorporaties

Gisteren, 12:03

Publiekruimten in Museum Arnhem voorzien van kenmerkende Modijefsky-mix

15 augustus, 5:14

Universiteit van Wageningen heeft een nieuw gebouw voor dialoog

15 augustus, 12:59

Vereniging Eigen Huis wil 10.000 betaalbare starterswoningen per jaar

Gisteren, 16:44

Bouwsector wil in gesprek Remkes aandacht voor eigen stikstofplan

Gisteren, 09:04

Steeds meer inwoners verlaten de Randstad

15 augustus, 10:14

ING: flinke daling huizenprijzen vooralsnog minder waarschijnlijk

12 augustus, 12:08

Stedelijk Museum koopt drie werken uit serie Materialsm van DRIFT

12 augustus, 9:14

Onderzoek: sommige vuilnisbelten zijn grote methaanuitstoters

11 augustus, 9:26
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
VELUX Commercial
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Mobilane
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
ISMT B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan