Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer

Eerste verkeer over nieuwe Botlekbrug gereden

14 juli 2015, 3:35
Afgelopen zondag heeft de eerste auto over de nieuwe Botlekbrug onder de Oude Maas gereden. De door Quist Wintermans Architekten ontworpen brug sluit de Maasvlakte aan op de A15 en is een van de grootste hefbruggen van Europa. In het ontwerp is aansluiting gezocht bij de schaal en contouren van de havenomgeving.

De nieuwe Botlekbrug maakt deel uit van het project verbreding A15, waarbinnen Quist Wintermans verantwoordelijk is voor de vormgeving en esthetische begeleiding van alle kunstwerken. De nieuwe brug vervangt op termijn de oude Botlekbrug, die wordt gesloopt nadat in september 2017 het spoor is aangelegd op de nieuwe brug.

In het ontwerp voor de nieuwe Botlekbrug is uitgegaan van een constructie die door zijn vormgeving laat zien hoe deze functioneert, meldt Quist Wintermans. Daarom zijn de essentiële elementen in het zicht gelaten en herkenbaar gemaakt. Zo zijn er zes betonnen heftorens te onderscheiden, waarvan de twee middelste tweelingen zijn.

Stabiliteit
Stabiliteit bepaalt de afmetingen van de torens, in het bijzonder in de hefstand en wanneer er veel wind staat. De hoeken van de torens zijn afgerond. waardoor ze overeenstemmen met de overwegend ronde pijlers van de viaducten en fly-overs in het A15-tracé.

Betonnen contragewichten bewegen door de hoge verticale sleuven in de torens. Op het contragewicht is in bas-reliëf de naam ‘Botlek’ aangebracht. De gedachte hierbij is dat een zichtbare naamgeving de identiteit van het object vergroot, legt het architectenbureau uit.

De trekkabels aan de contragewichten lopen via grote wielen boven in de koppen van de torens aan de buitenzijde naar beneden. Daar zijn ze bevestigd aan de einddwarsliggers van de brugdekken. De koppen van de torens zijn vormgegeven als koppen van buitenaardse wezens, met de wielen als ogen en het overstek waar de kabels naar buiten komen als een bek. Op een van de buitenste torens is een bedieningsruimte aangebracht, een glazen ‘rugzakje’.

Transparante witte stalen vakwerkliggers, opgebouwd uit stalen kokers, vormen de langsliggers van de brug. Aan de bovenzijde zijn de liggers afgerond. De pijlers van de brug waarop de torens staan zijn ovale betonnen eilanden in het water waarin de technische installaties van het hefmechanisme zijn ondergebracht.

De afgeronde vormen van de pijlers verminderen de opstuwing van het stromende water en werken als een geleiding voor de scheepvaart. Om de brug ’s nachts eveneens een spannend aanzicht te geven, worden de kabels en de wielen aangelicht.

Zuidelijke rijbaan
Zondag is de zuidelijke rijbaan van de nieuwe brug in gebruik genomen, eind dit jaar wordt ook de noordelijke rijbaan opengesteld voor het verkeer. De doorvaarthoogte van de nieuwe Botlekbrug is groter waardoor hij minder vaak open hoeft.

Ook kan te zijner tijd het scheepvaartverkeer de brug van beide kanten tegelijkertijd passeren. Daarnaast wordt het aantal rijstroken per rijrichting uitgebreid van een naar twee. Op deze wijze draagt de brug bij aan een betere doorstroming op zowel weg als water.

Andere nieuwsberichten

Jachthaven met vloeiend clubgebouw door UNStudio Asia

Gisteren, 16:22

Atelier PUUUR presenteert CPO-project Centrumeiland

Gisteren, 14:58

Barcode Architects ontwerpt eerste gebouw Feyenoord City

Gisteren, 11:26

Stuur nu jullie project in voor de Kantoorgebouw van het Jaar-prijs!

Gisteren, 10:41

Mies Architectuur ontwerpt bedrijfspand in fonkelend zwart

Gisteren, 11:10

Amsterdam vraagt hulp VN om woningmarkt

Gisteren, 09:23

Duurzaamheid centraal tijdens Nacht van de Leefomgeving

16 juli, 5:04

Grote Haagse fietsenstalling later klaar

16 juli, 1:33

Posad en Maxwan verder als één bureau

13 juli, 10:49

Inzending voor Jaarboek Architectuur van start

13 juli, 9:55
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
SLV Nederland
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | trappen en balustrades
Arpa Nederland BV
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Forbo Flooring
AGC Glass Nederland B.V.
KONE Liften en Roltrappen, Gevelliftinstallaties en Deursystemen
Triflex BV
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Rockfon / ROCKWOOL B.V.
Trespa International BV
Gira Giersiepen GmbH & Co. KG
Rockpanel
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland BV - Modulaire lichtstraten
Jung | Hateha B.V.
Van Besouw Tapijt
Sika Nederland B.V.
ASSA ABLOY Entrance Systems
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural Nederland
Derako International B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Cedral sidings
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
Gerflor Benelux
OWA Benelux BV
Tata Steel IJmuiden BV
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan