Copyright: GROUP A
Copyright: GROUP A
Copyright: GROUP A
Copyright: GROUP A
Copyright: GROUP A
Copyright: GROUP A
Copyright: GROUP A
Copyright: GROUP A
Copyright: GROUP A
Copyright: GROUP A

GROUP A presenteert ontwerp stationsgebied Harderwijk

20 juni 2014, 19:58
In één beweging verbindt GROUP A in zijn ontwerp voor het stationsgebied van Harderwijk de nieuwe tunnel met het bestaande station en voegt het bureau nieuwe commerciële ruimte toe onder een slanke luifel.

In anticipatie op de invoering van hoogfrequent treinverkeer rond Utrecht – Randstadspoor – wordt het stationsgebied van Harderwijk de komende jaren op de schop genomen. Een nieuwe tunnel onder het spoor vormt voor auto’s, fietsers en voetgangers de verbinding tussen de verschillende wijken rond het spoor. Vanuit de tunnel komt een nieuwe toegang tot de treinperrons met daaraan een nieuw stationsgebouw met commerciële ruimte.

Het ontwerp van GROUP A behelst naast de tunnel en het stationsgebouw ook de inrichting van de openbare ruimte en een gebouwde fietsenstalling met 1500 plaatsen tegenover het stationsgebouw in de tunnel. Het ontwerp heeft GROUP A gemaakt in opdracht van de gemeente Harderwijk.

“Het stationsplein is de ‘spin in het web’ die alle aan het station gerelateerde functies met elkaar verbindt en de verschillende loopstromen organiseert”, meldt GROUP A. “Midden op het plein liggen de trappartij en de lift naar het tunnelniveau. Het stationsgebouw vormt met haar markante luifel en centrale wachtruimte één ensemble en markeert het ‘hart’ van het Stationsplein.”

“De commerciële ruimten en de benodigde reizigersvoorzieningen van het stationsgebouw liggen direct langs de loopstroom tussen trein en bus. Het stationsgebouw sluit zowel aan op het maaiveld- als op het tunnelniveau. Hiermee worden de twee niveaus op een aantrekkelijke wijze met elkaar verbonden. De luie trappen van een mooie, warme natuursteen benadrukken deze kwaliteit.”

Het nu gepresenteerde ontwerp voor het stationsgebied betreft het voorlopig ontwerp. Dit VO wordt de komende periode in samenwerking met Movaris en de gemeente Harderwijk verder uitgewerkt. In het eerste kwartaal van 2015 moet de bouw van start gaan, eind 2016 moet het stationsgebied opgeleverd worden.

Andere nieuwsberichten

Ruimtelijke en ingetogen herdenkingsplek te midden van de natuur

Vandaag, 17:40

Bogdan & Van Broeck ontwerpt brandweerkazerne met buurtsporthal in Anderlecht

Vandaag, 15:39

Helgasnelarchitecten schept rust en eenheid in schoolinterieurs

Vandaag, 12:28

BlueCity opent lab voor ontwikkeling biobased materialen en producten

Vandaag, 11:07

Windmolenbranche en kritische omwonenden eens over gedragscode

Vandaag, 13:38

Lezing Larry Beasley: geloof in de stad

Vandaag, 12:51

Onderzoeksraad: stel controle constructie grote gebouwen verplicht

Gisteren, 14:00

'Bedrijven willen kantoorruimte op juiste plek'

Gisteren, 09:17

Regio Amsterdam wil 100 miljoen voor versnelde woningbouw

24 november, 10:19

CRa pleit voor een minister van Ruimte

24 november, 9:22
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan