Nieuw kanaal moet Bosporus ontlasten

28 april 2011, 9:43
De Turkse metropool Istanbul krijgt een kanaal om de zeeën ten zuiden en noorden van de stad te verbinden. Daarmee moet de Bosporus, de huidige verbinding tussen de Zee van Marmara en de Zwarte Zee, worden ontlast. Dat heeft de Turkse premier Recep Tayyip Erdogan woensdag aangekondigd tijdens een persconferentie.

Het kanaal krijgt een lengte van bijna 50 kilometer, wordt 150 meter breed, en komt ten westen van de miljoenenstad te liggen. Het moet klaar zijn in 2023, het jaar dat de republiek Turkije haar honderdjarig bestaan viert.

De Bosporus is de drukste zeestraat ter wereld met jaarlijks zo’n 50.000 passages. De wachttijd voor schepen om door de Bosporus te varen, kan oplopen tot weken: de zeestraat is smal en om veiligheidsredenen is er nooit tweerichtingsverkeer. De nieuwe vaargeul zou dagelijks 160 schepen kunnen verwerken, dus ruim vijfduizend meer per jaar.

De Turkse metropool Istanbul krijgt een kanaal om de zeeën ten zuiden en noorden van de stad te verbinden. Daarmee moet de Bosporus, de huidige verbinding tussen de Zee van Marmara en de Zwarte Zee, worden ontlast.

30 miljoen mensen
De reacties op het project zijn niet onverdeeld positief. Deskundigen zijn bang dat het de groei van Istanbul, nu 16 miljoen inwoners, zal stimuleren tot misschien wel 30 miljoen mensen; zeker in combinatie met een ander groot project: een derde brug over de Bosporus.

Beide projecten brengen bovendien ‘de longen van Istanbul’ in gevaar: de bossen ten noorden en westen van de stad zouden er deels voor moeten worden gekapt. Ook over de veiligheid maken deskundigen zich zorgen: Istanbul ligt op een breuklijn en het is de vraag in hoeverre het kanaal aardbevingsbestendig kan worden gemaakt.

De kosten en de financiering van de vaarweg zijn vooralsnog in nevelen gehuld, maar aannemelijk is dat het project zowel door de overheid als privaat gefinancierd wordt.

'Gek plan'
De premier kondigde het project jaren geleden al vaag aan: hij sprak over een 'gek plan' dat hij had en dat hij het zou aankondigen als de tijd er rijp voor was. Oppositieleider Kilicdaroglu zei woensdag: "Wat dit land nodig heeft, zijn geen gekke leiders maar leiders die nadenken."

Bron: ANP

Trefwoorden

kanaal istanbul bosporus

Andere nieuwsberichten

Volgende fase Golden City-project van KCAP+Orange

3 uur geleden

Verbouwing voor provinciehuis Zuid-Holland

3 uur geleden

Drie jaar, drie projecten en drie stoelen

Vandaag, 14:25

Ingrijpende verbouwing van De Walvis naar ontwerp van KAAN

Vandaag, 11:10

Google pompt miljard in datacenters Nederland

3 uur geleden

Zwaargewicht gaat adviseren over oeververbinding IJ

Vandaag, 14:48

'Zorg voor Waddenzee moet beter'

Vandaag, 09:57

Bod Amsterdam op MC Slotervaart afgewezen

Vandaag, 09:27

‘Seniorencomplexen onveilig bij brand’

21 juni, 9:44

BIG geeft toekomst vorm in tentoonstelling

21 juni, 9:00
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | trappen en balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen, Gevelliftinstallaties en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Trespa International BV
Gira Giersiepen GmbH & Co. KG
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan