'De keuze aan de woonconsument!'
22 juni 2004, 9:21
SBR heeft het programma voor het congres 'De keuze aan de woonconsument!', over consumentgericht bouwen, nagenoeg rond. Het congres zal op donderdag 23 september worden gehouden in De Doelen in Rotterdam.
Het programma is breed van opzet. Door middel van presentaties en workshops komen een groot aantal facetten van marktgericht bouwen aan de orde. Als 'keynote speaker' is Josephine Green van Philips Design aanwezig om parallellen te trekken tussen de marketingaanpak van Philips en die in de bouw. Het congres wordt ondersteund door de NEPROM en STAWON.
In tijden van een stagnerende woningbouwmarkt zijn het juist consumentgerichte woningconcepten die de verkoop kunnen stimuleren; concepten waarin de bewoner zich herkent en waarop hij zijn invloed kan uitoefenen. In de bouwpraktijk ontbreekt het echter aan voldoende expertise over het brede begrip 'consumentgericht bouwen'. Zeker zo belangrijk is dat de bestaande logistiek in bouwbedrijven integratie van nieuwe concepten in de bedrijfsvoering in de weg zit. Een eerste congres over het onderwerp, in april 2003, trok zoveel belangstelling dat initiatiefnemer SBR het tweede congres met de nodige ambitie heeft opgezet. Als keynote speaker zal fungeren Josephine Green, die bij Philips Design Senior Director of Trends and Strategy is. Vanuit haar functie zal Green duidelijk maken hoe een concern als Philips onderzoek doet naar de toekomstige wensen van de consument en deze vertaalt in nieuwe producten en de marketingstrategie.
16 parallelsessies over consumentgericht bouwen
Vervolgens zal een aantal sprekers in 16 parallelsessies vanuit de bouwsector het belang van consumentgericht bouwen belichten. Dat gebeurt onder meer aan de hand van een toelichting op het Waarde en Riant-concept dat BAM al sinds 1993 (toen nog vanuit HBG) in praktijk brengt, als opstap naar meer marktgerichte woonconcepten. Het Wenswonen-concept van Heijmans IBC, in een tweede project van 168 woningen in Almere toegepast, zal in de komende jaren bedrijfsbreed worden ingezet. Door de manager WensWonen en de divisiedirecteur Bouw wordt ingegaan op wat dit voor zowel de ontwikkeling als het uitvoerend bouwbedrijf betekent. Ook zal AM Wonen duidelijk maken hoe het bedrijf succesvol doelgroepensegmentatie toepast bij de projectontwikkeling.
De ‘meest gemiddelde’ gemeente van Nederland
In Woerden, de 'meest gemiddelde' gemeente van Nederland, geldt de nieuwbouwlocatie 'Snel en Polanen' als voorbeeld van consumentgericht bouwen. Zowel de gemeente als de projectontwikkelaar Proper-Stok zal nader ingaan op de vernieuwende opzet van een wijk, waarin de wens van de bewoner centraal staat. Hoe ook corporaties inspelen op de ontwikkeling naar meer klantgerichte concepten, zal duidelijk worden tijdens de presentaties van Patio (Hilversum), Wonen Breburg (Breda/Tilburg) en Citadel (Den Haag). Vier thema's worden in workshopvorm behandeld: de woonconsument, de woningconcepten, de processen, en de producten en systemen. Ook is er een informatiemarkt. Het congres 'De keuze aan de woonconsument!' richt zich op een brede doelgroep: projectontwikkelaars, kopersbegeleiders, ontwikkelende corporaties, ontwikkelende bouwers, afbouwbedrijven, installateurs, toeleveranciers, bouwmaterialenhandel, gemeenten, architecten en adviseurs. Deelname aan het congres kost € 350,-, elke volgende deelnemer van dezelfde organisatie betaalt € 300,-. Aanmelden is mogelijk via www.sbr.nl/cgb