Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: en gemeente Almere/MVRDV
Almere presenteert visie inpassing Flevolijn
16 september 2010, 13:24
De gemeente Almere heeft samen met NS, Prorail en architectenbureau
MVRDV
een gezamenlijke ontwikkelvisie opgesteld voor de verdubbelde inpassing van de
Flevolijn
in Almere. Het gaat om de stations, de stationsomgevingen, de onderdoorgangen en de directe omgeving van het spoor.
“Hierbij maken de partijen gebruik van innovatieve concepten en duurzame oplossingen in lijn met de
Almere Principles
. Ook de visie van de NS en van de Spoorbouwmeester over inpassing van spoor in een stedelijke omgeving zijn meegenomen en vertaald naar de stations Strand, Poort, Muziekwijk, Centrum, Parkwijk, Buiten en Oostvaarders”, zegt de gemeente.
De ontwikkelvisie geeft aan hoe het spoor in Almere de komende jaren kan meegroeien met de stad en welke knelpunten er in de omgeving opgelost moeten worden. Wethouder ruimtelijke ordening Adri Duivesteijn: “Het is een sturend kwaliteitskader dat richting kan geven aan alle investeringen die nu en in de toekomst plaatsvinden aan de hele Flevolijn”.
Daarnaast is het in de ogen van de wethouder een uitstekend middel om met inwoners, bedrijven en belangenorganisaties de inzet van Almere te bespreken voor aanpassing van de Flevolijn. “Ik hoop dat deze visie ergens ook een geruststellende werking kan hebben op inwoners. Dat mensen zien dat het er, met alle investeringen ten behoeve van de bereikbaarheid, zelfs mooier op kan worden dan het nu is”.
Investeringen
Daarnaast verwacht hij dat het geschetste toekomstbeeld ook kansen biedt voor investeringen, bijvoorbeeld rond alle huidige en toekomstige stations van Almere.
Op dit moment rijden tien treinen per uur per richting over het spoor. In 2015 zullen dat veertien treinen zijn, en vanaf 2020 waarschijnlijk achttien treinen per uur. In het kader van het
OV SAAL
-project worden met Verkeer en Waterstaat afspraken gemaakt over de gefaseerde spoorverdubbeling van de Flevolijn.
“Dit betekent dat de stations en het spoor een groter aantal reizigers krijgen te bedienen. Op de lange termijn (na 2020) wordt daar – als onderdeel van de schaalsprong van Almere – de IJmeerlijn aan toegevoegd. Ook deze geweldige intensivering van het spoor mag niet ten koste gaan van de kwaliteit”, aldus Almere.
De ontwikkelvisie Flevolijn richt zich op een goede kwalitatieve inpassing van de Flevolijn. Belangrijke elementen zijn het handhaven van de groene uitstraling van de spoordijk, de kwaliteitsverbetering van de onderdoorgangen en daarmee de sociale veiligheid, eenduidige toepassing van geluidwerende voorzieningen, samenhangende vormgeving van stations en omgeving en versterken van de uitstraling van de stations gebieden.
Bewust gekozen
De timing van de presentatie van deze visie is bewust gekozen, want komend najaar neemt het rijk een besluit over de maatregelen voor de middellange termijn. “De ontwikkelvisie Flevolijn vormt het kader, waarbinnen die maatregelen van het korte- en middellange termijn pakket van OV SAAL kunnen worden beoordeeld door de gemeenteraad.”
Trefwoorden
mvrdv
ov saal
almere
flevolijn
Best gelezen
1
Houthybride woongebouw langs de A8 in Zaandam opgeleverd
dinsdag, 11 november
2
WillemsenU zinkt villa af in landschap
dinsdag, 11 november
3
Woongebouw voor gezinnen biedt ruime corridor en gekoppelde terrassen met glijbaan
woensdag, 12 november
4
Benthem Crouwel Architects plaatst slotstuk in Paleiskwartier van Den Bosch
donderdag, 13 november
5
Groningers kiezen nieuwe invulling voor plek gesloopte parkeergarage in stadscentrum
dinsdag, 11 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Almere binnen 5 jaar beter bereikbaar
15 december 2011
Adri Duivesteijn vertrekt uit Almere
11 januari 2013
Gezocht: goedkopere IJmeerlijn
8 oktober 2010
Besluit treinlijn Schiphol-Lelystad in 2012
14 april 2011
Groen licht voor spoorvernieuwing Almere
13 oktober 2014
Duivesteijn wil ‘organische’ stedenbouw
2 februari 2011
Bouw station Almere Poort van start gegaan
24 januari 2012
Duivesteijn wil snel uitbreiding Flevolijn
22 april 2010
Grootschalig groeiplan voor Almere
26 juni 2009
‘Bevolkingskrimp dreigt ook in groeigemeente’
22 april 2010
'Lokale kennis omgevingsmanager essentieel'
10 juni 2010
Almere binnen 5 jaar beter bereikbaar
15 december 2011
Adri Duivesteijn vertrekt uit Almere
11 januari 2013
Gezocht: goedkopere IJmeerlijn
8 oktober 2010
Besluit treinlijn Schiphol-Lelystad in 2012
14 april 2011
Groen licht voor spoorvernieuwing Almere
13 oktober 2014
Duivesteijn wil ‘organische’ stedenbouw
2 februari 2011
Bouw station Almere Poort van start gegaan
24 januari 2012
Duivesteijn wil snel uitbreiding Flevolijn
22 april 2010
Grootschalig groeiplan voor Almere
26 juni 2009
‘Bevolkingskrimp dreigt ook in groeigemeente’
22 april 2010
'Lokale kennis omgevingsmanager essentieel'
10 juni 2010
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Circulair transformatieplan van JVST in Utrecht Overvecht wordt werkelijkheid
Vandaag, 17:23
De bouw van het transformatieplan aan de Utrechtse Ivoordreef van JVST gaat binnenkort van start
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
Vandaag, 16:38
Het Bossche stadsbestuur wil afzien van de vestiging van het Design Museum in het gebied, onder meer vanwege te hoog opgelopen kosten.
Kleurrijk atrium vormt hart van nieuw internationaal hoofdkantoor NXP
Vandaag, 15:48
NXP Semiconductors, een belangrijke speler in de halfgeleiderindustrie, heeft zijn intrek genomen in een nieuwhoofdkantoor op de High Tech Campus in Eindhoven. Hollandse Nieuwe ontwierp in samenwerking met Veldhoen + Company het interieur.
Beeldbepalende toren van oud laboratorium geïntegreerd in gebouw International School Delft
Vandaag, 11:33
Op de plek waar vroeger het Kramers Laboratorium stond is naar ontwerp van atelier PRO een gebouw voor de International School Delft gerealiseerd.
Verbouwing Binnenhof kost 2,7 miljard euro, zomer 2031 klaar
Vandaag, 13:19
De laatste officiële inschatting van een einddatum was ‘op zijn vroegst eind 2028’, maar het jaartal 2030 stond ook al in documenten.
Vlaanderen aansprakelijk voor Limburgse schade in tramdebacle
Vandaag, 09:36
De Vlaamse regering is aansprakelijk voor de miljoenen euro's aan kosten die zijn gemaakt rond de afgeblazen tramlijn tussen Maastricht en het Belgische Hasselt.
Zuid-Holland verhoogt budget voor restauratie rijksmonumenten
14 november, 2:08
De provincie Zuid-Holland verhoogt het budget voor de restauratie van rijksmonumenten structureel.
Rapport: natuur kan helpen beschermen tegen stijgende zeespiegel
14 november, 9:24
Natuurlijke oplossingen zoals ruim baan geven aan gebieden met eb en vloed kunnen helpen de Nederlandse kustlijn te beschermen tegen de stijgende zeespiegel.
Deltacommissaris: ga nu al in gesprek over toekomst waterbeheer
13 november, 4:03
Nederland moet nu al kijken welke randvoorwaarden nodig zijn om grote waterbeschermingsprogramma's zoals de Deltawerken in de komende jaren uit te voeren.
Gemeentebestuur wil Brabants dorp Moerdijk laten verdwijnen
13 november, 10:23
Het dorp Moerdijk in Noord-Brabant moet verdwijnen om plaats te maken voor uitbreiding van het bestaande haven- en industrieterrein in die plaats.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur