Amstelstation
Tramhalte
Amstelstation in vogelvlucht, de toren wordt in werkelijkheid smaller
Amstelstation
Tramhalte
Amstelstation in vogelvlucht, de toren wordt in werkelijkheid smaller

Plan omgeving Amstelstation eindelijk een feit

18 november 2009, 12:13
Deze week is het stedenbouwkundig plan voor de omgeving Amstelstation vastgesteld, een mijlpaal in de lange geschiedenis van planvorming die al sinds de jaren negentig loopt. De betrokken stedenbouwkundigen zijn Andries Geerse en Madir Shah (URBANOFFICE). De deelraad van stadsdeel Oost-Watergraafsmeer heeft de ambitie het verouderde gebied weer levendig en veilig te maken. Naast de verbetering van de openbare ruimte, zijn ook winkels, kantoren, woningen en een hotel gepland.

De geplande hotel- en woontoren was vorige week nog een heikel punt voor de deelraad. Enkele raadsleden vonden de toren te hoog en drongen aan op een herziening van het plan. In het huidige voorstel blijft de hoogte gehandhaafd, maar de toren zal slanker worden uitgevoerd zodat de schaduwbaan op de achterliggende wijk smaller wordt.

Deze toren zou aan het silhouet van Amsterdam een eleganté toevoeging moeten worden. Daarom werd niet gekozen voor aftopping, maar voor versmalling van het ontwerp. Voor het ontwerp hiervan wordt een prijsvraag uitgeschreven.

Omdat het gebied rondom het Amstelstation een belangrijke entree van Amsterdam is voor auto- en treinverkeer, wordt ook de verkeerssituatie veiliger gemaakt. Fietsers en voetgangers krijgen meer ruimte, trams en bussen worden rondom het station georganiseerd.

Stedenbouwkundig bureau Andries Geerse uit Rotterdam wil van de ‘uit de hand gelopen verkeersmachine’ rondom het Amstelstation een ‘lommerrijk stationsplein’ maken en de ‘logistieke logica’ van het historische stationsgebouw herstellen.

Nu het stedenbouwkundig plan is vastgesteld, kan begonnen worden met de inrichtingsplan voor de openbare ruimte waarover ook de bewoners mogen meedenken.

Bron: Beeld: Andries Geerse

Andere nieuwsberichten

Terugkijken: Door de ogen van Arna

29 mei, 3:43

Schiekadeblok herontwikkeld met twee torens en 680 woningen

29 mei, 1:37

ZJA: nieuw ontworpen dakconstructie AZ-stadion moet vertrouwen erin terugwinnen

29 mei, 10:45

Amsterdam wil vermindering van prettoerisme, maar heeft daar geen nieuwe instrumenten voor

28 mei, 5:07

Realiseren klimaatbeleid kost komende jaren drie miljard per jaar

29 mei, 9:53

'Dertig jaar natuurbeleid heeft natuur niets opgeleverd'

29 mei, 9:21

Planbureaus willen af van begrip anderhalvemetersamenleving

28 mei, 3:25

Kamer wil crisisaanpak voor afhandeling bevingsschade

28 mei, 9:05

Gerecyclede plastic weg gaat in productie

27 mei, 4:54

Icons At Risk presenteert lijst van bedreigde moderne huizen

27 mei, 11:55
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan