Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Nieuw
Populair
Toon alles
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #11
Scholen
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #6
Transformatie en Renovatie
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Architectenweb Awards 2025
Architectenweb Awards 2024
Architectenweb Awards 2023
Architectenweb Awards 2022
Architectenweb Awards 2021
Architectenweb Awards 2020
Architectenweb Awards 2019
Architectenweb Awards 2018
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Avond met De Zwarte Hond
Symposium
Post-Growth City
Symposium
Prijsuitreiking Architectenweb Awards 2024
Impressie van een feestelijke avond
Avond met Office Winhov
Martens, Willems & Humblé Architecten
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Ontwerpen in analogie met het bestaande
Symposium
De Zwarte Hond
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Martens, Willems & Humblé Architecten
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Avond met Office Winhov
Uitreiking van Architectenweb Awards 2020
Impressie van de prijsuitreiking via Zoom
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Interior & Co
Leevik E-commerce
Schapenzacht
Maatwerk wandkleden van wol
Lucid Motors
Stichting Circulair Bouwen Zeeland
ovPlus
Projectbureau voor (openbaar) vervoer en ruimte
Lucid Motors
Schapenzacht
Maatwerk wandkleden van wol
Stichting Circulair Bouwen Zeeland
Karakter Erfgoed
Sprocket B.V.
Expertise en Design in stalen maatwerktrappen
InStyle B.V.
Prijzentrappen.nl - Specialist in zelfbouwtrappen voor binnen en buiten.
Architecten
Architectuur
Mobiliteit en infrastructuur
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Leveranciers
Gevels
Daken
Ramen en deuren
Trappen, liften en balustrades
Binnenwanden
Vloeren
Plafonds
Verlichting
Sanitair
Projectinrichting
Installaties
Constructies
Buitenruimte
Software
Adviseurs
Bestekschrijvers
Bouwmanagement
Installatie adviseurs E
Bouwfysica
Calculators
Installatie adviseurs G/W
Bouwkundig tekenwerk
Constructeurs
Lichtadviseurs
Adviseur beveiliging
Juristen
Intermediairs, Payrolling
Aannemers
Overig
Presentatie
Instellingen / onderwijs
Overig
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Gesprek met Pi de Bruijn over zijn ontwerpen voor de Tweede Kamer toen en nu
Gesprek met Stijn Steenbakkers over verdichting en hoogbouw in Eindhoven
Gesprek met Oresti Sarafopoulos over het ontwerpen van een kantoorgebouw met bijna geen installaties
Gesprek met Aldo Trim over complexe binnenstedelijke hoogbouw
Gesprek met Job Floris over het ontwerpen van gelaagde architectuur
Gesprek met Stijn Steenbakkers over verdichting en hoogbouw in Eindhoven
Gesprek met Oresti Sarafopoulos over het ontwerpen van een kantoorgebouw met bijna geen installaties
Gesprek met Job Floris over het ontwerpen van gelaagde architectuur
Gesprek met Francesco Veenstra over de ruimtelijke opgaven in Nederland
Gesprek met Aldo Trim over complexe binnenstedelijke hoogbouw
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Uitgekiende gevelafwerking voor Cascade in Alkmaar
Interieur realisatie Café Marcella
Kleine Sigarenfabriek: Erfgoed in een nieuw jasje
Een duurzame werkplekomgeving voor Lieven de Key
Utrecht – Crescendo
The View of Rotterdam
Basil, Westerpark West
Circulair hoofdkantoor Sissy Boy
BDO kantoor Breda
Woontoren Justus
Architectuur
Woningbouw
Zorg
Hotels
Restaurants en café’s
Winkels
Sportgebouwen
Culturele gebouwen
Overheidsgebouwen
Scholen
Kantoren
Bedrijfsgebouwen
Paviljoens en kunst
Overig
Mobiliteit en infrastructuur
Trein- en metrostations
Luchthavens
Busstations
Parkeergarages
Fietsparkeren
Wegen
Bruggen
Water
Energie
Tankstations en laadstations
Waterzuivering en afvalverwerking
Overig
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Regionale visies
Gebiedsvisies
Plannen stedelijk weefsel
Amusementsparken en dierentuinen
Lichtontwerpen
Openbare ruimte
Pleinen
Parken
Tuinen
Speelplaatsen
Uitkijktorens
Overige (bijv. begraafplaatsen)
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
100% biobased en gerecycled plaatmateriaal
Circulair bouwen met de biobased vezelplaten van SAM Panels
Coral: 100% gerecyclede meubelstof, geinspireerd op koraal
34 kleuren geïnspireerd op de natuur
Gevelpaneel square
De grootschalige gevel
NEW! Ontdek de TECTA leien voor dak én gevel!
Krachtige bescherming tegen schade en verkleuring
TECH® S2 Cradle to Cradle - binnenzonweringstof
De Meest Duurzame Wand van Nederland
Circulaire binnenwanden met vlaskern
Knauf MaxSpace
Minder wand, méér ruimte. Het ideale profiel voor meer winst per m²
Plafondhoge Verdi-deursets maken ruimtebeleving compleet
Deur en kozijn op elkaar afgestemd
Het beste inschuifbare lamellendak op de markt
Esthetische en innovatieve oplossing voor exclusieve buitenruimtes
Renovatieset Enkele Deur
30+ min. Brandwerend & Rookwerend Sa
Gevels
Gevelbekleding
Vliesgevels
Zonwering buiten
Isolatie
Gevelconstructies
Signing
Overig
Daken
Dakafwerkingen
Dakisolatie
Dakconstructies
Dakranden, dakgoten en HWA's
Dakramen
Lichtkoepels
Lichtstraten
Schoorstenen
Overig
Dakluiken
Ramen en deuren
Raam- en deursystemen / kozijnen
Vliesgevels
Hang- en sluitwerk
Beveiliging en luiken
Dorpels en vensterbanken
Lateien
Roosters
Glas
Dakramen
Dakkoepels
Lichtstraten
Zonwering buiten
Zonwering binnen
Buitendeuren
Binnendeuren
Postvakken en brievenbussen
Overig
Dakluiken
Trappen, liften en balustrades
Trappen
Roltrappen
Liften
Balustrades en hekwerken
Galerijen
Binnenwanden
Binnenwanden
Wandafwerking
Vloeren
Constructieve vloeren
Verhoogde vloeren
Vloerafwerkingen
Overig
Plafonds
Tegels
Lineair
Grill
Open en roosters
Naadloos
Eilanden en baffles
Plafondafwerkingen
Ophangsystemen
Overig
Klimaatplafonds
Verlichting
Binnenverlichting
Buitenverlichting
Sanitair
Kranen en douchesets
Wastafels
Douchewanden en douchebakken
Baden
Waterclosets
Accessoires
Overig
Projectinrichting
Stoelen
Banken
Tafels
Kasten
Balies
Vrijstaande wanden
Keukens
Accessoires
Overig
Cabines
Interieurbeplanting
Stoffering
Installaties
Verwarming, koeling en ventilatie
Elektrotechnische installaties
Schakelmateriaal
Domotica
Deurcommunicatie
Beveiliging
Liften
Onderhoudsinstallaties
Overig
Brandbeveiliging
Constructies
Draagconstructies
Funderingen en kelders
Overig
Brandbeveiliging
Buitenruimte
Bestratingen en verhardingen
Afwateringen
Terreinafscheidingen en geluidsschermen
Buitenmeubilair
Fietsparkeren
Terrassen
Terrasoverkappingen
Bruggen
Accessoires
Overig
Beplanting
Sport- en speeltoestellen
Software
Tekenen 2D
Modelleren 3D / BIM
Visualisatie / rendering
Parametrisch ontwerpen
Bouwfysica
Draagconstructie
Overig
Virtual Reality
Cloudoplossingen
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
In gesprek over transformatie met Rijnboutt
Assenstraat 14, Deventer
Cradle to Cradle Café ‘Materialen met een missie’
Firda. Stadionplein 23, Leeuwarden
Webinar: Office Winhov over regie van SO tot UO
Online
Een avond met: Ma Yansong
Museumpark 25, 3015 EK Rotterdam
Samen bouwen: wooncoöperaties Amsterdam
Arcam
In gesprek over transformatie met Rijnboutt
Assenstraat 14, Deventer
Cradle to Cradle Café ‘Materialen met een missie’
Firda. Stadionplein 23, Leeuwarden
Mien Ruys en de moderne tuin
Start wandeling: op het Azartplein, Amsterdam, naast het beeld Amphitrite
Een avond met: Ma Yansong
Museumpark 25, 3015 EK Rotterdam
Uitreiking Amsterdamse Architectuurprijs 2025
Het Zonnehuis
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Toon alles
Design
Duurzaamheid
Gevel
Infrastructuur
Interieur
Kantoren
Leisure
Openbare ruimte
Publieke gebouwen
Scholen
Transformatie en Renovatie
Woningbouw
Zorg
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Toon alles
BDG zoekt assistent-ontwerper
Meewerkend Voorman
Projectmanager - Interieurbouw
Medior/Senior Meubelmaker
Technisch Tekenaar
enthousiaste Bouwkundig tekenaar en Projectmanager
Architect met ervaring
gezocht: ervaren architect – bouwvoorbereiding & uitvoeringsfase, en een stagaire/ junior architect
Ontwerper Architectuur (per direct beschikbaar)
Ontwerper
Technisch Architect (per direct)
Architectural Intern
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Copyright: Station Luik-Guillemins ('s NMBS)
Station Luik-Guillemins officieel geopend
18 september 2009, 18:22
Na elf jaar bouwen wordt dit weekend het paradepaardje van de Belgische spoorwegarchitectuur geopend: station Luik-Guillemins. Vlak voor de openingsshow van vrijdag gaf architect
Santiago Calatrava
een rondleiding door zijn creatie. Het is adembenemend, maar roept ook vraagtekens op.
door Ronnie Weessies
De vorm van het gebouw leidt tot verschillende speculaties. Een cynische journalist suggereert een aangespannen armspier, maar van krachtpatserij wil Calatrava niet weten. Links naar zijn schilderijen van vrouwelijk naakt bekoren hem meer, zo
schrijft
De Standaard. Zelf legt de architect de nadruk op het ontbreken van gevels aan de zijkanten.
,,Kijk”, zegt de 58-jarige Spanjaard vanaf het kiss & ride-platform dat uitzicht biedt over het station, ,,Zo is Luik net een ansichtkaart.” Onder de gigantische luifel ontvouwt zich inderdaad een fraai beeld van het stadscentrum, dat schuin links van het station is gelegen.
Achter Calatrava bevindt zich de heuvel van Cointe, waarvan de reusachtige stationsoverkapping de contouren volgt. Door de tweezijdige openheid van Luik-Guillemins zijn beide stadsdelen zichtbaar, ook voor elkaar. Precies waar de architect op uit was. ,,Een station moet in mijn ogen geen barrière zijn, maar een punt van verbinding.”
Ook wat betreft infrastructuur van de stad moet het bouwwerk een centrale rol spelen. Vanaf de snelweg is er een afslag die, via een eveneens door Calatrava ontworpen brug, naar de achterzijde van het station leidt. Hier is behalve de kiss & ride een parkeergarage voor 800 auto’s gesitueerd.
Bij deze parking is sprake van een knap staaltje ingenieurskunst, want hij is bij de heuvel ingegraven. De extra druk wordt via talrijke kolommen opgevangen. Tussen de pijlers aan de buitenzijde vangen de bezoekers weer een glimp op van het ansichtkaartbeeld waar Calatrava over sprak.
Natuurlijk is ook de kap zelf een technisch hoogstandje, waarbij Calatrava gebruik heeft gemaakt van zijn ruime ervaring als bruggenbouwer. De vrij overspanning is 190 meter lang, wat wordt opgevangen door kolommen als die onder de platforms aan weerszijden van de perrons.
De kap strekt zich verder uit over de perrons buiten de centrale hal, waardoor alle passagiers beschut zijn tegen de grillen van het Belgische weer (dat is inderdaad een van de uitgangspunten in het ontwerp). In totaal meet de overkapping 410 meter in de lengte en is hij 160 meter breed.
Tweehonderd meter verplaatst
Een andere belangrijke reden voor de gigantische bouwsom van 312 miljoen euro is dat het station tijdens de bouwwerkzaamheden (begonnen in 1998) in gebruik bleef. Daarbij werd het tweehonderd meter verplaatst ten opzichte van het vorige station. Een complexe operatie en dus geld- en tijdrovend.
De portemonnee werd nog verder geleegd (totale kostenplaatje: 445 miljoen) door de aanpak van de spoorinfrastructuur. Om Luik-Guillemins geschikt te maken als HSL-station, daarvoor is het project in 1994 immers in het leven geroepen, moest de doorstroming worden verbeterd. Inefficiënte kruisingen in het spoor en afbuigende perrons maakten plaats voor rechte lijnen.
Ondanks alle pracht en praal rijst de vraag: wat moet Luik met zo’n grotesk station? Calatrava verklaart de torenhoge ambitie door de stad als historisch en toekomstig Europees knooppunt te duiden. Maar wie even naar het
HSL-netwerk
kijkt, ziet dat Brussel het lokale knooppunt is en Luik een doorvoerstation richting Duitsland en vice versa.
Aan de andere kant ziet de architect het station als een symbool van stedelijke vernieuwing in een stad die is verarmd en bovendien kampt met een negatief imago. Ondanks dat hij niet over de verdere ontwikkelingen buiten het station gaat, heeft hij wel een beeld van wat er in de directe omgeving van het station zou moeten gebeuren.
Calatrava wil de Maas, die op enkele honderden meters van het station stroomt, zichtbaar maken. Vanaf Luik-Guillemins ‘vertrekt’ dan een boulevard, die vervolgens een eind met de rivier ‘meeloopt’. Langs deze route komt veel groen, wat verder nogal ontbreekt in de directe omgeving.
In de plaatselijke politiek wordt inderdaad over dit idee gesproken, zo meldde een woordvoerder. De noodgedwongen sloop van enkele onooglijke en zichtbelemmerende gebouwen wegens asbest bieden in ieder geval een letterlijke en figuurlijke opening.
Enkele feiten
Architectenselectie: 1996
Start bouwwerkzaamheden: 1998
Bouwsom: 445 miljoen euro (waarvan 312 voor het station)
Bouwmaterialen: wit beton, staal, glas, Belgisch natuursteen (de vloeren)
Vloeroppervlak: 49.000 vierkante meter
Totale lengte station: 488 meter (waarvan 410 overdekt)
Totale breedte station: 160 meter
Hoogste punt: circa 40 meter
Meer over Luik-Guillemins in
AWM
nummer 29 (verschijnt eind oktober).
Trefwoorden
santiago calatrava
openingsprogramma station
luik-guillemins
station
Locatie
Best gelezen
1
Lange balkons verbinden sociale woningbouw met omringend landschap
donderdag, 12 juni
2
KCAP brengt ode aan verloren postkantoor in Vlissingen
vrijdag, 13 juni
3
Nieuw tentoonstellingspaviljoen Cruquius Museum officieel geopend
donderdag, 12 juni
4
Het Binnenhof – voormalig Ministerie van Koloniën krijgt extra werkplekken op zolder
maandag, 16 juni
5
Natrufied Architecture realiseert opvallende biobased woning met lokaal hout
donderdag, 12 juni
Gerelateerde nieuwsberichten
Calatrava-station in Belgische Bergen beleeft officiële opening
27 januari
BAM bouwt toren naast station Luik-Guillemins
3 september 2009
Stations - Intro
23 september 2008
Campus Maastricht tientallen miljoenen duurder
24 september 2009
Obelisk Santiago Calatrava in Madrid klaar
13 januari 2010
European Prize for Architecture naar Calatrava
21 oktober 2015
Vernieuwd station Antwerpen Centraal ingewijd
21 september 2009
België investeert 5,3 miljard euro in spoor
2 februari 2018
Station Roeselare ingrijpend verbouwd
30 september 2010
Calatrava-gebouw universiteit Florida ingewijd
15 augustus 2014
'Rotterdamse' Calatrava-brug Dublin geopend
14 december 2009
Mechelen presenteert ontwerp nieuw station
23 april 2010
Bergen (B) start manifestatie Culturele Hoofdstad
12 januari 2015
Uitbreiding Calatrava voor luchthaven Denver
2 augustus 2010
Jean Nouvel ontwerpt omgeving Brussel-Zuid
6 januari 2010
Calatrava-station in Belgische Bergen beleeft officiële opening
27 januari
BAM bouwt toren naast station Luik-Guillemins
3 september 2009
Stations - Intro
23 september 2008
Campus Maastricht tientallen miljoenen duurder
24 september 2009
Obelisk Santiago Calatrava in Madrid klaar
13 januari 2010
European Prize for Architecture naar Calatrava
21 oktober 2015
Vernieuwd station Antwerpen Centraal ingewijd
21 september 2009
België investeert 5,3 miljard euro in spoor
2 februari 2018
Station Roeselare ingrijpend verbouwd
30 september 2010
Calatrava-gebouw universiteit Florida ingewijd
15 augustus 2014
'Rotterdamse' Calatrava-brug Dublin geopend
14 december 2009
Mechelen presenteert ontwerp nieuw station
23 april 2010
Bergen (B) start manifestatie Culturele Hoofdstad
12 januari 2015
Uitbreiding Calatrava voor luchthaven Denver
2 augustus 2010
Jean Nouvel ontwerpt omgeving Brussel-Zuid
6 januari 2010
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Voormalige telefooncentrale herbestemd tot woon-werkgebouw met optopping
3 uur geleden
Een oude telefooncentrale aan de Kamerlingh Onneslaan in Amsterdam is naar ontwerp van Ronald Janssen Architecten herbestemd tot woon-werkcomplex. Het project betreft transformatie, optopping en functiemenging, met behoud van het bestaande casco.
Rijksmonumentale Schiedamse branderij krijgt herbestemming als boetiekhotel
Vandaag, 12:55
De voormalige Dirkzwager-branderij aan de Noordvest in Schiedam wordt herbestemd tot boetiekhotel, koffiebar en restaurant. ARD / AtelierRuimDenkers is verantwoordelijk voor de conceptontwikkeling en het ontwerp van de transformatie en nieuwbouw.
Win tickets voor filmvertoning ‘Universal Language’
Gisteren, 16:51
Tijdens de Rotterdam Architectuur Maand 2025 organiseert AFFR een bijzondere filmvoorstelling. Op vrijdag 20 juni vertoont het filmfestival de voor-première van ‘Universal Language’ (Matthew Rankin). AFFR en Architectenweb verloten 3 x 2 tickets.
Archiprix 2025 kent vier winnaars en twee eervolle vermeldingen
Gisteren, 15:42
De jury waardeerde sterk in de recente afstudeerprojecten de hoge mate van empathie, onderzoekend vermogen en verbeeldingskracht. De zes geselecteerde projecten vindt ze daarbij signalerend, agenderend en grensverleggend.
BoogieWood winnaar van de eerste Gouden Hijskraan
1 uur geleden
Op de vastgoedbeurs Provada heeft de gemeente Den Haag de Gouden Hijskraan 2025 uitgereikt aan het woningbouwproject BoogieWood.
Den Haag wil eigen warmtebedrijf oprichten
Vandaag, 10:09
Het warmtebedrijf moet inwoners van de Hofstad helpen om te stoppen met het gebruik van aardgas.
OVV: ontwerpfout en gebrek aan controle bij ingestorte parkeergarage
Gisteren, 11:43
Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), die heeft onderzocht hoe het kon gebeuren dat alle hellingen op 26 mei 2024 inzakten.
Nieuwegein wist niet van veranderingen in bouw ingestorte parkeergarage
Gisteren, 10:59
De gemeente wist niet dat de bouw van de vorig jaar ingestorte parkeergarage op sommige punten anders was uitgevoerd en deed daarom geen extra controles.
Focus on Impact en Qonnected Logistics werken samen aan ontwikkeling stadslogistieke hubs
16 juni, 2:15
Hiermee willen de twee partijen de stedelijke bevoorrading en distributie verduurzamen en efficiënter maken.
Utrechters zien tram Merwedelijn liefst verdiept of in tunnel
16 juni, 9:00
Inwoners van Utrecht en Nieuwegein willen dat de Merwedelijn, een nieuwe tramverbinding, zoveel mogelijk ondergronds wordt aangelegd. Hun voorkeur gaat uit naar een tunnel en anders een verdiepte ligging.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur