Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Copyright: Antwerpen Centraal ('s NMBS)
Copyright: Antwerpen Centraal ('s NMBS)

Vernieuwd station Antwerpen Centraal ingewijd

21 september 2009, 11:13
In navolging van station Luik-Guillemins wordt aanstaande vrijdag ook het vernieuwde Antwerpen Centraal officieel geopend. Onder leiding van architect Jacques Voncke (Eurostation) is het gebouw de afgelopen jaren omgetoverd van kopstation tot onderdeel van het HSL-netwerk. Een lastige opgave, gezien de beperkte uitbreidingsmogelijkheden.



door Ronnie Weessies


Het station wordt namelijk omsloten door enerzijds de Antwerpse Zoo en aan de andere kant het stadscentrum. Daar komt bij dat de stad tegenover het historische hoofdgebouw ‘dicht’ zit met bebouwing, waardoor daar geen sporen konden worden aangelegd. Er zat dus niets anders op dan ondergronds te gaan.

Van de tien sporen voor stoptreinen zijn er vier naar beneden verplaatst, op niveau -1 (negen meter onder de grond). De doorgaande rails voor de internationale treinen liggen nog dieper, op twintig meter onder het maaiveld.

Toch ontbreekt het karakter van een tunnel. Wie met de Thalys aankomt, zal vanuit de diepte nog het uit 1905 stammende hoofdgebouw van architect Louis de la Censerie zien. Het hele complex staat namelijk in het teken van het perspectief op dit bouwwerk.

Onder de eveneens monumentale perronoverkapping bevindt zich een gigantisch atrium, dat bijna overal zicht biedt op het hoofdgebouw. Daarbij zorgt het voor toetreding van daglicht in grote delen van de tunnels, op de meest ver weg gelegen stukken na (daar is kunstlicht).

De wanden van het atrium volgen de ritmiek van het hoofdstation, doordat er van beneden naar boven kolommen, zuilen en balustrades zijn geplaatst. De kolommen en de bovengelegen wanden zijn bekleed met het traditionele bouwmateriaal baksteen.

Toegankelijk
Het station is ook toegankelijker gemaakt. De bogen aan de kant van de Diamantbuurt zijn opengewerkt, evenals die van het spoorviaduct aan de achterzijde. Op de omgeving is een masterplan van het Nederlands MVRDV losgelaten, waarin het begrip ‘doorwaadbaarheid’ een centrale rol speelt.

Het station is dankzij de nieuwe ingangen ook ‘doorwaadbaar’ te noemen. De belangrijkste nieuwe toegang bevindt zich aan het achtergelegen Kievitsplein, waar een transparante nieuwbouw is verrezen. Deze legt door zijn vormgeving een relatie met de eveneens nieuwe hoogbouw aan diens zijkant.

Daarnaast vormt het atriumgebouw voor de bezoeker een ‘etalage’, doordat de treinen op alle lagen hier zichtbaar zijn. Dit gedeelte is duidelijk op de toekomst gebouwd, zoals het projectteam benadrukte. Het is er momenteel nog opvallend rustig, wat een tamelijk droeve aanblik biedt.

Investering
De vernieuwing van Antwerpen Centraal begon in 1998 en heeft 404 miljoen euro gekost. Met de verbetering van de spoorinfrastructuur kwam de totale investering uit op 775 miljoen euro.

Eind december, als het HSL-traject tussen Antwerpen en de Nederlandse grens is afgerond, heeft België als eerste Europese land zijn infrastructuur voor de HSL klaar. Dit heeft onze zuiderburen in totaal 1,57 miljard euro gekost, inclusief de vernieuwing van het spoornetwerk en verschillende stations.

Andere nieuwsberichten

NEPROM-prijs naar ontwikkeling van Cruquius in Amsterdam

17 mei, 4:00

Neutelings Riedijk wint prijsvraag Cité des Imaginaires en Grand Musée Jules Verne in Nantes

17 mei, 2:14

Maaskant Park in Groot Handelsgebouw geopend voor publiek

17 mei, 10:00

Villa op Terschelling die zich opricht uit de duinen

17 mei, 9:00

Bouwend Nederland: mooie ambities, komt aan op goede uitvoering

17 mei, 1:17

WRK Architecten deelt kennis rond duurzaam ontwerpen op eigen website

16 mei, 12:18

Studie: duingebied West-Nederland ook geschikt voor wolven

15 mei, 2:35

Rekenkamer: Rijkswaterstaat en ProRail denken miljarden meer voor weg en spoor nodig te hebben dan nu begroot

15 mei, 2:29

RIVM: zonnepanelen worden nu nog gedowncycled, maar recycling is in toekomst mogelijk

15 mei, 2:16

Tennet: afschalen kolen- en gascentrales verzwakt stabiliteit electriciteitsnet na 2033

15 mei, 10:00
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan