Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
‘Kans op incident bij boren NZ-lijn zeer klein’
27 april 2009, 14:35
De kans op nieuwe grote verzakkingen of andere incidenten bij het boren van de tunnels van de
Noord-Zuidlijn
is zeer klein. Dat zei Paul Janssen, contractmanager van het Projectbureau Noord-Zuidlijn, vrijdag tijdens een bijeenkomst over de aanleg van de metrolijn op het Amsterdamse stadhuis.
Het projectbureau is zes jaar geleden begonnen met het inschatten van de risico's op het verzakken van panden tijdens het boren. Van enkele honderden huizen is de fundering verstevigd en waar de risico's nog steeds te groot waren, zijn specifieke maatregelen genomen, zoals het bevriezen van de bodem.
Tijdens het boren houden de bouwers bovendien het effect op de grond in de gaten, zodat mogelijke verzakkingen op tijd onderkend worden.
Janssen: ,,Een bepaalde mate van projectschade is echter niet uit te sluiten. De kans op verzakkingen met hele kleine gevolgen is wel relatief groot. Een verzakt wegdek, een kozijn dat knelt, dat is onvermijdbaar.”
Het zou dan gaan om verzakkingen van 25 millimeter recht boven de tunnelbuis. En omdat de tunnels vrijwel overal onder straten worden aangelegd, betekent dit dat de huizen van omwonenden weinig gevaar lopen.
Alleen in een deel van de wijk De Pijp gaat de tunnel onder huizen door. Bewoners in die straten kunnen op kosten van de gemeente naar een hotel tijdens het boren van de tunnel. Wanneer het boren van de tunnels door de binnenstad van start gaat, is nog niet bekend.
‘Veel te rooskleurig’
In een reactie laat secretaris Victor van Lamoen van de al jaren tegen de Noord-Zuidlijn strijdende vereniging De Bovengrondse weten, de uitspraken van het projectbureau ‘veel en veel te rooskleurig’ te vinden.
,,Ze hebben het vooral over verzakkingen, maar je kunt allerlei soorten risico's onderscheiden. Ervaringen met de aanleg van tunnels elders laten zien dat zich een aantal grote calamiteiten kan voordoen.”
Volgens Van Lamoen lopen de bouwers bijvoorbeeld kans op een implosie bij het boren, een zogeheten blow out. De schade aan huizen, wegdek en tramrails kan daardoor oplopen tot 100 miljoen euro. Janssen noemde de kans hierop nihil.
Bron: ANP
Best gelezen
1
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
2
SAWA officieel geopend door Koningin Máxima
donderdag, 20 november
3
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
vrijdag, 21 november
4
Studioninedots deelt nieuwe beelden van project Spark op Smakkelaarsveld in Utrecht
maandag, 24 november
5
MoederscheimMoonen Architects ontwerpt eigen kantoor in historische vertrekhal Oranjelijn Rotterdam
woensdag, 19 november
Gerelateerde nieuwsberichten
'Risico's Noord-Zuidlijn groter'
12 november 2009
'Besluit aanleg Noord-Zuidlijn was verkeerd'
15 december 2009
'Boor tunnels Noord-Zuidlijn van twee kanten'
12 oktober 2009
Onenigheid over ombouwen metro Amsterdam
25 november 2009
Risicopot Noord-Zuidlijn niet geheel verbruikt
28 november 2012
'Risico's Noord-Zuidlijn groter'
12 november 2009
'Besluit aanleg Noord-Zuidlijn was verkeerd'
15 december 2009
'Boor tunnels Noord-Zuidlijn van twee kanten'
12 oktober 2009
Onenigheid over ombouwen metro Amsterdam
25 november 2009
Risicopot Noord-Zuidlijn niet geheel verbruikt
28 november 2012
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Video's: genomineerden voor de Abe Bonnema Architectuurprijs 2025
1 uur geleden
Van de vier genomineerde architecten voor de Abe Bonnema Architectuurprijs 2025 zijn video's gemaakt.
'Landmark' voor duurzame toekomst komt in Rotterdamse wijk Waterkant
2 uur geleden
De zogeheten Shift Landmark krijgt een plek in de toekomstige wijk Waterkant in Rotterdam-Zuid. Het gebouw moet een internationale trekpleister worden die mensen, bedrijven en andere organisaties aanzet tot actie voor een duurzame toekomst.
RxDOMI ontwikkelt modulaire, biobased mantelzorgwoning op basis van WikiHouse-systeem
Gisteren, 16:06
Met 3D-modules van 10 m2 kunnen kleinere en grote woonruimtes gerealiseerd worden. RxDOMI ontwikkelt en bouwt de modulaire mantelzorgwoning.
Open oproep: deel jullie ontwerp binnen de Merwedekanaalzone
Gisteren, 12:30
Half december willen we op Architectenweb.nl een overzichtsartikel van de verschillende ontwerpen publiceren en nemen jullie ontwerp daar dan graag in mee!
Kennisinstituut: reizen met auto, vliegtuig en e-bike in de lift
Gisteren, 12:56
Het wegverkeer, het aantal vliegtuigpassagiers, en het gebruik van de elektrische fiets zijn in 2024 gegroeid en naar verwachting zet die stijging door.
Amsterdam koppelt metrolijn 50 en 53 om capaciteit metronetwerk te verhogen
Gisteren, 10:00
Op het nieuwe netwerk kunnen de metro's vaker rijden: acht keer per uur overdag en tien keer per uur in de spits. Door de ontvlechting rijden er straks minder lijnen op hetzelfde spoor.
Gemeente Den Haag komt met meldpunt voor onveilige plekken
24 november, 12:11
De gemeente Den Haag heeft een meldpunt gecreëerd waar mensen melding kunnen maken van onveilige plekken. Experts bekijken de locaties vervolgens om vast te stellen welke maatregelen er nodig zijn om het gevoel van veiligheid te verbeteren.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
21 november, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
20 november, 2:15
De provincie Noord-Holland onderzoekt of het zelfrijdende pendelbussen zonder chauffeur kan laten rijden in de buurt van Schiphol. Als dit qua veiligheid en techniek haalbaar is, wil de provincie in 2027 een proef starten.
Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt
20 november, 1:45
Voor de door VMX Architects ontworpen fietsenstalling is geen nieuwe plek gevonden. Daarom wordt de 'fietsflat' nu gesloopt.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur