Milieuzone op Maasvlaktes

28 juli 2008, 9:20
Op de Maasvlaktes 1 en 2 in Europoort mogen vanaf 1 januari 2013 alleen 'schone' vrachtauto's rijden. Dat wil het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam. Een woordvoerder liet vrijdag weten dat het besluit daartoe begin volgend jaar wordt genomen.

De maatregel is bedoeld om de effecten op de luchtkwaliteit door het in gebruik nemen van de Tweede Maasvlakte volledig te compenseren. Alleen vrachtwagens waarvan de motor voldoet aan de zogeheten Euronorm 5 mogen na 2012 alleen nog de twee Maasvlaktes op.

Het college heeft besloten de maatregel nu bekend te maken, zodat de transportsector tijd heeft zich voor te bereiden. Een andere maatregel voor het wegverkeer is een betere doorstroming, onder andere door verbreding van de A15.

Door de aanleg van Maasvlakte 2 neemt de luchtvervuiling iets toe. Het Havenbedrijf Rotterdam, het Rijk, de provincie en de gemeente nemen maatregelen om de luchtvervuiling in het gebied in het totaal minimaal gelijk te houden. Daarbij richten zij zich ook op de binnenvaart. Binnenvaartschepen met vuile motoren mogen in 2025 niet meer naar Rotterdam.

Vervoerdersorganisaties EVO en TLN vinden een milieuzone geen goede oplossing en willen dat Rotterdam het plan intrekt, laten zij in een reactie weten. Bovendien komt de gemeente met buitensporige eisen aan vrachtauto's die de milieuzone wel in mogen.

Op dit moment worden nog nieuwe Euro 4-vrachtauto's verkocht. Een milieuzone met als minimum Euro 5 betekent dat ondernemers het wagenpark versneld moet afschrijven, met enorme economische schade tot gevolg.

EVO en TLN zullen aandringen op een meer realistische aanpak. Er zijn ook andere oplossingen vinden zij, bijvoorbeeld een betere spreiding over de dag van vrachtauto's en de inzet van lange en zwaardere voertuigen (LZV's).

Bovendien zijn bestaande milieuzones bestemd voor binnenstedelijk gebied. EVO en TLN willen geen wildgroei. Zij sloten hiervoor eerder al een convenant met gemeenten en de ministeries. De aanpak die Rotterdam wil is hiermee in strijd.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Nieuwe grote architectuurprijs kiest Junya Ishigami als eerste winnaar

Vandaag, 16:31

Een restaurantinterieur als een veldboeket van Dark & Stormy

Vandaag, 14:46

Mechelse bibliotheek met sporen van kloosterhistorie

Vandaag, 14:21

Rigoureuze renovatie van brutalistische flats in Antwerpen

Vandaag, 09:53

GGD: gezondheidsrisico's door klimaatregels

Vandaag, 09:06

Workthere: fun-factor werkplek minder belangrijk

Gisteren, 11:51

'Centrum Veilig Wonen kwam afspraken niet na'

Gisteren, 10:08

Ook bouwers in actie tegen stikstofaanpak

Gisteren, 09:39

Renovatie Binnenhof mogelijk nog langer vertraagd

18 oktober, 3:27

Mobiliteitsplan Formule 1: op de fiets naar Zandvoort

18 oktober, 9:45
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | stairs and balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Bekijk ook eens de vernieuwde website van ons zusterbedrijf Archello
Ga naar Archello
Nee, bedankt