Milieuzone op Maasvlaktes

28 juli 2008, 9:20
Op de Maasvlaktes 1 en 2 in Europoort mogen vanaf 1 januari 2013 alleen 'schone' vrachtauto's rijden. Dat wil het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam. Een woordvoerder liet vrijdag weten dat het besluit daartoe begin volgend jaar wordt genomen.

De maatregel is bedoeld om de effecten op de luchtkwaliteit door het in gebruik nemen van de Tweede Maasvlakte volledig te compenseren. Alleen vrachtwagens waarvan de motor voldoet aan de zogeheten Euronorm 5 mogen na 2012 alleen nog de twee Maasvlaktes op.

Het college heeft besloten de maatregel nu bekend te maken, zodat de transportsector tijd heeft zich voor te bereiden. Een andere maatregel voor het wegverkeer is een betere doorstroming, onder andere door verbreding van de A15.

Door de aanleg van Maasvlakte 2 neemt de luchtvervuiling iets toe. Het Havenbedrijf Rotterdam, het Rijk, de provincie en de gemeente nemen maatregelen om de luchtvervuiling in het gebied in het totaal minimaal gelijk te houden. Daarbij richten zij zich ook op de binnenvaart. Binnenvaartschepen met vuile motoren mogen in 2025 niet meer naar Rotterdam.

Vervoerdersorganisaties EVO en TLN vinden een milieuzone geen goede oplossing en willen dat Rotterdam het plan intrekt, laten zij in een reactie weten. Bovendien komt de gemeente met buitensporige eisen aan vrachtauto's die de milieuzone wel in mogen.

Op dit moment worden nog nieuwe Euro 4-vrachtauto's verkocht. Een milieuzone met als minimum Euro 5 betekent dat ondernemers het wagenpark versneld moet afschrijven, met enorme economische schade tot gevolg.

EVO en TLN zullen aandringen op een meer realistische aanpak. Er zijn ook andere oplossingen vinden zij, bijvoorbeeld een betere spreiding over de dag van vrachtauto's en de inzet van lange en zwaardere voertuigen (LZV's).

Bovendien zijn bestaande milieuzones bestemd voor binnenstedelijk gebied. EVO en TLN willen geen wildgroei. Zij sloten hiervoor eerder al een convenant met gemeenten en de ministeries. De aanpak die Rotterdam wil is hiermee in strijd.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Architectenweb Podcast – Interview met Marc Koehler (Marc Koehler Architects)

19 juli, 5:25

Blok met 178 sociale huurwoningen voor Leidsche Rijn Centrum

19 juli, 3:45

Royale dakrand en etalage met auto's voor flagshipstore Mercedes

19 juli, 1:45

Vier bureaus naar tweede ronde Huis van Stad en Regio Dordrecht

19 juli, 11:14

Schunck lanceert Heerlen Rooftop Project

19 juli, 4:41

Eigen huis vaker uit zicht middeninkomens

19 juli, 10:01

Expositie rond meubelontwerpen van Kengo Kuma

18 juli, 5:33

Boek over het bouwen van buurten verschenen

18 juli, 12:25

Space Encounters initieert pop-up werkplek-horeca-kunstruimte

18 juli, 10:32

Ring Utrecht mag niet worden verbreed

17 juli, 11:16
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | trappen en balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen, Gevelliftinstallaties en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Giersiepen GmbH & Co. KG
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan