Jim Venturi
Copyright: AFFR
Stardust - the Story of Robert Venturi and Denise Scott Brown
Copyright: Jim Venturi, Anita Naughton
Stardust - the Story of Robert Venturi and Denise Scott Brown
Copyright: Jim Venturi, Anita Naughton
Stardust - the Story of Robert Venturi and Denise Scott Brown
Copyright: Jim Venturi, Anita Naughton
Stardust - the Story of Robert Venturi and Denise Scott Brown
Copyright: Jim Venturi, Anita Naughton
Stardust - the Story of Robert Venturi and Denise Scott Brown
Copyright: Jim Venturi, Anita Naughton
Stardust - the Story of Robert Venturi and Denise Scott Brown
Copyright: Jim Venturi, Anita Naughton
Stardust - the Story of Robert Venturi and Denise Scott Brown
Copyright: Jim Venturi, Anita Naughton
Stardust - the Story of Robert Venturi and Denise Scott Brown
Copyright: Jim Venturi, Anita Naughton
Stardust - the Story of Robert Venturi and Denise Scott Brown
Copyright: Jim Venturi, Anita Naughton
Stardust - the Story of Robert Venturi and Denise Scott Brown
Copyright: Jim Venturi, Anita Naughton

Jim Venturi: AFFR-film over mijn ouders is óók een liefdesverhaal

9 oktober, 10:25
Aanstaande zaterdag gaat op het AFFR Stardust - the Story of Robert Venturi and Denise Scott Brown in Europese première. In deze documentaire, geschreven en gemonteerd door Anita Naughton, schetst Jim Venturi een uiterst persoonlijk portret van zijn ouders Robert Venturi en Denise Scott Brown. Het starchitects-koppel zette in de jaren vijftig tot en met zeventig de architectenwereld op zijn kop met diens revolutionaire gedachtengoed, waarin de twee Amerikaanse billboards op hetzelfde voetstuk plaatsten als Venetiaanse palazzi. Ze inspireerden ontwerpers om zelf lessen te trekken uit hun eigen favoriete gebouwen en steden, in plaats van dogmatisch de heersende norm te volgen. Deze lessen leidden uiteindelijk de geboorte van het postmodernisme in. Jim Venturi schetst een compleet beeld van de oproer die het duo veroorzaakte, met een seksistische Philip Johnson, een verbitterde Léon Krier en een krachtige Scott Brown die zich in de misogyne architectenwereld staande weet te houden. Architectenweb had een exclusief interview met Jim Venturi. “Sommige mensen kwamen echt huilend de zaal uit.”

In je documentaire gebruik je materiaal dat je door de jaren heen hebt verzameld. Wanneer ben je begonnen met het filmen van je ouders? Had je meteen al het idee om een film te maken, of is dit iets dat met de tijd gegroeid is? En wat voegt jouw perspectief als zoon toe aan het verhaal?
“Ik ben al in 2002 begonnen met filmen, maar ik ben in 2004 pas begonnen met het maken van de film, om een aantal redenen. Allereerst was ik was geïnteresseerd in wat mensen van buiten de architectuur konden leren van de boeken en de gebouwen van mijn ouders – en meer in het algemeen van hun manier van denken. Tegelijkertijd wilde ik ze ook vastleggen terwijl ze nog in leven en in goede gezondheid waren. Wat de doorslag gaf om met het materiaal ook echt een film te gaan maken, was dat iemand op een gegeven moment tegen me zei dat ‘de mensen die het meest van je ouders zouden kunnen leren, helemaal nog niet geboren zijn’. Ongeacht of dat echt waar is of niet, voelde ik daardoor wel een soort urgentie; de noodzaak om hun kennis ook in de toekomst aan mensen mee te kunnen geven.

Voordat ik begon met het maken van Stardust had ik een achtergrond in de IT. Veel van de kennis die ik daarmee heb opgedaan kwamen goed van pas tijdens het filmproces, ook omdat dat me het vertrouwen gaf dat ik elk probleem dat ik tegenkwam wel kon oplossen. Wat ik tijdens het maken van de film echter ontdekte was dat het denken in ‘systemen’ en het denken in ‘verhalen’ – voor mij althans – bijna lijnrecht tegenover elkaar staan. Het verhaal dat ik dácht dat ik wilde vertellen, over mijn ouders als vernieuwers, en over hoe hun werk past in een verhaal over vernieuwers, mensen die iets nieuws toegankelijk maken voor een breder publiek, was veel meer een intellectueel dan een emotioneel verhaal, en niet wat ik zocht. De film zoals die uiteindelijk is geworden bevat die kern nog wel, maar dat vormt niet langer de rode draad. 

Omdat ik worstelde met het vinden van het verhaal, heb ik op een gegeven moment besloten te gaan samenwerken met een schrijver – Anita Naughton – die nog niet eerder films had gemaakt en die, nog belangrijker, niets van architectuur afwist. Zij vond de rode draad in de beelden die ik had verzameld en maakte daar het verhaal van de film van: een intiem portret van mijn ouders.” 

Robert Venturi en Denise Scott Brown zijn vooral beroemd geworden met hun boeken, maar hebben ook veel gebouwen op hun naam staan – waarvan we natuurlijk alleen de meest iconische voorbeelden terugzien in de film. Zijn er andere projecten die vanuit jouw optiek belangrijk zijn, al dan niet vanuit je persoonlijke herinneringen, maar die toch niet in de film terecht zijn gekomen?
“Ik denk dat de film in algemene zin een goed overzicht biedt van het oeuvre van mijn ouders. Zelf houd ik altijd wel van de dubbelzinnige, een tikje subversieve kant van hun werk, en dat paste niet altijd in het verhaal van de film. Voorbeelden zijn het prijsvraagontwerp voor de Football Hall of Fame en de televisieantenne bovenop de seniorenwoningen van Guild House; die was bedoeld als een soort ‘seculier’ symbool, een verwijzing naar ouderen die televisie aan het kijken zijn, maar dat werd niet per se positief opgevat. Verder denk ik dat de connectie en ook de disconnectie met de alledaagse, populaire cultuur ook een thema is dat er om vraagt verder verkend te worden, maar misschien op een andere manier, zoals met een boek of een tentoonstelling.”

Stardust gaat op zaterdag 12 oktober in Europese première op AFFR, nadat de documentaire een paar weken geleden al zijn wereldpremière beleefde op het Architecture and Design Festival in New York. Hoe is de film daar ontvangen? En denk je dat het publiek hier anders zal reageren, vanwege de andere context?
“Ik vond het geweldig dat mensen daar zo enthousiast waren over de film. Sommige mensen kwamen echt huilend de zaal uit; mensen ontdekten namelijk dat het óók liefdesverhaal is. Het was ontroerend om te zien hoeveel mensen zich verbonden voelden met mijn ouders, en hoe ze zich in hun konden verplaatsen.

Ik was vooral blij om te zien dat dit ook gold voor jongeren zonder directe interesse in architectuur. Het zou fantastisch zijn als de film ook hier mensen kan bereiken die niet per se iets hebben met architectuur of met films en documentaires, naast mensen die het werk van mijn ouders al kennen.”

Stardust - the Story of Robert Venturi and Denise Scott Brown draait op zaterdag 12 oktober om 22:15 in LantarenVenster tijdens AFFR, met een introductie van Edward Dimendberg en een Q&A met de makers, Jim Venturi en Anita Naughton.

Tickets:
https://tickets.affr.nl/nl-NL/Show/Details/Stardust-The-Story-of-Robert-Venturi-and-Denise-Scott-Brown--12-okt-12037082

Over AFFR
AFFR – het grootste filmfestival ter wereld over stad en architectuur – vindt dit jaar plaats van 9 tot en met 13 oktober, in LantarenVenster en Theater Rotterdam/Schouwburg. De kaartverkoop en het volledige programma zij te vinden op www.affr.nl.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Bouw 741 woningen in Max Euwe Kwartier Rotterdam gestart

19 december, 4:37

Bouw 92 meter hoge Victoriatoren in Eindhoven gestart

19 december, 11:41

Anne Schroën: aantal BNA-lidmaatschappen terug op oude niveau

19 december, 10:38

Groosman en Voids winnen selectie deelplan Beekhof in Stadsoevers Roosendaal

18 december, 12:29

Zonder ingrepen dreigt grote verstoring Noord-Hollands stroomnet

19 december, 1:58

Veel leegstaande kantoren Utrecht geschikt gemaakt voor bewoning

19 december, 9:33

Kamer roept Keijzer terug: toch nestvoorziening bij nieuwbouw

18 december, 11:08

SCP: solidariteit burgers op woonmarkt begrensd

18 december, 9:43

Advies: Nederland kan zorgvuldiger omgaan met oude zonnepanelen

17 december, 1:35

Dorpen in Noord-Holland mogen bouwen in beschermd landschap

17 december, 10:21
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan