'Steeds minder bouwgrondstoffen via water'

29 oktober 2010, 15:28
Bouwgrondstoffen worden steeds minder via water vervoerd en steeds vaker per vrachtwagen. Door onder meer het verdwijnen van overslagplekken bestaat de kans dat 7 tot 8 miljoen ton zand en grond extra per vrachtwagen in de Randstad vervoerd zal worden, en die trend zet door. Ook buiten de Randstad loert het gevaar.

Dat zegt althans onderzoeker Martin Quispel van transportonderzoek- en adviesbureau NEA vrijdag. Samen met het Expertise- en Innovatiecentrum Binnenvaart (EICB) deed hij onderzoek naar bouwlogistiek in Nederland. Het rapport wordt rond begin december gepubliceerd.

De overslaglocaties maken volgens Quispel plaats voor onder meer woningen en kantoorpanden. "Daarnaast worden ondernemingen met een hoge milieubelasting, zoals betonleveranciers, geweerd bij het opnieuw ontwikkelen van bedrijventerreinen. Er is steeds minder ruimte voor bedrijven met milieucategorie 4 of 5.''

Veel van de bouwgrondstoffen vinden hun weg naar de regio via een binnenvaartschip, waar het wordt overgeslagen bij een lokale betonleverancier. Daarna volgt nog een korte rit per vrachtwagen naar de plaats van bestemming, aldus Quispel.

Bij het verdwijnen van lokale overslagpunten moeten de materialen steeds verder weg overgeslagen worden en per truck vervoerd worden, met als gevolg meer auto's op de weg.

Als voorbeeld noemt Quispel de overslag in Rijswijk en Den Haag. Als die verdwijnen, moet de aanvoer plaatsvinden vanuit Rotterdam. "Dat betekent dat er per dag 800.000 ton zand en grind via de weg vervoerd moet worden. Dat zijn honderd vrachtwagens per dag extra op de A13.''

In totaal vervoert de transportsector bijna 200 miljoen ton aan bouwmaterialen, waarvan twee derde aan bouwgrondstoffen, zo blijkt uit cijfers van NEA. De binnenvaart is daarbij goed voor ongeveer 65 miljoen ton en vervoert voornamelijk alleen de grondstoffen. Op de weg zijn vaak ook eindproducten in de bouw te vinden.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Archello introduceert ‘de meest visuele podcastserie over architectuur’

Gisteren, 15:30

Bamboe paviljoen bij Brusselse triomfboog door bkvv architecten

Gisteren, 13:29

Studio Modijefsky ontwerpt koekmakerij als wonderwinkel

Gisteren, 12:24

Café of restaurant in de plint? Houd in het ontwerp rekening met eisen rond geluid en vooral rond muziek

Gisteren, 09:00

Terugluisteren: Violette Schönberger in Nooit Meer Slapen

Gisteren, 16:09

‘Nieuw kabinet moet daadkrachtig mobiliteitsbeleid voeren’

Gisteren, 10:52

Limburg maakt plannen voor 30.000 woningen nabij stations

Gisteren, 09:42

ASML wil grote vestiging op Brainport Industries Campus

23 april, 11:34

Organisaties werken aan praktijktoets aangescherpte MPG-eisen

22 april, 2:27

IMF-bestuurder dringt aan op verdere afbouw hypotheekrenteaftrek

22 april, 1:36
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan