Station Leidschenveen
22 september 2006
OV-knooppunt Leidschenveen, Den Haag
In het transfergebouw zijn mens en machine in een ruimte samengebracht. Het is een dynamisch ‘kloppend hart’ in de centrumzone van de vinexwijk Leidschenveen. Het stationsgebouw is een levendig stuk stad. Voertuigen en stromen publiek passeren in wat straks met het aangrenzende winkelcentrum van Bob van Reeth het meest publieke gebouw zal zijn. In het openbaar vervoersknooppunt halteert de RandstadRail, de nieuwe lightrail-verbinding tussen Den Haag, Rotterdam en Zoetermeermeer, in de glazen tube. Een directe overstap is mogelijk met tramlijn 19 die op het verdiepte maaiveld stopt. Beide haltes liggen direct boven elkaar. Een open vide en een transparante lift zorgen voor goede zichtlijnen tussen de haltes. De ambiance op de halte wordt voor een groot deel bepaald door de lichtval, het uitzicht en de sfeervolle houten plafonds van de overkapping. Deze geven het verblijf op het station een prettig en warm karakter. ’s Avonds worden deze aangelicht, wat letterlijk zorgt voor een stuk ‘uitstraling’ naar de omgeving.
Verder zijn transparantie en comfort de kern-thema’s. Globaal is de helft van de overkapping van glas. Voor de tube wordt op grote schaal koud gebogen glas (Freeformglass®) toegepast. Dit produkt is een uitvinding van een van de constructief ontwerpers van Movares en inmiddels vrij in de handel verkrijgbaar. Het is licht in gewicht met een gunstige effect op constructie en kosten. Niet alleen op de kosten van het glas zelf, maar doordat het glas heel dun is het ook een direct effect op de kosten van de fundering. Bovendien is door de gewichtsbesparing in de hele stationskap een duurzaam resultaat behaald met een gunstig effect op het milieu. Vrijwel alle materialen zijn recycleerbaar. Zonder de toepassing van het koudgebogen glas zou het project binnen het budget niet realiseerbaar zijn geweest.
De tube is met de ronde glazen gevel maximaal geopend richting de centrumzone. Deze façade heeft een duidelijk verticaal accent en richt haar visier op het winkelcentrum. De zuidgevel wordt gekenmerkt door een sterk horizontale indeling met stalen lamellen. Deze filteren het licht en zijn aan de buitenzijde van het constructieve vakwerk geplaatst. Deze meer gesloten kant geeft de rugdekking voor de ruimtelijke ontwikkeling richting het publieksgebied bij het winkelcentrum. De hoofdspanten en de stabiliteitsvoorzieningen zijn geïntegreerd in de gesloten ‘vliegers’ die met een felsnaaddak zijn afgedicht. Repetitie en ritmiek staan centraal in het ontwerp. Dat geeft expressie aan het pulserende en dynamische karakter. De serie ‘vliegers’ creëert een geleding die een associatie geeft met een rups, die via contractie in beweging komt.
Alle elementen in de vides zijn transparant ontworpen en uitgevoerd als ‘meubels’. De lift is van glas, de entreetrap wordt gerealiseerd met open treden en de hellingbaan wordt uitgevoerd in lichtdoorlatende roosterelementen. De centrale toegangstrap is van roestvrij staal en heeft geïntegreerde verlichting in de leuningen.
Veel aandacht is ook geschonken aan het verdiepte maaiveld, dat als een stedelijk tapijt onder het ruime viaduct doorloopt. Hier hebben we een trappenlandschap ontworpen. Zelfs de diep gelegen tramhalte is zo via een vloeiende beweging direct met het maaiveld verbonden. Vanaf het eerste moment dat het maaiveld zakt tot aan de andere zijde vormt de blauwe prefab betonnen trap een continuïteit. Ter plekke van het landhoofd wordt de trap ‘opgeklapt’ en loopt als een steile getrapte wand door. Zo wordt de langste trap van Nederland gerealiseerd en slaat het station haar tentakels uit als verbinding van de deelgebieden. Subtiele toevoegingen ter plekke van de halte vormen de roestvrijstalen zitjes die uitstulpen vanuit de trapleuningen.
Project gegevens:
projectarchitect: Paul van der Ree projectteam: Architecten StudioSK: Edwin Megens, Tjerk van de Lune, Madeleine Middeldorp opdrachtgever: Haaglanden, Ontwikkelingsbedrijf Leidschenveen & ProRail hoofdaannemer: Ballast Nedam adviseurs: Constructie Transfergebouw Constructie civiele onderbouw: Constructief ontwerper StudioSK: Mark van der Heijde; www.studiosk.nl Movares, Utrecht; www.movares.nl installaties: Movares, Utrecht; www.movares.nl bouwfysica: Movares, Utrecht; www.movares.nl akoestiek: Movares, Utrecht; www.movares.nl bouwmanagement: Movares, Utrecht; www.movares.nl
Leveranciers:
• felsnaaddak: Potasch & Perlemoer, www.potaschenperlemoer.com • hout van kap: Jongeneel Projecten, www.jongeneel.nl
• glas + rozetten: Brakel Atmos, www.brakel-atmos.com
• aluminium volkern plafond: Sorba Projects, www.sorba.nl
• rvs trap + hekwerken: Neco, www.neco.nl
• Roosterelementen vloer:BRS, www.brs.nl
• prefab perrons: Loveld, www.loveld.com
• prefab betontreden:Terwolde Beton, www.terwoldebeton.nl