Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: Michel Kievits
Copyright: Michel Kievits
Copyright: Michel Kievits
Copyright: Michel Kievits
Copyright: Michel Kievits
Copyright: Michel Kievits
Copyright: Michel Kievits
Copyright: Michel Kievits
Copyright: Michel Kievits
Copyright: Michel Kievits
Mock-up
Copyright: Arcadis
Mock-up
Copyright: Arcadis
Opengewerkt model
Copyright: Arcadis
Vogelvuchtperspectief model
Copyright: Arcadis
Terreininrichting, water
Copyright: Arcadis
Plattegrond
Copyright: Arcadis
Doorsnede
Copyright: Arcadis
Doorsnede
Copyright: Arcadis
Een gevel uit treinramen voor een onderhoudsgebouw van NS
20 mei, 12:34
In opdracht van NS heeft
Arcadis
een nieuwe zogenoemde kuilwielenbank voor de onderhoudslocatie Leidschendam ontworpen. De architectuur van het gebouw, waarin de werknemers prettig en veilig aan de wielen van treinstellen kunnen werken, is sterk bepaald door zowel de situatie op het emplacement als het hergebruik van ‘spoorse’ materialen, met een gevel uit treinramen als bijzonder sprekend voorbeeld.
In de kuilwielenbank worden wielen van treinstellen die onregelmatig zijn geworden weer perfect rond geslepen. Dat is noodzakelijk om de treinreiziger een comfortabele reis te geven en onnodige slijtage aan spoor en materiaal te voorkomen. Werknemers werken daarbij in een kuil onder het treinstel, waartoe door een gebouw een spoor loopt, waarvan een gedeelte is uitgevoerd als onderhoudsbrug. Het gebouw beschermt tegen weersinvloeden en biedt de werknemers een prettige en comfortabele omgeving.
Als onderdeel van de herontwikkeling van het emplacement wilde NS een nieuwe kuilwielenbank op de onderhoudslocatie Leidschendam. De onderneming ambieerde daarbij een duurzaam gebouw, met ‘fossielvrij, circulair en groen’ als speerpunten. NS wilde bovendien liefst zoveel mogelijk (trein)materialen op een herkenbare en opvallende manier inzetten, vertelt Arcadis architecten, dat de ontwerpopdracht kreeg.
Ontmanteling en oogstboek
Om inspiratie op te doen omtrent vrijkomende treinmaterialen bezocht het projectteam de werkplaats in Haarlem, waar dubbeldekstreinen na twintig jaar gebruik worden gemoderniseerd voor de volgende twintig jaar. Tijdens dit proces wordt 86 procent van de onderdelen opgeknapt en hergebruikt in de treinen, terwijl 13 procent elders een nieuwe toepassing krijgt. In deze werkplaats vond het ontwerpteam bijvoorbeeld de treinramen van bovencoupés, die het heeft toegepast.
Daarnaast heeft het projectteam kunnen putten uit het ICMm-oogstboek van NS. Treinen die aan het einde van hun levensduur uit de dienst worden gehaald, worden zorgvuldig gedemonteerd met het oog op mogelijk hergebruik van onderdelen. De op die manier vrijgekomen onderdelen verzamelt NS – inclusief foto’s, aantallen, afmetingen en specificaties – in het oogstboek. “Door deze informatie konden beschikbare materialen effectief worden ingezet, wat het duurzame karakter van het project verder versterkte”, vertelt Arcadis architecten.
Spoor-geïnspireerd ontwerp
De architectuur van de nieuwe kuilwielenbank is sterk bepaald en geïnspireerd door zijn ‘spoorse’ omgeving en functie. De getrapte grondvorm reageert op de krappe ligging tussen de sporen en sluit aan op het ruimtebeslag van de onderhoudsinstallatie en de bedrijfsprocessen er omheen. De langsgevels zijn aan de noordoostzijde gesloten gehouden, zodat de omgeving geen lichthinder door het 24-uursproces ondervindt.
De kopgevels zijn benut om maximaal toegang te geven voor licht en lucht, alsook aan personen en treinen. Het gebouw heeft hierdoor een sterke relatie met (de richting van) de sporen. Het Corten-staal en de roestkleurige profielen in de gevel verwijzen naar de spoorstaven in de omgeving, legt Arcadis architecten uit. In de plint van het gebouw is hergebruikte spoorballast toegepast.
Ramengevel
Het meest sprekende van de ‘spoorse architectuur’ zijn de 1.100 treinramen die zijn gebruikt voor de gevel van het gebouw. Voor de toepassing werden de gebogen raampjes uit de bovenste verdieping van de dubbeldekkers gekozen, “omdat die het minst waarschijnlijk een andere bestemming zouden vinden; ze zijn tenslotte moeilijker te plaatsen”, aldus de ontwerpers. De gebogen vorm bood echter ook de kans een patroon te creëren door de ramen om en om te plaatsen.
Het patroon verbeeldt de drukgolf van een passerende trein, vertelt het ontwerpteam. Tevens is het ontwerp thematisch geïnspireerd door de architectuur van de naastgelegen hal en in uitwerking door de kunst van Jan Schoonhoven. “Reflectie, schaduw, transparantie en gelaagdheid roepen een dynamisch gevelbeeld op dat sterk reageert op weersinvloeden of momenten van de dag”, aldus Arcadis architecten.
De ramen zijn zoveel mogelijk in hun oorspronkelijke toestand toegepast. De rubbers rondom zijn behouden en op sommige ramen is de aanduiding van een stiltecoupé zichtbaar. Met hun vaste maten hebben de ramen de definitieve hoofdmaatvoering van het gebouw bepaald.
Ruime vergroening
Het landschapsplan rond het gebouw, gemaakt door Arcadis Landschap, sluit aan op het gedachtegoed van het project. Ook hier zijn de toegepaste materialen, zoals spoorballast en betonplaten, afkomstig van andere NS-locaties en hier hergebruikt met een nieuwe functie. Verder is ingezet op de toepassing van zoveel mogelijk groen en alleen verharding waar het noodzakelijk is, melden de architecten.
Het groen vervult meerdere functies op het terrein. Zo creëert het een fijne pauzeplek voor medewerkers door schaduwplekken te bieden. Daarnaast zorgt het voor opvang en infiltratie van regenwater in de bodem; dit vindt voornamelijk plaats in de grote wadi, die is ingezaaid met een mix van wilde bloemen.
Tot slot komt er een boswal met een functie voor het gebouw. “De treinen die onder handen genomen worden, passen niet volledig in het gebouw en staan dus deels buiten te wachten”, vertelt Arcadis. “In de zomer kunnen ze enorm heet worden, wat het werk in het gebouw onprettig maakt. De boswal die ten zuiden van het spoor is aangeplant, zal zorgen voor schaduw op de treinstellen waardoor het binnenklimaat in de kuilwielenbank een stuk aangenamer blijft.”
Trefwoorden
gevel
arcadis landschapsarchitectuur
leidschendam
duurzaamheid
oogsten
werkgebouw
spooremplacement
ramen
arcadis
nederlandse spoorwegen
arcadis landschap
treinramen
arcadis architecten
circulair
kuilwielenbank
hergebruik
Best gelezen
1
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
maandag, 17 november
2
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
dinsdag, 18 november
3
Zelfsluitende Vlotterkering in Steyl vormt tevens 'balkon aan de Maas'
dinsdag, 18 november
4
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
5
Kleurrijk atrium vormt hart van nieuw internationaal hoofdkantoor NXP
maandag, 17 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Uitkijkpunt biedt zicht op renovatiewerkzaamheden Binnenhof
12 juli 2024
Arcadis: Amsterdam en Rotterdam bovenaan lijst duurzaamste steden
12 juni 2024
DELVA stimuleert bos in wording bij woningbouw in Durbuy
17 april 2024
Proof of the Sum presenteert concept laadstations voor elektrisch vrachtverkeer
7 december 2023
Studie naar bouwen boven spoor bij Sloterdijk krijgt vervolg
9 maart 2023
Arcadis groeit flink dankzij energietransitie
16 februari 2023
Architectuur Maken en Arcadis ontwerpen negentig woningen op Brediusterrein Muiden
27 juli 2022
Holland Casino Venlo ligt als organisch gevormde blikvanger langs de snelweg
4 juli 2022
Vakwerk Architecten presenteert ontwerp nieuwe huisvesting Aquon
17 mei 2022
Team met B-architecten ontwerpt Stadskantoor als nieuw icoon voor Nieuwpoort
12 mei 2022
Kantoorgebouw The Joan opgeleverd aan eigenaar
26 april 2022
Arcadis: huis of kantoor bouwen wordt fors duurder
7 april 2022
Uitkijkpunt biedt zicht op renovatiewerkzaamheden Binnenhof
12 juli 2024
Arcadis: Amsterdam en Rotterdam bovenaan lijst duurzaamste steden
12 juni 2024
DELVA stimuleert bos in wording bij woningbouw in Durbuy
17 april 2024
Proof of the Sum presenteert concept laadstations voor elektrisch vrachtverkeer
7 december 2023
Studie naar bouwen boven spoor bij Sloterdijk krijgt vervolg
9 maart 2023
Arcadis groeit flink dankzij energietransitie
16 februari 2023
Architectuur Maken en Arcadis ontwerpen negentig woningen op Brediusterrein Muiden
27 juli 2022
Holland Casino Venlo ligt als organisch gevormde blikvanger langs de snelweg
4 juli 2022
Vakwerk Architecten presenteert ontwerp nieuwe huisvesting Aquon
17 mei 2022
Team met B-architecten ontwerpt Stadskantoor als nieuw icoon voor Nieuwpoort
12 mei 2022
Kantoorgebouw The Joan opgeleverd aan eigenaar
26 april 2022
Arcadis: huis of kantoor bouwen wordt fors duurder
7 april 2022
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Studio for New Realities brengt binnenspel Plaswijckpark onder gevouwen dak
21 november, 2:00
Het Plaswijckpark in het noorden van Rotterdam biedt voor kinderen allerlei mogelijkheden om buiten te spelen. Voor dagen met minder goed weer is er nu een tweede paviljoen gerealiseerd met mogelijkheden om binnen te spelen.
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
21 november, 9:30
Aan de rand van het dorpscentrum van Zeist, in een door woningen omzoomd binnengebied, ontwerpt Space&Matter een nieuwe buitenschoolse opvang (BSO) en gymzaal.
MoederscheimMoonen Architects benoemt vijf associates
21 november, 9:00
Om de basis van het groeiende bureau richting de toekomst te versterken heeft het nu vijf associates benoemd: Aldo Trim, Boy Hoffs, Maarten de Roij, Mike Pennings en Romano van den Dool.
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten winnen tender Machinewerf Vlissingen
20 november, 4:30
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten zijn samen met partners Leyten, Fullhouse, depart en Steenvlinder door de gemeente Vlissingen geselecteerd als winnende partner voor de ontwikkeling van locatie de Machinewerf in het Scheldekwartier.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
21 november, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
20 november, 2:15
De provincie Noord-Holland onderzoekt of het zelfrijdende pendelbussen zonder chauffeur kan laten rijden in de buurt van Schiphol. Als dit qua veiligheid en techniek haalbaar is, wil de provincie in 2027 een proef starten.
Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt
20 november, 1:45
Voor de door VMX Architects ontworpen fietsenstalling is geen nieuwe plek gevonden. Daarom wordt de 'fietsflat' nu gesloopt.
Maastricht grootste stijger op lijst van beste steden om te wonen
20 november, 1:15
Op de ranglijst van de Atlas voor Gemeenten steeg Maastricht de afgelopen tien jaar van de 40e naar de 34e plek. Amsterdam staat stevig op de 1e plek van de lijst.
Minder infraprojecten gaan door na bezuinigingen Prinsjesdag
20 november, 10:40
Minder infrastructuurprojecten kunnen doorgaan door bezuinigingen die met Prinsjesdag zijn doorgevoerd. Dat staat in antwoorden op Kamervragen over de begroting van het Mobiliteitsfonds.
Om malafide grondspeculatie tegen te gaan, overweegt het kabinet een bedenktijd voor kopers van grond
20 november, 9:00
Grondhandelaren splitsen landbouwgrond vaker op in kleine stukjes en verkopen die dan door aan particulieren. De kopers kunnen dan ten onrechte denken dat de gemeente op de grond wil bouwen, terwijl dat niet zo is.
Ga naar het nieuws-archief
Robert Muis
Redacteur
1
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur