Tunnel onder Ketelmeer kost tussen 1,6 en 3 miljard euro

31 januari, 13:57
De aanleg van een tunnel onder het Ketelmeer in Flevoland kost tussen de 1,6 en 3 miljard euro, afhankelijk van de gekozen variant. Dat komt naar voren uit een onderzoek dat adviesbureau Arcadis heeft gedaan in opdracht van de provincie.

Flevoland vindt dat bij het uitwerken van de plannen voor de aanleg van de Lelylijn ook moet worden gekeken naar de haalbaarheid van een tunnel onder het Ketelmeer. Daarom had de provincie Arcadis gevraagd een globale kostenraming op te stellen voor de aanleg van een tunnel voor wegverkeer en treinen onder het Ketelmeer. De Lelylijn moet een snellere verbinding worden tussen de Randstad en Friesland en Groningen.

Over het meer loopt nu de Ketelbrug, die over een aantal jaren toe is aan groot onderhoud. “Door een wegtunnel gelijktijdig met een spoortunnel aan te leggen, zijn mogelijk kostenvoordelen te behalen”, schrijft de provincie.

De aanleg van een spoortunnel kost volgens de berekeningen van Arcadis 1,6 miljard euro. Als daarbij ook een tunnel in de A6 voor het wegverkeer wordt aangelegd, kost dit tussen de 1,9 en 2,2 miljard euro. In de duurdere versie van deze variant wordt gekozen voor drie in plaats van twee rijstroken per rijrichting. De Ketelbrug blijft dan in stand voor het langzame verkeer, maar moet wel worden opgeknapt.

In de duurste variant van bijna 3 miljard euro komt ook een aparte tunnelbuis voor langzaam rijdend verkeer. De Ketelbrug wordt dan gesloopt. Voor alle varianten geldt dat de kosten tot 40 procent hoger of lager kunnen uitvallen.

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Team aan de Schie geselecteerd voor volgende fase binnenstadscampus Erasmus MC

Gisteren, 09:34

Transformatie kantoor naar woongebouw Het Veem in Hengelo voltooid

19 juni, 3:54

Definitief ontwerp voor raadzaal gemeente Amsterdam door De Twee Snoeken

19 juni, 10:45

Voormalige telefooncentrale herbestemd tot woon-werkgebouw met optopping

18 juni, 4:15

Prominente ontwikkelaars committeren zich aan bouw biobased woningen

19 juni, 9:42

BoogieWood winnaar van de eerste Gouden Hijskraan

18 juni, 5:31

Den Haag wil eigen warmtebedrijf oprichten

18 juni, 10:09

OVV: ontwerpfout en gebrek aan controle bij ingestorte parkeergarage

17 juni, 11:43

Nieuwegein wist niet van veranderingen in bouw ingestorte parkeergarage

17 juni, 10:59

Focus on Impact en Qonnected Logistics werken samen aan ontwikkeling stadslogistieke hubs

16 juni, 2:15
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan