Het formuleren en uitdragen van
meer en vooral meer heldere standpunten. Altijd vergezeld van slimme en wervende (ontwerp)oplossingen voor de nationale ruimtelijke, architectonische, bouwkundige en klimaatgerelateerde problemen! Dat betekent een forse impuls in de kwaliteit van de
interne en externe communicatie. Nu zie ik maar tien persberichten in een heel jaar. Wil je als organisatie werkelijk effect sorteren dan zal dat aantal sterk moeten groeien en worden aangevuld met meer prikkelende publicaties of
Het formuleren en uitdragen van meer en vooral meer heldere standpunten.
columns in de dagbladpers. En zet bekende architecten(bureaus) bijvoorbeeld eens zichtbaar in als ambassadeur voor belangrijke thema's.
Zorg in ieder geval voor
een onberispelijk georganiseerde keuze van onze nieuwe voorzitter! Ik weet dat er zich meer dan twee kandidaten hebben aangemeld en zelfs
dat aantal is geheim. Laat staan dat wij of onze leden weten wie het zijn. En dat blijft zo als we niet
opponeren tegen de huidige regel dat een driekoppige commissie (lid huidige bestuur, interim-directeur, lid van de ledenraad) slechts
een enkelvoudige voordracht mag doen aan de ledenraad. Volstrekt ouderwets. Wat mij betreft
Zorg in ieder geval voor een onberispelijk georganiseerde keuze van onze nieuwe voorzitter!
moet er dan ook werkelijk wat te kiezen zijn, dus die voorzittersverkiezing moet worden opengegooid, vergelijkbaar met de goed verlopende vrije stemmingen voor de ledenraad.
Daarom pleit ik hartstochtelijk voor
een snelle ledenraadpleging, een officiële vragenronde aan alle aangesloten architectenbureaus (ik zou daar zelf graag aan mee willen doen, maar als één van 240 (!) BNA-seniorleden ben ik al jaren
uitgesloten van deelname aan welk beleid dan ook). Zo kan afgetast worden wat de visie van de leden is op het gebrekkige beleid en omtrent
een nieuwe verhouding tussen voorzitter, directeur, bestuur en ledenraad. Je kan dan juist wél denken aan een analogie met de politieke bestuurslagen in ons land. De
Daarom pleit ik hartstochtelijk voor een snelle ledenraadpleging.
voorzitter als boegbeeld (denk aan de burgemeester of de minister-president), het bestuur (vergelijk ze nu wel met wethouders of het nationale kabinet) en de ledenraad (analoog aan de gemeenteraad of de Tweede Kamer).
Dan dus wel een bestuur met
duidelijke portefeuilles in relatie tot een ledenraad met daaraan gekoppelde competenties, zodat er over de belangrijke thema's telkens een meer verdiepend debat ontstaat. Met een directeur (en zijn of haar bureau) die het beleid voorbereidt en uitvoert dat per thema door bestuur en ledenraad
in gezamenlijkheid wordt vastgesteld. En ik bepleit van harte dat dat beleid weer meer en vaker in het licht komt te staan van
ons vak: de architectuur. Een dergelijk referendum is formeel geregeld in artikel 28 van de statuten. Als tenminste 5% van de bureauleden (dat zijn er 45) zo'n referendum steunt, dan moet het georganiseerd worden.