Productiesite Renson outdoor compleet opgeleverd
1 november 2022, 10:00
Met de oplevering deze maand van NOA outdoor living, het inspiratiepark voor buitenleven in Kruisem (België) is de laatste fase van de nieuwe Renson-locatie afgerond. NOA brengt op 30.000 m² meer dan dertig high-end merken samen in een inspiratiepark. Dit omvat twaalf tuinen, die een indrukwekkend, maar tegelijk ook realistisch beeld geven van de mogelijkheden op het vlak van buitenleven.
De productie van terrasoverkappingen en alle bijbehorende accessoires (waaronder ook de pakketbrievenbussen van dochterbedrijf eSafe) was al goed op snelheid. In 2021 verhuisde die al van thuisstad Waregem, 10 km verderop, naar dit nieuwe thuis in Kruisem/Nazareth. De productie wordt er volledig digitaal aangestuurd.
Digitaal
“We onderscheiden ons met standaardisatie in maatwerk”, legt Dieter Heyman (General Manager Renson Outdoor) uit. “Op basis van de wensen van zijn of haar klant, stuurt een Renson-dealer van waar ook ter wereld met één muisklik de specifieke configuratie van een terrasoverkapping door voor productie in deze fabriek.”
“Die productie van maatwerk wordt hier van begin tot einde digitaal aangestuurd om die zo gestandaardiseerd mogelijk te laten verlopen. Alleen zo konden we deze investering doen. Tegelijk creëren we zo ook toegevoegde waarde voor de mensen die hier aan de slag gaan, want het is nu eenmaal niet gemakkelijk om medewerkers te vinden in deze regio.”
Drie keer groter
In deze nieuwe outdoor-productielocatie worden voortaan dan ook alle Renson-buitenproducten voor wereldwijde export gemaakt. Van terrasoverkappingen, carports en alle bijbehorende accessoires zoals verlichting, schuifpanelen, plantenbakken, zitbanken tot andere design tuinelementen: de nieuwe productielocatie kan een capaciteit aan die drie keer groter is dan wat voorheen aan ‘outdoor living’ geproduceerd kon worden in Waregem.
Uiteraard gaat er nog meer schuil achter de indrukwekkende gevel van 380 meter langs de autosnelweg. Naast de productie vind je er ook een Renson-testcentrum en trainingsfaciliteiten, allemaal van de hand van Embo Architecten. Binst Architects nam kantoren, NOA outdoor living experience center en ‘landmark’ voor zijn rekening. Het indrukwekkende bijbehorende park is het van de hand van tuin- en landschapsarchitect Buro Groen en conceptbureau Maister.
Zero energy impact
Op technisch vlak is deze nieuwe locatie er één die natuur ‘ademt’, letterlijk en figuurlijk. Want achter de indrukwekkende façade gaat een ‘zero energy impact’ project schuil, zelfvoorzienend in water- en energieverbruik, met de duurzaamste technieken voor gezond en comfortabel leven en werken: ‘Creating Healthy Spaces’ in de praktijk, vertelt Renson.
Van deze productielocatie gaat er geen industrieel afvalwater naar riolen of oppervlaktewater. Maar liefst 95% van het afvalwater uit de lakstraat wordt bovendien via een verdamper teruggewonnen om er de profielen te spoelen na het voorbehandelingsproces. De energie voor die verdamper wordt mee opgewekt via de 6.700 zonnepanelen op het dak.
De verwaarloosbare ecologische voetafdruk heeft deze productielocatie ook te danken aan het feit dat (ook in de lakstraat) de restwarmte van de moffeloven hergebruikt wordt om het voorbehandelingswater voor te verwarmen. Zo wordt amper gas gebruikt om die baden op te warmen. Het intelligente ‘Aorta tussenbuffermagazijn’ zorgt op zijn beurt dan weer voor kleuroptimalisatie in de lakstraat. Minder kleurwissels betekent niet alleen een beter rendement, maar ook minder spoelingen én poederlak.
Buitenleven zit in de lift
Renson begon in 1909 initieel als fabrikant van raam- en deurbeslag; in latere periode richtte de onderneming zich vooral op ventilatie en zonwering. Het streven naar innovatieve, slimme, natuurlijke oplossingen voor een gezond en comfortabel binnenklimaat was daarbij altijd de belangrijkste drijfveer, legt Renson uit.
Anno 2022 is ook ‘outdoor living’ een stevige pijler geworden binnen Renson, dat als merk intussen wereldwijd steeds steviger voet aan de grond krijgt. Buitenleven is ‘in’, veel mensen willen wereldwijd ‘terug naar de natuur’ en de grenzen tussen binnen en buiten vervagen steeds meer, verklaart de onderneming.
“Comfortabel buiten kunnen leven staat dan ook meer dan ooit op de agenda van velen en de nood aan extra productie- en belevingsruimte is groot”, meldt de onderneming. “Met de gloednieuwe outdoor-locatie beantwoordt Renson perfect aan die behoefte in de markt.”