Wonen nabij Het Park
Copyright: Inbo / CULD
Mogelijke herinrichting van de kade
Copyright: Inbo / CULD
De huidige kade
Copyright: Inbo / CULD
Voorstel nieuwe verbinding tussen de Euromast en Het Park
Copyright: Inbo / CULD
Huidige verbinding tussen de Euromast en Het Park
Copyright: Inbo / CULD
Wonen nabij Het Park
Copyright: Inbo / CULD
Mogelijke herinrichting van de kade
Copyright: Inbo / CULD
De huidige kade
Copyright: Inbo / CULD
Voorstel nieuwe verbinding tussen de Euromast en Het Park
Copyright: Inbo / CULD
Huidige verbinding tussen de Euromast en Het Park
Copyright: Inbo / CULD

Rotterdam akkoord met toetsingskader woningbouw bij Euromast

24 februari 2020, 14:55
De gemeenteraad van Rotterdam heeft ingestemd met de randvoorwaarden voor woningbouw aan de Parkhaven. Daarmee is het plan van ontwikkelcombinatie Parkhaven Partners voor woningen aan de voet van de Euromast een stap dichter bij realisatie gekomen.

Vlak bij de Euromast ligt tussen de Maastunnel en de Parkhaven een strook groen zonder helder programma. Aan de kade gebeurt weinig en een autoweg snijdt de strook af van Het Park. Ontwikkelcombinatie Parkhaven Partners – bestaande uit Era Contour, Heijmans, J.P. van Eesteren, Vesteda en Woonbron – ziet hier mogelijkheden voor een nieuw stukje stad.

Voorstel
De ontwikkelcombinatie heeft in april 2019 bij de gemeente Rotterdam een zogenoemd ‘unsolicited proposal’ neergelegd om in deze strook woningen in verschillende prijsklassen te realiseren, van sociale huur tot middelduur en exclusief. Het eerste ontwerp is gemaakt door CULD en Inbo.

Rotterdam is enthousiast over het voorstel en onderzoekt in verschillende stappen de haalbaarheid. Op 30 januari heeft de gemeenteraad een toetsingskader voor woningbouw aan de Parkhaven goedgekeurd. Het toetsingskader omvat randvoorwaarden en uitgangspunten voor woningen op deze locatie.

Randvoorwaarden
Het gaat hierbij om eisen aan het bouwvolume, het uiterlijk en de architectuur van de bebouwing en de zichtbaarheid van de monumenten. Zo moeten de (rijks)monumenten de Euromast, Het Park, het Maastunneltracé en de Parkhavensluizen tot hun recht blijven komen en ervaarbaar blijven. Rondom de Euromast moet een ruimte van minimaal 70 meter vrij blijven.

Verder is het de bedoeling dat de Parkhavenkade een groen karakter krijgt. Bomen blijven zoveel mogelijk behouden of worden herplant; groen dat plaats moet maken voor bebouwing wordt gecompenseerd. Ook moet er een ruime groene verbinding komen tussen Het Park en de Parkhavenstrook.

Aanscherping
Verder is onder meer in het toetsingskader opgenomen dat de gevolgen voor de afwikkeling van het verkeer, geluid, de luchtkwaliteit en veiligheid goed dienen te worden onderzocht. Naar aanleiding van informatiebijeenkomsten in september 2019 is een aantal randvoorwaarden voor de bebouwing – waar mogelijk – nog aangescherpt.

Zo moet meer ruimte tussen de gebouwen onderling een ‘massieve wand’ voorkomen. Ook moet er meer variatie in bouwhoogte komen. Ook moet er een grotere afstand tussen de Maastunnelbak, het ventilatiegebouw en de bebouwing worden gehouden. Aan de Parkhaven moet een groenere en bredere kade komen met extra ruimte voor langzaam verkeer; het tweerichtingsverkeer blijft.

Vervolg
In een volgende stap gaat de gemeente het masterplan beoordelen en de haalbaarheidsonderzoeken toetsen. Rotterdam verwacht nog voor de zomer van 2020 te kunnen beslissen over doorgang van de plannen. 

Andere nieuwsberichten

Het Hogeland College in Uithuizen opent vernieuwd schoolgebouw

Gisteren, 16:47

Maria Vassilakou guest urban critic tijdens Stadmakerscongres 2024

Gisteren, 14:12

MVSA Architects presenteert ontwerp voor vernieuwde Galgenwaard

Gisteren, 13:15

Lijvig boek over Rietveld Schröderhuis biedt nieuwe inzichten in rol Truus Schröder

Gisteren, 11:34

Strategiedirecteur Schiphol vertrekt na ‘verschil van inzicht’

Gisteren, 15:05

Nieuwe woning kan verhuisketen op gang brengen, zegt CBS

Gisteren, 10:32

Metropoolregio wil meevallers rijksbegroting voor infrastructuur

30 oktober, 2:35

EIB: komende jaren 60.000 medewerkers in de bouw nodig

30 oktober, 10:01

Onderzoek: Duitsland heeft 400 miljard voor infrastructuur nodig

29 oktober, 1:15

Meer flexwoningen, maar meeste Nederlanders wonen liever groter

29 oktober, 10:11
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan