Copyright: VenhoevenCS / b1 design
Copyright: VenhoevenCS / b1 design
Copyright: VenhoevenCS / b1 design
Copyright: VenhoevenCS
Copyright: VenhoevenCS
Copyright: VenhoevenCS
Copyright: VenhoevenCS
Copyright: VenhoevenCS
Copyright: VenhoevenCS / b1 design
Copyright: VenhoevenCS / b1 design
Copyright: VenhoevenCS / b1 design
Copyright: VenhoevenCS
Copyright: VenhoevenCS
Copyright: VenhoevenCS
Copyright: VenhoevenCS
Copyright: VenhoevenCS

VenhoevenCS inspireert Krakau met multifunctioneel spoorviaduct

23 oktober 2018, 14:21
In het centrum van de Poolse stad Krakau wordt een spoordijk vervangen door een viaduct met dubbel zoveel sporen. Om een discussie over de ruimtelijke kwaliteit van het bouwwerk op gang te brengen, heeft de gemeente samen met de Poolse architectenassociatie SARP een prijsvraag uitgeschreven voor een mogelijk ontwerp. VenhoevenCS heeft deze prijsvraag gewonnen met een voorstel voor een multifunctioneel en gelaagd spoorviaduct.

Om de capaciteit van het Poolse treinnetwerk te vergroten, wordt de huidige twee kilometer lange spoordijk door een viaduct met vier sporen in plaats van twee. De spoorwegmaatschappij heeft een conceptontwerp gepresenteerd voor een puur infrastructureel viaduct, waarbij geen rekening is gehouden met de context en de omgeving.

De gemeente Krakau wil voorkomen dat de viaduct een object wordt dat de stad in tweeën deelt en een negatieve invloed heeft op de openbare ruimte en bijbehorende aspecten als veiligheid. Daarom is er een prijsvraag uitgeschreven die de discussie op gang moet brengen over hoe ontwerp ingezet kan worden om de gevolgen van de komst van het viaduct om te zetten in iets positiefs.

Multifunctioneel viaduct
VehoevenCS won de prijsvraag met een multifunctioneel viaduct, dat bovendien geluidsoverlast van de treinen voorkomt, de openbare ruimte verbetert en groen terugbrengt in een voornamelijk ‘rode’ omgeving. Het bouwwerk bestaat uit drie lagen; met flexibele ruimtes onder de railverbinding, een groene ‘box’ waarin de sporen zijn ingepakt en een groene structuur erbovenop.

De flexibele ruimtes in de onderste laag zijn te gebruiken als ontmoetingsruimte, winkel of in te vullen met sportieve en/of recreatieve bestemming. De ruimtes worden op strategische plekken onderbroken door hoogwaardige langzaamverkeersverbindingen tussen voorheen gescheiden wijken rond het viaduct.

“Hiermee ontstaat een aantrekkelijk alternatief voor autovervoer, met als bijkomend voordeel minder druk op de openbare ruimte. De invulling draagt daarnaast bij aan het activeren van de publieke ruimte, het verbeteren van de sociale veiligheid en biedt een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor diverse voorzieningen”, meldt VenhoevenCS.

Publiek park
De railverbinding wordt ingepakt in een groene box. Deze onttrekt de treinen uit het zicht en biedt een oplossing voor de geluidsoverlast. Daarbovenop komt een groot publiek park met een panoramisch uitzicht over de skyline van Krakow. De structuur van dit park wordt bepaald door de historisch context van het centrum. De paden en zichtlijnen zijn gericht op trekpleisters en belangrijke cultuurhistorische gebouwen.

De groene structuur op de bovenste lagen is mede bedoeld om de aanzet te geven tot een tweede groene ring in Krakau. De eerste ring werd geïntroduceerd in de negentiende eeuw om het historische centrum te structuren en eenheid in de verscheidenheid te bieden. Mits juist ontwikkeld kan het spoorviaduct eenzelfde betekenis hebben voor het momenteel groeiende Krakau, aldus VenhoevenCS.

‘Gespreksstarter’
Donderdag presenteert het bureau zijn ontwerp aan de gemeente Krakau en SARP. Vanaf dan zal het ontwerp dienen als ‘gespreksstarter’ voor de nog te organiseren consultatiegesprekken met omwonenden en als inspiratie voor het te ontwikkelen ruimtelijke beleid.

Andere nieuwsberichten

Restaurant van hergebruikte bouwmaterialen voor Tuinen van West Amsterdam

Gisteren, 13:50

Nederlands paviljoen op internationale boekenbeurs Taipei geopend

Gisteren, 11:34

Inschrijving voor Rietveldprijs 2024 geopend

Gisteren, 09:20

Symposium over belang en doel van tekenen voor architecten

22 februari, 5:26

ING verwacht dat huizenprijzen tussen vijf en acht procent stijgen

Gisteren, 14:38

Naturalis lanceert methodiek om biodiversiteit bermen te vergroten

Gisteren, 12:19

Bouwbedrijf BAM haalde eigen, aangescherpte veiligheidsdoel niet

Gisteren, 10:27

Klimaat- en energiebeleid kost gemeenten fors meer volgens rapport

22 februari, 4:12

Recordomzet voor Arcadis, een derde meer winst

22 februari, 10:11

Twee doden en twee gewonden door ongeluk bij brug in aanbouw Lochem

21 februari, 1:27
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan