Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Conceptdiagram uitbreiding Kutaisi International Airport
Copyright: UNStudio
Concept interieur uitbreiding Kutaisi International Airport
Copyright: UNStudio
Impressies interieur uitbreiding Kutaisi International Airport
Copyright: UNStudio
Fasering uitbreiding Kutaisi International Airport
Copyright: UNStudio
Huidige terminal Kutaisi International Airport
Copyright: Nakanimamasakhlisi
Huidige terminal Kutaisi International Airport
Copyright: Nakanimamasakhlisi
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Copyright: UNStudio
Conceptdiagram uitbreiding Kutaisi International Airport
Copyright: UNStudio
Concept interieur uitbreiding Kutaisi International Airport
Copyright: UNStudio
Impressies interieur uitbreiding Kutaisi International Airport
Copyright: UNStudio
Fasering uitbreiding Kutaisi International Airport
Copyright: UNStudio
Huidige terminal Kutaisi International Airport
Copyright: Nakanimamasakhlisi
Huidige terminal Kutaisi International Airport
Copyright: Nakanimamasakhlisi

UNStudio ontwerpt uitbreiding Kutaisi International Airport

11 december 2017, 17:06
Slechts vier en een half jaar na de officiële ingebruikname heeft het Kutaisi International Airport in Georgië behoefte aan een flinke uitbreiding. UNStudio mag voortbouwen aan zijn eerdere ontwerp.

Kutaisi International Airport werd in september 2012 operationeel. Sindsdien is de Georgische luchthaven gegroeid van een kleine 13.000 passagiers per jaar naar meer dan 300.000 in 2016. Om de verwachte verdere groei op te vangen is UNStudio gevraagd een grote uitbreiding van de bestaande terminal te ontwerpen.

Voor het ontwerp van de uitbreiding aan de terminal maakt UNStudio gebruik van de lineariteit van de compositie, legt het architectenbureau uit. Verder introduceert het bureau hoogteverschillen, die verwijzen naar het Kaukasus-gebergte aan de horizon.

Lobby met patio
Een belangrijk element in de bestaande terminal is de ‘paraplu’-achtige lobby, die fungeert als een soort rotonde voor de verkeersstromen. De ruimte omsluit een patio voor de vertrekkende reizigers.

Deze terminal met zijn lobby en intieme binnenplaats wordt volledig bestemd tot vertrekhal. De aankomsthal wordt gesitueerd aan het andere uiteinde van de nieuw te realiseren terminal. De uitbreiding krijgt een formele en functionele benadering, met maximale ruimte voor ondergrondse bagageafhandeling en douane-faciliteiten.

Indeling en overzicht
In samenwerking met Airport Consultant IATA heeft UNStudio gekozen voor het creëren van vijf verschillende en duidelijk herkenbare functionele eilanden. Zo wordt het nieuwe gebouw opgedeeld in een vertrekhal, veiligheidszone, centrale passagiershal, administratieve ruimte en aankomsthal.

Het verhogen van transparantie en openheid in de vertrekhal, centrale hal en aankomsthal draagt volgens UNStudio sterk bij aan een aangename reiservaring. De juiste menselijke schaal, doorstroming, de ruimtelijke taal en materialisatie vormen in deze gebieden voorts de basis voor het comfort van de bezoekers.

Hoogteverschillen
Voor de nieuwe centrale passagiershal heeft UNStudio wederom een architectonisch element ontworpen, dat refereert aan de ‘paraplu’-constructie en de patio. Een verhoogd plein brengt de reizigers stapsgewijs naar de hogere niveaus in de terminal.

Samen met de kiosken voor eten en drinken biedt dit plein een verblijfsplaats en wachtplek voor vroeg gearriveerden, bezoekers en familie. Het plein leidt tot op het dak waar het, door de lengte van het gebouw te breken, bovendien bijdraagt aan de oriëntatie.

Deze animatie is gemaakt door VA-render
https://vimeo.com/245330046

Andere nieuwsberichten

Gevel boetiek P.C. Hooftstraat vernieuwd met 3D-geprinte elementen

Gisteren, 16:29

Proof of the Sum presenteert concept laadstations voor elektrisch vrachtverkeer

Gisteren, 12:18

NEXT architects en Christensen & Co winnen tender Kindcentrum Voorhof in Lelystad

Gisteren, 11:08

Ballast Nedam Development en Climate Cleanup Foundation lanceren internationale handel voor CO2-opslag in bouw- vastgoedprojecten

Gisteren, 10:35

World Food Center Experience in Ede verdeelt de Gelderse politiek

Gisteren, 13:46

Amsterdam bereidt zich voor op maximumsnelheid van 30 kilometer

Gisteren, 11:35

Provincie Utrecht saneert grond vliegbasis Soesterberg voor woningbouw

Gisteren, 09:03

Resultaten ontwerpmanifestatie Bouw Anders gebundeld in boek

6 december, 2:57

IMF-bewindvoerder: landen denken heel verschillend over klimaat

6 december, 10:14

Zuid-Holland: deadline landelijk gebied niet haalbaar, Rijk moet bewegen

6 december, 9:08
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2023 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan