Inspiratiewaarde VELUX 2 procent omhoog
17 november 2016, 11:55
Als enige organisatie uit de bouw staat VELUX ook dit jaar weer in de Inspirerende 40. Het jaarlijkse onderzoek van organisatieadviesbureau Synergie onder consumenten brengt in kaart welke organisaties inspireren en waarom. De totale inspiratiewaarde van VELUX steeg met 2% ten opzichte van vorig jaar.
De top 3 bestaat dit jaar uitsluitend uit social enterprises. Tony’s Chocolonely werd wederom uitgeroepen tot de inspirerendste organisatie van Nederland. Tesla en Dopper bezetten plaats 2 en 3. VELUX is te vinden op een 21ste plaats en valt op tussen organisaties uit de auto-, mode-, retail- en amusementsbranche.
“Wij zijn erg trots dat wij tussen al deze mooie merken mogen staan”, zegt Michel Sombroek, algemeen directeur van VELUX Nederland. Wij proberen mensen al 75 jaar te inspireren om zoveel mogelijk uit hun woning te halen en te zorgen voor een gezonde leefomgeving. En voor een bedrijf uit de bouwsector is het extra mooi om nog voor inspirerende merken als DE, Cool blue, Triodos Bank, Starbucks en Nike te mogen eindigen.”
Vertrouwen
“Je ziet dat inspirerende organisaties groeien. Wij denken dat dit komt doordat zij mensen het geloof in een betere toekomst teruggeven”, vertelt Joris van Zoelen van Synergie. “Voor het eerst is een hele generatie ervan overtuigd dat hun kinderen het minder goed zal hebben dan zijzelf."
"Inspirerende organisaties bieden perspectief op vraagstukken over energie, milieu en maatschappelijke omgang en dus op de toekomst. Niet groots en abstract, maar concreet en dichtbij. Winst is daarbij een gezond resultaat dat de continuïteit voor het ideaal waarborgt.”
Gezonde leefomgeving
Voor inspirerende organisaties is innovatie een middel, nooit een doel op zich. “Inspirerende organisaties varen een eigen koers die mensen willen volgen”, aldus Van Zoelen.
“Een duidelijke visie en rol in de maatschappij worden hierbij steeds belangrijker. Het zijn organisaties die de aandacht trekken en inspireren, innoveren in de hele productieketen en in communicatie. Zo laat VELUX zien hoe belangrijk daglicht is voor een gezonde leefwijze.”
Teruggeven
De VELUX Groep zet zich continu in om nieuwe mogelijkheden te ontwikkelen voor toegang tot daglicht en frisse lucht en om iets terug te geven aan de maatschappij. “Onze stichtingen hebben in 2015 545 donaties gedaan aan verschillende maatschappelijke instellingen met een totaal bedrag van 111 miljoen euro. Ten opzichte van onze winst van 268,7 miljoen een substantieel deel”, vertelt Sombroek.
Een andere maatschappelijke bijdrage is de donatie door Velux van 20.000 Natural Light (zonnelampen) aan Afrikaanse regio’s zonder elektriciteit. Ook heeft de onderneming, zo geeft ze aan, de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in duurzame productinnovaties, die de negatieve effecten van klimaatverandering verder tegengaan.
Methodiek
Synergie deed in samenwerking met de FD Mediagroep en AdfoGroep onderzoek onder 1.918 consumenten en vroeg hen de genomineerde organisaties te rangschikken. Waarom organisaties inspirerend zijn, is gebaseerd op vier pijlers: visie, organisatie, producten en relatie.
Hoewel het gewicht van de pijlers ten opzichte van elkaar per jaar iets verschilt, blijven de pijlers zelf al zes jaar onveranderd. Daarmee wordt het steeds beter mogelijk om niet alleen te weten wie inspireren, maar vooral ook hoe andere organisaties dit kunnen leren.