Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: Impressie van hoe een station aan de duinrand kan zijn. Gemeente Rotterdam
Copyright: Impressie van hoe een station aan de duinrand kan zijn. Gemeente Rotterdam
Copyright: Impressie van hoe een station aan de duinrand kan zijn. Gemeente Rotterdam
Gemeente wil bereikbaarder Hoek van Holland
16 maart 2015, 15:17
De ambitie om Hoek van Holland beter te ontsluiten en te versterken als vierseizoensbadplaats is een stap dichterbij. De Hoekse lijn tussen Rotterdam en de badplaats moet gaan eindigen bij de duinen en een tweede toegangsweg wordt voltooid.
Volgens de gemeente Rotterdam heeft Hoek van Holland als vierseizoenenbadplaats de mogelijkheid om een aangenaam leef-, werk- en vestigingsklimaat te bieden. Het stadsbestuur heeft overeenstemming bereikt over een aantal belangrijke uitgangspunten die daaraan moeten bijdragen.
Zo wil het college dat het eindpunt van de metroverbinding Hoekse Lijn komt te liggen aan het Zeeplein, direct aan de boulevard. Dat een eerder bouwplan niet doorgaat, heeft de mogelijkheid geschapen om het gebied bij de boulevard meer in samenhang te ontwikkelen. Eindstation, plein, paviljoens en strand kunnen hierdoor met elkaar worden verbonden, aldus de gemeente.
Financiering
Randvoorwaarde is wel dat de partners meefinancieren. Ondernemers hebben aangegeven 1,5 miljoen te willen bijdragen aan de verlenging van de lijn. De RET heeft zich een grot voorstander van het verlengen van de spoorlijn en het overkappen van het station betuigd. Het college voert gesprekken met de Metropoolregio en de provincie over de regionale bijdrage.
De Metropoolregio zou aanpassingen aan de buitenruimte, die noodzakelijk zijn door de aanleg van de nieuwe metrolijn, te financieren. Onder andere krijgt het Strandplein een opknapbeurt, wordt de P&R verplaatst, moet de aansluiting met bijvoorbeeld het Stenaline-terrein worden veranderd en moet aan aantal wegen en fiets- en voetpaden ruimtelijk worden ingepast met oog voor veiligheid.
In de komende weken wordt een schetsontwerp van het eindstation en de buitenruimte gemaakt en getoetst op draagvlak bij de betrokken partijen, inclusief de gebiedscommissie. Als er voldoende duidelijkheid is over de cofinanciering neemt het college een definitief besluit.
Tweede toegangsweg
De tweede ontsluitingsweg tussen de stad Rotterdam en Hoek van Holland is de H6. De nieuwe weg leidt het bestemmingsverkeer voor het strand en de Stenaline langs de dorpskern in plaats van er doorheen. Tevens fungeert de H6 als extra ontsluiting in geval van calaminteiten.
Fase 1 van de weg is in 2013 opgeleverd, het college wil nu het laatste deel voltooien. Daartoe wordt gesproken met mogelijke financierders.
Trefwoorden
openbaar vervoer
station
ontsluiting
infrastructuur
hoek van holland
metrolijn
hoekse lijn
strand
rotterdam
Best gelezen
1
Benthem Crouwel Architects plaatst slotstuk in Paleiskwartier van Den Bosch
donderdag, 13 november
2
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
maandag, 17 november
3
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
dinsdag, 18 november
4
MVRDV en Buro Happold ontwerpen nieuw theater in Veenendaal
vrijdag, 14 november
5
Nominaties Zuiderkerkprijs en Geurt Brinkgreve Bokaal 2025 bekend
vrijdag, 14 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Bouw metrostation Hoek van Holland mag van rechter
16 augustus 2018
Hoekse Lijn Rotterdam blijft hoofdpijndossier
19 juli 2018
Wethouder Rotterdam stapt op om Hoekse Lijn
23 februari 2018
Hoekse Lijn kost wellicht 90 miljoen meer
14 december 2017
Metrolijn naar strand Hoek van Holland
10 juli 2014
Scheveningen op de schop
5 maart 2015
Hoek van Holland krijgt 'bunkerwoningen' in duinen
13 februari 2019
Metroverbinding Hoekse Lijn in gebruik genomen
2 oktober 2019
'Hoekse Lijn valt 175 miljoen euro duurder uit'
17 januari 2020
Nog steeds onduidelijk wanneer laatste stuk Hoekse Lijn klaar is
24 januari 2023
Bouw metrostation Hoek van Holland mag van rechter
16 augustus 2018
Hoekse Lijn Rotterdam blijft hoofdpijndossier
19 juli 2018
Wethouder Rotterdam stapt op om Hoekse Lijn
23 februari 2018
Hoekse Lijn kost wellicht 90 miljoen meer
14 december 2017
Metrolijn naar strand Hoek van Holland
10 juli 2014
Scheveningen op de schop
5 maart 2015
Hoek van Holland krijgt 'bunkerwoningen' in duinen
13 februari 2019
Metroverbinding Hoekse Lijn in gebruik genomen
2 oktober 2019
'Hoekse Lijn valt 175 miljoen euro duurder uit'
17 januari 2020
Nog steeds onduidelijk wanneer laatste stuk Hoekse Lijn klaar is
24 januari 2023
Toon alles
Andere nieuwsberichten
MoederscheimMoonen Architects ontwerpt eigen kantoor in historische vertrekhal Oranjelijn Rotterdam
Gisteren, 16:40
MoederscheimMoonen Architects levert nieuw, duurzame hoofdkantoor van moedermaatschappij TBP Group op.
Restauratie Bakenessertoren Haarlem bekroond met Lieven de Key Penning 2025
Gisteren, 15:56
De restauratie van de Bakenessertoren in Haarlem is onderscheiden met de Lieven de Key Penning 2025. De publieksprijs werd toegekend aan de verbouwing en uitbreiding van het Stedelijk Gymnasium.
Snitker/Borst wint tender voor woningen in houtbouw op vroegere schoollocatie Purmerend
Gisteren, 14:39
Snitker/Borst Architecten heeft samen met Mercuur Bouw en Ontwikkeling een houtbouwtender in Purmerend gewonnen, uitgeschreven door de Wooncompagnie. Het project omvat 35 duurzame en betaalbare woningen, verdeeld over twee appartementengebouwen.
SVP ontwerpt 75 woningen op plek Potterij de Zaalberg in Leiden
Gisteren, 10:33
In Leiden is een omgevingsvergunning verleend voor de bouw van 75 woningen op de plek van de voormalige Potterij de Zaalberg. In het ontwerp blijft de historische geschiedenis van de plek langs de kade van de Oude Rijn voelbaar.
Landelijke ‘bouwbaas’ is geen goed idee, vinden deskundigen
Gisteren, 13:27
Zo'n nieuwe functie zou een ‘extra laag in het toch al topzware bureaucratische woonbeleid’ betekenen, staat in een advies.
Zuid-Holland vergunt weer projecten met forse stikstofreductie
Gisteren, 11:19
De provincie gaat vergunningen verlenen voor projecten die weliswaar voor stikstofuitstoot zorgen, maar na afronding wel veel minder dan in de oorspronkelijke situatie.
Vereniging Eigen Huis: criteria energielabel onduidelijk voor huiseigenaar
18 november, 2:26
Huiseigenaren weten niet goed wat nodig is om een label op te krikken, constateert Vereniging Eigen Huis in een onderzoek.
Amnesty: Nederlands bouwbedrijf betrokken bij arbeidsuitbuiting Saoedi-Arabië
18 november, 10:16
Strukton heeft een rol gespeeld bij de uitbuiting van arbeidsmigranten bij de bouw van een metro in Riyad, meldt Amnesty International.
Verbouwing Binnenhof kost 2,7 miljard euro, zomer 2031 klaar
17 november, 1:19
De laatste officiële inschatting van een einddatum was ‘op zijn vroegst eind 2028’, maar het jaartal 2030 stond ook al in documenten.
Vlaanderen aansprakelijk voor Limburgse schade in tramdebacle
17 november, 9:36
De Vlaamse regering is aansprakelijk voor de miljoenen euro's aan kosten die zijn gemaakt rond de afgeblazen tramlijn tussen Maastricht en het Belgische Hasselt.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur