Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Het plan Golden Smile
Het plan Golden Smile
Het plan Golden Smile
Het plan The Engine of the City
Het plan The Engine of the City
Het plan The Engine of the City
Het plan De Geregen Gracht
Het plan De Geregen Gracht
Het plan De Geregen Gracht
Studenten maken plannen voor Singelgracht
13 februari 2013, 11:38
De
Academie van Bouwkunst
in Amsterdam heeft afgelopen maand onder derdejaarsstudenten een prijsvraag over de Singelgracht in de hoofdstad georganiseerd. Drie teams hebben een eervolle vermelding ontvangen.
Opgave voor de prijsvraag De Vergeten Gracht was om een plan voor de Singelgracht te ontwerpen, waarin het verkeer voor de Amsterdamse binnenstad wordt ontlast en het verkeersknooppunt Weteringschans uitgroeit tot nieuw bolwerk en ‘stadspoort van de 21
e
eeuw’. In de plannen moesten 3000 parkeerplaatsen worden opgenomen.
Team NTB stelt in het plan Golden Smile voor deze als kleine ‘parkeerpockets’ toe te voegen aan herontworpen stukken openbare ruimte langs de Singelgracht. Deze worden via een acht kilometer lange promenade verbonden met de vijf belangrijkste radialen van de stad (waaronder de Haarlemmerstraat, Vijzelgracht en Plantage Middenlaan).
Deze promenade wordt omringd door een rietlandschap, zegt het team. “Als een gouden lint zal het de overgang naar het historische stadscentrum markeren en tegelijkertijd refereren naar het oude landschap buiten de stadspoorten”, zegt het team. Op de knooppunten met de radialen ontstaan transferia waar van vervoersmiddel kan worden gewisseld.
Het team wordt gevormd door de studenten Milad Pallesh, Frank van Zuilekom en Maarten Hoeijmakers.
Engine of the City
Het team met de inzending The Engine of the City voorziet eveneens een vernieuwde route over de Singelgracht, die voor een zekere continuïteit moet zorgen langs de diverse buurten die er aan grenzen.
Op het knooppunt Weteringschans, dat Wagenplein is gaan heten, verrijzen parkeertorens als moderne stadspoorten die een relatie aangaan met historische torens in Amsterdam en uitzicht bieden over de binnenstad. Ook vormt het plein een nieuwe energiebron voor de hele stad, op basis van afval dat wordt aangeleverd uit de omgeving.
Het team bestaat uit Eva Engele, Ilse Landwehr Johann, Giles Townshend en Maurice Wenker.
De Geregen Gracht
In het plan De Geregen Gracht van Team BLT worden ondergrondse automatische parkeergarages voorgesteld als ‘filters’ om het autoverkeer uit de binnenstad te weren. De Weteringschans vormt een overgangszone voor de overstap naar andere vervoersmiddelen en daardoor ook een verkeersader.
Een verbrede Singelgracht, die het plein letterlijk omsingelt, versterkt het plein in zijn functie van het ‘filteren als een poort’, stelt het team, dat bestaat uit Jaap Leek, Dennis Tjon a Hen, Laura van de Pol en Rob Brink.
Er hebben twaalf teams meegedaan aan de prijsvraag, meldt de Academie van Bouwkunst.
Trefwoorden
amsterdam
prijsvraag
singelgracht
academie van bouwkunst
Best gelezen
1
Woongebouw voor gezinnen biedt ruime corridor en gekoppelde terrassen met glijbaan
woensdag, 12 november
2
Benthem Crouwel Architects plaatst slotstuk in Paleiskwartier van Den Bosch
donderdag, 13 november
3
Bedrijfsgebouw uit hergebruikte materialen voor garagebedrijf dat gespecialiseerd is in oude Volvo’s
woensdag, 12 november
4
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
maandag, 17 november
5
MVRDV en Buro Happold ontwerpen nieuw theater in Veenendaal
vrijdag, 14 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Studenten ontwerpen Spierballenpaviljoens
20 juni 2013
Moskee aan de Amsterdamse grachten
14 december 2011
Amsterdam verlegt grenzen voor toerist
8 augustus 2011
Verdedigingsmuur Amsterdam weer zichtbaar
22 februari 2010
Grachtengordel werelderfgoed: trots en kritiek
2 augustus 2010
‘Smartspace’ aan de Grachtengordel
17 november 2010
Stadsdeel akkoord met UNStudio-plan Leidseplein
21 mei 2007
Amsterdam wil verdichten met hoogbouw
20 mei 2011
Studenten ontwerpen Spierballenpaviljoens
20 juni 2013
Moskee aan de Amsterdamse grachten
14 december 2011
Amsterdam verlegt grenzen voor toerist
8 augustus 2011
Verdedigingsmuur Amsterdam weer zichtbaar
22 februari 2010
Grachtengordel werelderfgoed: trots en kritiek
2 augustus 2010
‘Smartspace’ aan de Grachtengordel
17 november 2010
Stadsdeel akkoord met UNStudio-plan Leidseplein
21 mei 2007
Amsterdam wil verdichten met hoogbouw
20 mei 2011
Toon alles
Andere nieuwsberichten
BDG Architecten verbouwt Enschedese kwekerij tot De Stadskas
1 uur geleden
Op de plek van de huidige kweekkas aan de Blijdensteinbleekweg verrijst een grotendeels houten gebouw met onder meer horeca, een winkelfunctie en uiteraard een kas.
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
3 uur geleden
In de afgelopen tien, vijftien jaar is Rotterdam uitgegroeid tot een stad die veel toeristen trekt. Dat laatste was in de negentiende eeuw en in de eerste decennia van de twintigste eeuw ook al het geval.
Zelfsluitende Vlotterkering in Steyl vormt tevens 'balkon aan de Maas'
Vandaag, 11:37
In het Limburgse Steyl is de Vlotterkering in werking gesteld. De kering, die het kloosterdorp veilig moet houden bij hoogwater in de Maas, fungeert in rust als een plek om te genieten van het zicht op de rivier.
Circulair transformatieplan van JVST in Utrecht Overvecht wordt werkelijkheid
Gisteren, 17:23
De bouw van het transformatieplan aan de Utrechtse Ivoordreef van JVST gaat binnenkort van start
Vereniging Eigen Huis: criteria energielabel onduidelijk voor huiseigenaar
2 uur geleden
Huiseigenaren weten niet goed wat nodig is om een label op te krikken, constateert Vereniging Eigen Huis in een onderzoek.
Amnesty: Nederlands bouwbedrijf betrokken bij arbeidsuitbuiting Saoedi-Arabië
Vandaag, 10:16
Strukton heeft een rol gespeeld bij de uitbuiting van arbeidsmigranten bij de bouw van een metro in Riyad, meldt Amnesty International.
Verbouwing Binnenhof kost 2,7 miljard euro, zomer 2031 klaar
Gisteren, 13:19
De laatste officiële inschatting van een einddatum was ‘op zijn vroegst eind 2028’, maar het jaartal 2030 stond ook al in documenten.
Vlaanderen aansprakelijk voor Limburgse schade in tramdebacle
Gisteren, 09:36
De Vlaamse regering is aansprakelijk voor de miljoenen euro's aan kosten die zijn gemaakt rond de afgeblazen tramlijn tussen Maastricht en het Belgische Hasselt.
Zuid-Holland verhoogt budget voor restauratie rijksmonumenten
14 november, 2:08
De provincie Zuid-Holland verhoogt het budget voor de restauratie van rijksmonumenten structureel.
Rapport: natuur kan helpen beschermen tegen stijgende zeespiegel
14 november, 9:24
Natuurlijke oplossingen zoals ruim baan geven aan gebieden met eb en vloed kunnen helpen de Nederlandse kustlijn te beschermen tegen de stijgende zeespiegel.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur