Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: Presentatie van The Why Factory (grafie Jaakko van 't Spijker)
Copyright: Het Japanse paviljoen (grafie Jaakko van 't Spijker)
‘Biënnale: wel vragen, geen antwoorden’
3 september 2012, 10:43
Architect Jaakko van 't Spijker bezocht afgelopen week de architectuurbiënnale in Venetië en reageert op de onder meer door
Wolf D. Prix
geuite kritiek op de biënnale.
Tekst Jaakko van ’t Spijker
In tegenstelling tot wat een aantal critici en commentatoren in de openingsweek suggereerden, zijn ze er wel op de Venetiaanse Architectuur Biënnale 2012: tentoonstellingen met sociaal-politiek engagement en aandacht voor een groter verhaal. Er zijn relevante onderwerpen aangehaald en belangrijke vragen gesteld. Wat ontbraken waren vooral antwoorden en conclusies. Waar waren de architectuur-durfals en de polemische provocateurs om het debat op te stoken? Het was in het Japanse paviljoen dat vragen zowel werden gesteld zowel als beantwoord.
Tijdens een van de eerste voorevenementen van de Biënnale raasde een onverwachte storm over de Lagune, terwijl in een oud pakhuis in Giudecca, MVRDV’s Winy Maas en zijn TU Delft afdeling The Why Factory de teloorgang van de identiteit van de Europese Stad aan de kaak stelden met de onthulling van een nieuw ‘EU city Manifesto’. In een wervelende presentatie die de storm buiten naar de kroon steeg, werd alleen zoveel gezegd dat het centrale idee onduidelijk bleef. Zo intrigerend en relevant als de hoofdvraag was, zo algemeen en onuitgesproken bleek uiteindelijk het manifest zelf.
Het evenement bleek kenmerkend voor het karakter van de Biënnale, die vanaf maandag 27 augustus tot leven kwam in de Giardini en Arsenale van Venetië. De storm was voorbij en onder een wolkeloze hemel ontvouwde zich het tweejaarlijkse architectuurfeest. Veel curatoren hadden sociaal maatschappelijke thema’s aangeboord, meestal net zo open voor interpretatie en politiek correct als het hoofdthema van de Biënnale dit jaar: Common Ground. Opvallend was dat duurzaamheid, major trending topic in het architectuurdebat van de afgelopen jaren, grotendeels ontbrak. Vooral heroverwegingen over grote thema’s waren in dit jaar. Canada onderzocht herhuisvesting in relatie tot migratie, Duitsland ging in op hergebruik van bestaande gebouwen, Nederland op herinrichting van lege ruimten, Zaha Hadid op herinterpretatie van (o.m. Frei Otto’s) ingenieurskunst, OMA op herwaardering van vergeten anonieme bureaucraten en Norman Foster hergroepeerde zo’n beetje de gehele globale architectuur. Al deze paviljoens, en vele anderen, waren schitterend gemaakt, intelligent in hun observaties en ze stelden rake vragen.
Maar toch. In relatie tot de Biënnale als geheel, werd het allemaal wel heel erg redelijk. ‘Common Ground’ sijpelde door de presentaties en gesprekken heen, als een term die aanzette tot het stellen van grote geëngageerde vragen maar vervolgens geen antwoorden nodig had. Alsof antwoorden te gevoelig liggen of leiden tot kwetsbare of riskante (ontwerp)posities. Het architectuurdiscours (want daar gaat het over in een groot event als de Biënnale) beweegt zich op deze manier naar een faciliterende rol, waarin benoemen en agenderen de hoofdzaak is. Een dergelijke gewichtige en toch veilige positie verzwakt op den duur het architectuurdebat. Het is goed mogelijk dat het gebrek aan antwoorden en ingenomen posities bijdroeg aan de irritatie van Co(o)p Himmelblau’s Wolf D. Prix, toe hij vorige week zijn vernietigende commentaar op de Biënnale de wereld in stuurde.
Een aantal curatoren bekende wel kleur in hun tentoonstellingen. Het Israëlische paviljoen leidde tot veel opgetrokken wenkbrauwen met een confronterende tentoonstelling. Met ‘Aircraft Carrier’ als titel (vrij naar een quote van een Amerikaanse politicus die Israël ‘Amerika’s grootste, onzinkbare en strategisch gepositioneerde vliegdekschip’ noemde) liet het op een consistente manier de combinatie van geweld en consumentisme zien, die de context vormen van de hedendaagse Israëlische architectuur. Crimson, het Rotterdamse collectief van architectuurhistorici, introduceerde in hun expositie met de naam ‘The Banality of Good’ een morele dimensie. De expositie laat zien hoe een enkel historisch ontwerpprincipe is toegepast bij de ontwikkeling van een keur aan na-oorlogse steden met totaal verschillende doelstellingen, die bovendien consequent in werkelijkheid nooit uitkwamen. Toch, ook in deze prikkelende tentoonstellingen bleven de opgeroepen, scherpe, vragen goeddeels onbeantwoord.
Het was Japan, met een paviljoen dat uiteindelijk de gouden leeuw won, dat zowel een vraag stelde als hem beantwoordde. De curator Toyo Ito brengt in het paviljoen het proces in beeld waarbij drie jonge architecten een dorpshuis ontwikkelden voor een door een tsunami getroffen Japanse gemeenschap. Gevoelig, poëtisch en praktisch brengt de expositie op een ontwapenende manier in beeld hoe de architecten met de dorpbewoners samen een optimistisch project tot stand brachten. De eindeloze hoeveelheid tentoongestelde schaalmodelletjes laat de kracht zien waarmee de architecten er voor zijn gegaan. Met dit proces waarin engagement en ontwerpenergie zijn gecombineerd, laat het Japanse paviljoen zien dat op gestelde vragen het uiteindelijk antwoorden zijn die lonen. Zelfs als ze klein zijn en kwetsbaar maken.
Een sterk architectuurdebat heeft vragen nodig. Maar het zijn vervolgens antwoorden in de vorm van concepten, theorie en ontwerpen die het compleet maken. Genoeg stormachtige vragen werden gesteld op de biënnale dit jaar, maar het gebrek aan antwoorden weerspiegelde de zonnige openingsdagen: onbewolkt, geen vuiltje aan de lucht; comfortabel en veilig.
Jaakko van ’t Spijker is oprichter/eigenaar van architectenbureau
jvantspijker
.
Trefwoorden
jvantspijker
biennale van venetie
jaakko van 't spijker
Best gelezen
1
Buikslotermeerplein in Amsterdam-Noord krijgt zeventig meter hoge woontoren
woensdag, 22 oktober
2
Studio Ard Hoksbergen herkent en vertaalt wensen van Xplore Agora
donderdag, 23 oktober
3
Bouw van The Circle op plek café De Omval gaat van start
donderdag, 23 oktober
4
Schimmelstraat Amsterdam loopt niet langer dood dankzij woongebouw voor 55-plussers
woensdag, 22 oktober
5
Loer Architecten, Fletts en Kleurrijk Wonen zetten volgende stap in sociale woningbouw in hout
vrijdag, 24 oktober
Gerelateerde nieuwsberichten
Koolhaas curator Architectuurbiënnale Venetië 2014
8 januari 2013
Het einde van de starchitect - wie gelooft dat?
22 januari 2013
Rotterdamse bureaus winnen prijsvraag Reykjavik
28 januari 2014
Gouden Leeuw 2014 voor Phyllis Lambert
21 mei 2014
Eerste Europese tentoonstelling Vertical Village
29 juli 2013
Programma Biënnale van Venetië gepresenteerd
12 maart 2014
Video: Architectuurbiënnale van Venetië
6 juni 2014
Crimson medecurator Brits biënnalepaviljoen 2014
2 augustus 2013
DDP-gebouw Zaha Hadid officieel geopend
25 maart 2014
'De Floriade is aan een fundamentele update toe'
10 oktober 2012
OMA toont architectuur door ambtenaren
28 augustus 2012
Japans paviljoen Biënnale krijgt Gouden Leeuw
29 augustus 2012
Architectuurbiënnale van Venetië van start
28 augustus 2012
Wolf D. Prix kraakt 'lege' Architectuurbiënnale
29 augustus 2012
Blaisse verzorgt inzending Biënnale Venetië
28 maart 2012
MVRDV met losgelaten planning op Biënnale
7 augustus 2012
Koolhaas curator Architectuurbiënnale Venetië 2014
8 januari 2013
Het einde van de starchitect - wie gelooft dat?
22 januari 2013
Rotterdamse bureaus winnen prijsvraag Reykjavik
28 januari 2014
Gouden Leeuw 2014 voor Phyllis Lambert
21 mei 2014
Eerste Europese tentoonstelling Vertical Village
29 juli 2013
Programma Biënnale van Venetië gepresenteerd
12 maart 2014
Video: Architectuurbiënnale van Venetië
6 juni 2014
Crimson medecurator Brits biënnalepaviljoen 2014
2 augustus 2013
DDP-gebouw Zaha Hadid officieel geopend
25 maart 2014
'De Floriade is aan een fundamentele update toe'
10 oktober 2012
OMA toont architectuur door ambtenaren
28 augustus 2012
Japans paviljoen Biënnale krijgt Gouden Leeuw
29 augustus 2012
Architectuurbiënnale van Venetië van start
28 augustus 2012
Wolf D. Prix kraakt 'lege' Architectuurbiënnale
29 augustus 2012
Blaisse verzorgt inzending Biënnale Venetië
28 maart 2012
MVRDV met losgelaten planning op Biënnale
7 augustus 2012
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Bouw van ontwerp MVRDV voor Duitse AI-campus gestart
Gisteren, 13:56
In het Duitse Heilbronn is de bouw gestart van het Innovation Park Artificial Intelligence (IPAI) dat werd ontworpen door MVRDV
Neutelings Riedijk Architects ontwerpt nieuw museum in Antwerps kasteel
Gisteren, 12:10
Neutelings Riedijk Architects is aangesteld voor het ontwerp van een nieuw museum in kasteel Sterckshof in Antwerpen. In het kasteel in park Rivierenhof zat tot 2014 het Zilvermuseum, waarna het gebouw jaren heeft leeggestaan.
Loer Architecten, Fletts en Kleurrijk Wonen zetten volgende stap in sociale woningbouw in hout
24 oktober, 4:02
Woningcorporatie Kleurrijk Wonen en Fletts bouwden in Culemborg een duurzaam, houten appartementengebouw met een innovatief 2D-bouwconcept naar ontwerp van Loer Architecten
Architectonische installatie als scenografie voor tentoonstelling kunstenaar
24 oktober, 2:45
Voor het Gallo-Romeins Museum in het Vlaamse Tongeren ontwierp Atelier Leise uit Maastricht de scenografie voor een tentoonstelling.
Bonden waarschuwen: schijnzelfstandigen bij renovatie Binnenhof
Gisteren, 14:49
De organisaties baseren zich op vacatureteksten van bouwbedrijven en onderaannemers voor het bouwproject.
Aantal verkochte huizen gestegen tot hoogste punt sinds corona
Gisteren, 10:20
Dat komt volgens het Kadaster onder meer doordat investeerders veel huizen van de hand deden.
Inschrijving Neprom-prijs 2026 geopend
24 oktober, 1:59
De tweejaarlijkse prijs is bestemd voor hoogwaardige en vernieuwende locatieontwikkeling.
Partijen eens over minder regels en procedures in woningbouw
24 oktober, 9:28
De aanpak van de woningnood is voor veel kiezers het belangrijkste thema voor deze verkiezingen.
Provincies: bouw van half miljoen woningen dreigt stil te vallen
23 oktober, 3:08
De bouw van ongeveer 500.000 woningen dreigt de komende jaren vast te lopen, vooral door de stikstofimpasse en het overvolle elektriciteitsnet.
Maquette als onderdeel van expositie Amsterdam in Motion wordt geopend
23 oktober, 10:35
De maquette, onderdeel van de permanente tentoonstelling Amsterdam in Motion, is een cadeau aan de 750-jarige stad.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur