Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Copyright: ProRail/Benthem Crouwel Architekten
Bouw OV-terminal Utrecht Centraal gestart
21 januari 2011, 12:06
Deze week is de eerste paal de grond ingegaan voor de nieuwe OV-terminal van Utrecht Centraal. Tussen de huidige stationshal en het Beatrixgebouw wordt het eerste deel van de nieuwe stationshal gebouwd.
De funderingspalen aan de kant van het theater worden in de grond gedraaid, om zo relatief weinig hinder voor het theater en de rest van de omgeving te veroorzaken. De palen dichterbij de stationshal worden wel geheid. De heistelling van circa 23 meter hoog is te zien vanuit de stationshal.
Ontwerp
De nieuwe OV-terminal Utrecht is in opdracht van ProRail en de gemeente Utrecht ontworpen door
Benthem Crouwel Architekten
, in samenwerking met ingenieursbureau Movares. Het nieuwe station krijgt een ruime, lichte hal met een golvende dakconstructie. De winkels in de hal komen grotendeels in een lange strip langs de noordzijde van de hal, achter glazen wanden. De zuidzijde van de hal wordt voorzien van een lange, glazen wand met uitzicht op de sporen. De bushaltes en de taxistandplaatsen zijn, net als de treinperrons, direct vanuit de stationshal bereikbaar.
Indeling
De bussen worden verdeeld over twee nieuwe busperrons, die aan de oost- en westkant, evenwijdig en op dezelfde hoogte als de spoorperrons liggen. De bussen worden ingedeeld naar rijrichting: oostelijke bestemmingen vertrekken vanaf het oostelijke busstation en bussen met westelijke bestemming vanaf het westelijke busstation. De tram verhuist net als een aantal buslijnen naar de westzijde van het station.
Doelstellingen
De verbouwing van Utrecht Centraal is nodig omdat er in 2030 circa honderd miljoen reizigers worden verwacht. Het station is ooit ontworpen voor 35 miljoen reizigers per jaar. Volgens planning zijn over vijf jaar trein, tram en bus voor bezoekers en reizigers vanuit de centrale stationshal te bereiken. Het station moet veel zichtbaarder in de omgeving worden, met twee duidelijke entrees op verhoogd niveau.
Ook moet de OV-terminal over vijf jaar een verbindende schakel vormen tussen de verschillende onderdelen van het stationsgebied. Er ontstaat een nieuw stadshart, waarbij het gebied vanaf het Jaarbeursterrein tot de oude binnenstad één geheel vormt.
Trefwoorden
centraal station
benthem crouwel architekten
cu2030
ov-terminal
jaarbeurs
utrecht centraal
utrecht
Locatie
Best gelezen
1
Den Bosch 'pauzeert' aanbesteding voor ontwerp gebiedsontwikkeling Citadelpoort
maandag, 17 november
2
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
dinsdag, 18 november
3
Zelfsluitende Vlotterkering in Steyl vormt tevens 'balkon aan de Maas'
dinsdag, 18 november
4
Kleurrijk atrium vormt hart van nieuw internationaal hoofdkantoor NXP
maandag, 17 november
5
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
Gerelateerde nieuwsberichten
ProRail investeert 2 miljard in stations en spoor
25 maart 2011
Grote transformatie voor Jaarbeursplein Utrecht
3 januari 2013
Eerste deel nieuwe stationshal Utrecht klaar
1 februari 2013
Postel: 'Een stapeling van drie gebouwtypen'
2 oktober 2014
Bouw Den Haag Nieuw Centraal van start
15 april 2011
Busstation in Slough opgeleverd
5 oktober 2011
Besluit spoorverbreding Utrecht vernietigd
20 juli 2011
Vloeiende kantoorruimte dankzij de muren
24 november 2011
Alternatieven Van Sijpesteijnkade overhandigd
13 september 2012
Bouwstart overkapping busstation A'dam CS
11 maart 2011
Bijzondere bouwlocaties open voor publiek
26 mei 2011
Omgeving Hoog Catharijne gaat achteruit
27 oktober 2011
Verhoogd stadsplein bij Utrecht Centraal
15 mei 2012
Bouw station Utrecht CS gegund
15 juni 2010
Benthem Crouwel wint prijsvraag klimtoren
14 december 2010
Utrecht investeert in groen en sociaal
16 april 2010
Perronkap levert energie stationsverlichting
30 september 2010
Herontwikkeling Hoog Catharijne van start
29 oktober 2009
Futuristisch hotel bij A2 in Amsterdam
10 december 2010
Kabinet steekt 1,25 miljard in wegen Utrecht
6 december 2010
Groen licht biebontwerp Rapp+Rapp
21 december 2009
Benthem Crouwel wint prijsvraag Osnabrück
18 oktober 2010
Mijlpalen voor P+R De Uithof en Rabobrug
17 december 2010
Nieuw gebouw voor rechtenfaculteit Radboud
10 januari 2011
ProRail investeert 2 miljard in stations en spoor
25 maart 2011
Grote transformatie voor Jaarbeursplein Utrecht
3 januari 2013
Eerste deel nieuwe stationshal Utrecht klaar
1 februari 2013
Postel: 'Een stapeling van drie gebouwtypen'
2 oktober 2014
Bouw Den Haag Nieuw Centraal van start
15 april 2011
Busstation in Slough opgeleverd
5 oktober 2011
Besluit spoorverbreding Utrecht vernietigd
20 juli 2011
Vloeiende kantoorruimte dankzij de muren
24 november 2011
Alternatieven Van Sijpesteijnkade overhandigd
13 september 2012
Bouwstart overkapping busstation A'dam CS
11 maart 2011
Bijzondere bouwlocaties open voor publiek
26 mei 2011
Omgeving Hoog Catharijne gaat achteruit
27 oktober 2011
Verhoogd stadsplein bij Utrecht Centraal
15 mei 2012
Bouw station Utrecht CS gegund
15 juni 2010
Benthem Crouwel wint prijsvraag klimtoren
14 december 2010
Utrecht investeert in groen en sociaal
16 april 2010
Perronkap levert energie stationsverlichting
30 september 2010
Herontwikkeling Hoog Catharijne van start
29 oktober 2009
Futuristisch hotel bij A2 in Amsterdam
10 december 2010
Kabinet steekt 1,25 miljard in wegen Utrecht
6 december 2010
Groen licht biebontwerp Rapp+Rapp
21 december 2009
Benthem Crouwel wint prijsvraag Osnabrück
18 oktober 2010
Mijlpalen voor P+R De Uithof en Rabobrug
17 december 2010
Nieuw gebouw voor rechtenfaculteit Radboud
10 januari 2011
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Studio for New Realities brengt binnenspel Plaswijckpark onder gevouwen dak
4 uur geleden
Het Plaswijckpark in het noorden van Rotterdam biedt voor kinderen allerlei mogelijkheden om buiten te spelen. Voor dagen met minder goed weer is er nu een tweede paviljoen gerealiseerd met mogelijkheden om binnen te spelen.
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
Vandaag, 09:30
Aan de rand van het dorpscentrum van Zeist, in een door woningen omzoomd binnengebied, ontwerpt Space&Matter een nieuwe buitenschoolse opvang (BSO) en gymzaal.
MoederscheimMoonen Architects benoemt vijf associates
Vandaag, 09:00
Om de basis van het groeiende bureau richting de toekomst te versterken heeft het nu vijf associates benoemd: Aldo Trim, Boy Hoffs, Maarten de Roij, Mike Pennings en Romano van den Dool.
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten winnen tender Machinewerf Vlissingen
Gisteren, 16:30
ECHO Urban Design en RoosRos Architecten zijn samen met partners Leyten, Fullhouse, depart en Steenvlinder door de gemeente Vlissingen geselecteerd als winnende partner voor de ontwikkeling van locatie de Machinewerf in het Scheldekwartier.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
Vandaag, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
Gisteren, 14:15
De provincie Noord-Holland onderzoekt of het zelfrijdende pendelbussen zonder chauffeur kan laten rijden in de buurt van Schiphol. Als dit qua veiligheid en techniek haalbaar is, wil de provincie in 2027 een proef starten.
Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt
Gisteren, 13:45
Voor de door VMX Architects ontworpen fietsenstalling is geen nieuwe plek gevonden. Daarom wordt de 'fietsflat' nu gesloopt.
Maastricht grootste stijger op lijst van beste steden om te wonen
Gisteren, 13:15
Op de ranglijst van de Atlas voor Gemeenten steeg Maastricht de afgelopen tien jaar van de 40e naar de 34e plek. Amsterdam staat stevig op de 1e plek van de lijst.
Minder infraprojecten gaan door na bezuinigingen Prinsjesdag
Gisteren, 10:40
Minder infrastructuurprojecten kunnen doorgaan door bezuinigingen die met Prinsjesdag zijn doorgevoerd. Dat staat in antwoorden op Kamervragen over de begroting van het Mobiliteitsfonds.
Om malafide grondspeculatie tegen te gaan, overweegt het kabinet een bedenktijd voor kopers van grond
Gisteren, 09:00
Grondhandelaren splitsen landbouwgrond vaker op in kleine stukjes en verkopen die dan door aan particulieren. De kopers kunnen dan ten onrechte denken dat de gemeente op de grond wil bouwen, terwijl dat niet zo is.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur