Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Zwitsers klaar met boren langste tunnel
15 oktober 2010, 15:28
Tien jaar na het begin van de bouwwerkzaamheden is vrijdag diep onder de Zwitserse bergen het laatste stuk van de
Gotthard-treintunnel
geboord. Met een lengte van 57 kilometer is het de langste tunnel ter wereld.
De tunnel moet in 2017 opengaan en onderdeel worden van een snellere spoorverbinding van de Middellandse Zee tot aan de Noordzee. "Samen hebben we een heleboel geriskeerd. Samen hebben we een heleboel bereikt’’, zei de Zwitserse minister van Transport Moritz Leuenberger nadat de tunnelboormachine Sissi het laatste gesteente uit de tunnel had weggehaald.
Leuenberger had tranen in zijn ogen. Hij stelde dat een 'droom werkelijkheid is geworden'. Ook wees hij erop dat er geen protesten tegen het tunnelproject zijn geweest.
De EU-ministers van Verkeer konden in Luxemburg de doorbraak via een videoverbinding volgen. De Belgische bewindsman Etienne Schouppe feliciteerde Leuenberger en Zwitserland met het historische bouwwerk met een lengte van 57 kilometer. Tweehonderd eregasten woonden de doorbraak ter plaatse bij.
Voordat de Zwitsers vrijdag met champagne en muziek het boren van het laatste stuk tunnel konden vieren, moesten ze in Europa heel wat scepsis overwinnen. Veel Europese politici en deskundigen noemden het project aanvankelijk te duur en te ambitieus.
De bouw van de Gotthard-treintunnel kost circa 12 miljard Zwitserse frank (circa 9 miljard euro). In de afgelopen tien jaar hebben ongeveer tweeduizend arbeiders uit heel Europa aan de tunnel gewerkt. In totaal is 13 miljoen kubieke meter gesteente verwijderd. Acht mensen zijn tijdens de werkzaamheden omgekomen. Het laatste slachtoffer overleed in juni.
De tunnel verbindt het voornamelijk Duitstalige kanton Uri in het noorden met het voornamelijk Italiaanstalige kanton Ticino in het zuiden. De spoortunnel moet een groot deel van het goederenvervoer door de Alpen voor zijn rekening nemen.
Nu is de tunnel tussen de Japanse eilanden Hokkaido en Honshu met 54 kilometer nog de langste ter wereld. De in 1994 voltooide Kanaaltunnel tussen Engeland en Frankrijk is 50 kilometer lang. De langste tunnel waarin auto's op eigen kracht mogen rijden, is de Laerdalstunnel in Noorwegen met 24,5 kilometer.
Leuenberger toonde zich trots dat de bouw op schema ligt en dat de kostenramingen tot nu toe niet zijn overschreden, iets wat bij andere grote infrastructurele projecten geregeld voorkomt. Ook Luzi Gruber van bouwbedrijf Implenia toonde zich trots: "De bouwkunst van de Zwitserse ingenieurs heeft gezegevierd."
In de komende jaren moet bijna 230 kilometer spoor worden gelegd. Als de tunnel gereed is, zal een treinreis tussen Zürich en Milaan 2 uur en 40 minuten duren. Dat is een uur sneller dan nu. De treinen kunnen in de tunnel vermoedelijk snelheden tot 250 kilometer per uur halen.
Bron: ANP
Trefwoorden
zwitserland
gotthard-tunnel
Best gelezen
1
Rotterdam presenteert definitief ontwerp voor verbouwing Boijmans van Beuningen
donderdag, 30 oktober
2
Bouwers, stem links!
dinsdag, 28 oktober
3
Neutelings Riedijk Architects ontwerpt nieuw museum in Antwerps kasteel
maandag, 27 oktober
4
Appartementengebouw op plek oude basisscholen in Mijdrecht
woensdag, 29 oktober
5
Bouw eerste permanente gebouw Francis Kéré in Europa gestart
woensdag, 29 oktober
Gerelateerde nieuwsberichten
Nieuwe Gotthardtunnel in bedrijf
12 december 2016
Langste spoorwegtunnel is Zwitserse trots
1 juni 2016
Nederlanders ontwerpen wijk Genève
7 december 2010
Andere nieuwsberichten
ZJA Architects & Engineers viert 35-jarig jubileum met expositie in Arcam
Gisteren, 15:17
In de tentoonstelling zijn niet alleen bekend projecten van het bureau te zien, maar bezoekers kunnen ook het ontwerpproces erachter ontdekken.
AMO creëert zintuiglijke omgeving voor parfumeriemerk in oude kledingzaak
31 oktober, 1:31
In New York heeft AMO een pop up-installatie voor parfumeriemerk Vyrao ontworpen.
Realisatie woningbouwproject INCK in Eindhoven aanstaande
31 oktober, 11:20
In het eerste kwartaal van volgend jaar wordt gestart met de bouw van 234 sociale huurwoningen en 79 koopwoningen aan de Humperdincklaan in Eindhoven. De woningen maken deel uit van het project INCK, dat in totaal zo’n vierhonderd woningen omvat.
Rotterdam presenteert definitief ontwerp voor verbouwing Boijmans van Beuningen
30 oktober, 2:54
Het Rotterdamse college van burgemeester en wethouders heeft het definitieve ontwerp van Mecanoo gepresenteerd voor de verbouwing van Museum Boijmans Van Beuningen.
Coalitie Zuid-Holland bezorgd om woningbouw: mag niet vastlopen
Gisteren, 16:46
Binnen de Zuid-Hollandse coalitie heerst onvrede over de koers van de provincie voor woningbouw.
Aanbesteding voor nieuw windmolenpark op zee krijgt nul reacties
31 oktober, 12:10
Volgens demissionair minister Sophie Hermans zijn tenders voor de bouw van windmolenparken zonder subsidie niet meer mogelijk.
FNV en aannemers: schrappen ID-pas bouwplaatsen is onbegrijpelijk
31 oktober, 10:04
Het plan uit 2015 komt voort uit de cao voor de bouw en infra en was bedoeld om schijnconstructies en misstanden in de bouw aan te pakken.
Overijssel start met eigen aanpak rond kwetsbare natuur
30 oktober, 3:28
De provincie wil niet langer wachten op landelijke, algemene maatregelen vanuit het Rijk.
Geschiedenis en betekenis Het Scheepvaarthuis belicht in boek
29 oktober, 4:15
Bij WBooks is een boek over Het Scheepvaarthuis in Amsterdam verschenen.
Brabant wijzigt stikstofbeleid: boer aan zet voor minder uitstoot
29 oktober, 1:17
De provincie Noord-Brabant past het stikstofbeleid aan, waardoor veehouders geen vergunning meer nodig hebben om hun oudere stallen te moderniseren.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur