Zwitsers klaar met boren langste tunnel

15 oktober 2010, 15:28
Tien jaar na het begin van de bouwwerkzaamheden is vrijdag diep onder de Zwitserse bergen het laatste stuk van de Gotthard-treintunnel geboord. Met een lengte van 57 kilometer is het de langste tunnel ter wereld.

De tunnel moet in 2017 opengaan en onderdeel worden van een snellere spoorverbinding van de Middellandse Zee tot aan de Noordzee. "Samen hebben we een heleboel geriskeerd. Samen hebben we een heleboel bereikt’’, zei de Zwitserse minister van Transport Moritz Leuenberger nadat de tunnelboormachine Sissi het laatste gesteente uit de tunnel had weggehaald.

Leuenberger had tranen in zijn ogen. Hij stelde dat een 'droom werkelijkheid is geworden'. Ook wees hij erop dat er geen protesten tegen het tunnelproject zijn geweest.

De EU-ministers van Verkeer konden in Luxemburg de doorbraak via een videoverbinding volgen. De Belgische bewindsman Etienne Schouppe feliciteerde Leuenberger en Zwitserland met het historische bouwwerk met een lengte van 57 kilometer. Tweehonderd eregasten woonden de doorbraak ter plaatse bij.

Voordat de Zwitsers vrijdag met champagne en muziek het boren van het laatste stuk tunnel konden vieren, moesten ze in Europa heel wat scepsis overwinnen. Veel Europese politici en deskundigen noemden het project aanvankelijk te duur en te ambitieus.

De bouw van de Gotthard-treintunnel kost circa 12 miljard Zwitserse frank (circa 9 miljard euro). In de afgelopen tien jaar hebben ongeveer tweeduizend arbeiders uit heel Europa aan de tunnel gewerkt. In totaal is 13 miljoen kubieke meter gesteente verwijderd. Acht mensen zijn tijdens de werkzaamheden omgekomen. Het laatste slachtoffer overleed in juni.

De tunnel verbindt het voornamelijk Duitstalige kanton Uri in het noorden met het voornamelijk Italiaanstalige kanton Ticino in het zuiden. De spoortunnel moet een groot deel van het goederenvervoer door de Alpen voor zijn rekening nemen.

Nu is de tunnel tussen de Japanse eilanden Hokkaido en Honshu met 54 kilometer nog de langste ter wereld. De in 1994 voltooide Kanaaltunnel tussen Engeland en Frankrijk is 50 kilometer lang. De langste tunnel waarin auto's op eigen kracht mogen rijden, is de Laerdalstunnel in Noorwegen met 24,5 kilometer.

Leuenberger toonde zich trots dat de bouw op schema ligt en dat de kostenramingen tot nu toe niet zijn overschreden, iets wat bij andere grote infrastructurele projecten geregeld voorkomt. Ook Luzi Gruber van bouwbedrijf Implenia toonde zich trots: "De bouwkunst van de Zwitserse ingenieurs heeft gezegevierd."

In de komende jaren moet bijna 230 kilometer spoor worden gelegd. Als de tunnel gereed is, zal een treinreis tussen Zürich en Milaan 2 uur en 40 minuten duren. Dat is een uur sneller dan nu. De treinen kunnen in de tunnel vermoedelijk snelheden tot 250 kilometer per uur halen.

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Meerstemmige geschiedenis en toekomst architectuur centraal tijdens symposium

22 november, 3:50

Tijdelijke woningen voor Oekraïense vluchtelingen en starters in Eemnes

22 november, 1:46

De Warren ontvangt Ammodo Architecture Award

22 november, 10:48

Een houten villa genesteld in het bos

21 november, 5:31

Reizend programma verkent opgaven stedelijke regio Breda en Tilburg

22 november, 4:34

Infrastructuur ‘piept en kraakt’, logistieke sector eist actie

22 november, 11:55

Bijleveld: houding raadsleden droeg niet bij aan imago Floriade

22 november, 9:35

Tekort aan grond blijft bouw sociale huurwoningen dwarszitten

21 november, 4:27

Tender voor woonblokken op twee van de laatste kavels Eenhoorngebied Amsterdam

21 november, 2:41

Woonbond stapt uit overleg over huren in sociale sector

20 november, 4:08
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan