Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Noordelijke Randstad luidt noodklok
15 oktober 2009, 14:09
Bestuurders uit de noordelijke Randstad luiden de noodklok over de toekomst van de
ambitieuze plannnen
om Almere uit te breiden en een IJmeerlijn aan te leggen. De discussie met het kabinet over de plannen dreigt versmald worden tot een centenkwestie.
,,Tot een discussie: Is het niet te duur'', stelde donderdag wethouder
Adri Duivesteijn
van Almere.
In Almere moeten op termijn 60.000 woningen bijgebouwd worden omdat er in de Randstad amper plaats is. De IJmeerlijn moet de stad die straks 350.000 inwoners telt, verbinden met de regio Amsterdam.
Het kabinet zou deze maand knopen daarover doorhakken. Het besluit is echter doorgeschoven naar november. ,,Het Rijk moet eindelijk hom of kuit geven'', zei wethouder Maarten van Poelgeest van Amsterdam.
Hij is voorzitter van de zogenoemde metropoolregio Amsterdam. Volgens hem is sinds 2000 'heel veel uitgezocht' en is er geen reden om een keuze te ontvluchten.
Het gaat om in totaal vijf grote projecten, waaronder ook
het aanpakken van het Markermeer en IJmeer
die moeten uitgroeien tot het Blauwe Hart van de Randstad.
Alleen al de aanleg van de IJlijn kost 4 tot 5,5 miljard euro. De duurste (voorkeurs-)variant is een ondergrondse verbinding, via een eiland in het IJmeer en een brug naar het vasteland van Almere.
Duivesteijn maakte opnieuw duidelijk dat zo'n hele nieuwe openbaar vervoer verbinding cruciaal is. ,,Het is volstrekt uitgesloten dat je een grote stad maakt en die alleen ontsluit via de Hollandse Brug.''
Almere en Amsterdam trekken op met Utrecht en de betrokken provincies. Beide wethouders werden donderdag tijdens een persconferentie in Den Haag geflankeerd door de Utrechtse wethouder
Harry Bosch
.
In en om Utrecht moeten tot 2030 65.000 woningen erbij komen. Almere neemt 15.000 daarvan voor zijn rekening. Drie gedeputeerden uit Noord-Holland en Flevoland waren ook van de partij. Duivesteijn sprak van een 'zeldzame unanimiteit' over de inrichting van het gebied.
,,Laten we niet doen of geld in tijden van crisis geen rol speelt'', reageerde de woordvoerder van minister Jacqueline Cramer (Ruimte en Milieu). De ervaringen met de Noord-Zuidlijn in Amsterdam tonen volgens hem bovendien aan dat niet genoeg gedaan kan worden om de financiële risico's in de hand te krijgen. ,,Zorgvuldigheid gaat voor haast."
Bron: ANP
Trefwoorden
ijmeerlijn
noordelijke randstad
adri duivesteijn
almere
Best gelezen
1
Expositie in Kunsthal belicht eerdere toeristische periode Rotterdam
dinsdag, 18 november
2
Het streven naar nieuw is ouderwets
donderdag, 20 november
3
SAWA officieel geopend door Koningin Máxima
donderdag, 20 november
4
Zelfsluitende Vlotterkering in Steyl vormt tevens 'balkon aan de Maas'
dinsdag, 18 november
5
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
vrijdag, 21 november
Gerelateerde nieuwsberichten
Tijd dringt bij steun bouw
19 oktober 2009
Adri Duivesteijn vertrekt uit Almere
11 januari 2013
'Kleine bouwprojecten steeds interessanter'
20 oktober 2009
Kabinet stelt besluit IJmeerlijn uit
9 november 2009
Krimp en nog eens krimp voor bouw
24 februari 2010
Onderzoek naar effecten uitbreiding Almere
4 januari 2012
Drie goedkopere plannen voor IJmeerlijn
14 maart 2011
Kabinet niet overtuigd van plan IJmeerlijn
6 november 2009
Noordelijke Randstadprovincies bekijken fusie
7 februari 2011
'Randstad wetenschappelijk benaderen'
17 november 2009
Alleen IJmeerverbinding bij groter Almere
26 april 2013
'Besluit aanleg Noord-Zuidlijn was verkeerd'
15 december 2009
‘Landschap Flevoland leger dan bedoeld’
18 mei 2010
Gezocht: goedkopere IJmeerlijn
8 oktober 2010
Grootschalig groeiplan voor Almere
26 juni 2009
Drie manieren voor Almere om te groeien
23 oktober 2008
Tijd dringt bij steun bouw
19 oktober 2009
Adri Duivesteijn vertrekt uit Almere
11 januari 2013
'Kleine bouwprojecten steeds interessanter'
20 oktober 2009
Kabinet stelt besluit IJmeerlijn uit
9 november 2009
Krimp en nog eens krimp voor bouw
24 februari 2010
Onderzoek naar effecten uitbreiding Almere
4 januari 2012
Drie goedkopere plannen voor IJmeerlijn
14 maart 2011
Kabinet niet overtuigd van plan IJmeerlijn
6 november 2009
Noordelijke Randstadprovincies bekijken fusie
7 februari 2011
'Randstad wetenschappelijk benaderen'
17 november 2009
Alleen IJmeerverbinding bij groter Almere
26 april 2013
'Besluit aanleg Noord-Zuidlijn was verkeerd'
15 december 2009
‘Landschap Flevoland leger dan bedoeld’
18 mei 2010
Gezocht: goedkopere IJmeerlijn
8 oktober 2010
Grootschalig groeiplan voor Almere
26 juni 2009
Drie manieren voor Almere om te groeien
23 oktober 2008
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Hans Been Architecten en LAP Landscape & Urban Design winnen tender in Hoeven
Gisteren, 13:00
Het ontwerpteam van Hans Been Architecten en LAP Landscape & Urban Design wint de tender voor de herontwikkeling van een voormalige schoollocatie in Hoeven.
RoosRos ontwerpt circulaire gym/beweegbox in Tilburg – eerste toepassing sorghumvezelisolatie
Gisteren, 12:00
In het project is lokaal geproduceerd sorghum, een graansoort, gebruikt als isolatiemateriaal. Het is voor het eerst dat de vezels van de plant zo toegepast worden.
Studioninedots deelt nieuwe beelden van project Spark op Smakkelaarsveld in Utrecht
Gisteren, 11:00
Terwijl het project in de bouw is, de contouren ervaren zichtbaar worden, deelt Studioninedots nieuwe beelden van de invulling van het Smakkelaarsveld, direct naast Utrecht Centraal en Hoog Catharijne.
MVRDV ontwerpt groene woontoren met gemeenschappelijke balkons en dakterras in Taiwan
Gisteren, 10:00
Als onderdeel van de gemeenschappelijke voorzieningen voor de bewoners van de woontoren zijn vijf gedeelde balkons en een gedeeld dakterras voorzien.
Gemeente Den Haag komt met meldpunt voor onveilige plekken
Gisteren, 12:11
De gemeente Den Haag heeft een meldpunt gecreëerd waar mensen melding kunnen maken van onveilige plekken. Experts bekijken de locaties vervolgens om vast te stellen welke maatregelen er nodig zijn om het gevoel van veiligheid te verbeteren.
Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV
21 november, 11:29
Volgens burgemeester Jan van Zanen van Den Haag is 500 miljoen euro extra nodig "om niet achteruit te gaan door indexering en bezuinigingen". En nog eens 500 miljoen euro is nodig "om het OV mee te laten groeien met het aantal inwoners.
Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park
20 november, 2:15
De provincie Noord-Holland onderzoekt of het zelfrijdende pendelbussen zonder chauffeur kan laten rijden in de buurt van Schiphol. Als dit qua veiligheid en techniek haalbaar is, wil de provincie in 2027 een proef starten.
Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt
20 november, 1:45
Voor de door VMX Architects ontworpen fietsenstalling is geen nieuwe plek gevonden. Daarom wordt de 'fietsflat' nu gesloopt.
Maastricht grootste stijger op lijst van beste steden om te wonen
20 november, 1:15
Op de ranglijst van de Atlas voor Gemeenten steeg Maastricht de afgelopen tien jaar van de 40e naar de 34e plek. Amsterdam staat stevig op de 1e plek van de lijst.
Minder infraprojecten gaan door na bezuinigingen Prinsjesdag
20 november, 10:40
Minder infrastructuurprojecten kunnen doorgaan door bezuinigingen die met Prinsjesdag zijn doorgevoerd. Dat staat in antwoorden op Kamervragen over de begroting van het Mobiliteitsfonds.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur