Tunnel maakt A4 Midden-Delfland miljoenen duurder

28 oktober 2008, 9:46
Een tunnel voor de A4 Midden-Delfland kost de overheid 150 tot 500 miljoen euro extra in vergelijking met de varianten die nu op tafel liggen. Bovendien zorgt een tunnel voor een vertraging van minstens twee jaar.

Dat heeft verkeersminister Camiel Eurlings maandag gezegd op basis van een korte verkenning (,scan') naar een tunnel met daarbovenop een vaart voor het tracé. Door de extra investering en vertraging heeft de bewindsman geen trek in deze oplossing. ,,Deze kant moeten we niet op.”

Dit weekeinde stelde de ChristenUnie dat Eurlings serieus naar de tunnelvariant moet kijken. Volgens de coalitiepartij heeft de minister deze optie geen eerlijke beoordeling gegeven. Eurlings sprak maandag van een ‘serieuze scan’.

Over de aanleg van de 'verlengde A4' wordt al decennia gesteggeld. Eurlings benadrukt keer op keer dat hij wil afrekenen met die vertraging. De vaarttunnel van de Christenunie betitelde hij maandag als een vertragingstunnel. Het kabinet zal volgend jaar een besluit nemen, herhaalde Eurlings.

Twee jaar geleden leek de aanleg van de weg in kannen en kruiken. Allerlei partijen, waaronder gemeenten en milieuorganisaties, sloten een overeenkomst. Dit convenant voorzag in een verdiepte ligging van de weg, en landschapsontwikkeling.

Een rekenfout van Rijkswaterstaat maakte daarna extra onderzoek nodig. Daarbij zou ook opnieuw worden gekeken naar een alternatief, de verbreding van de parallel lopende A13 tussen Den Haag en Rotterdam.

In de Tweede Kamer bleken CDA en VVD dit weekeinde geen vertraging voor de A4 Midden-Delfland te accepteren. De PvdA staat na de informatie van Eurlings ook op dat standpunt.

,,Dat gaan we dus niet doen”, zei Kamerlid Lia Roefs over het voorstel van ChristenUnie-collega Ernst Cramer. Die houdt echter vol dat zijn plan alleen maar voordelen biedt en binnen het tijdschema blijft. ,,Het rapport van Eurlings zou ik graag eerst zien”, was zijn reactie.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Woontoren voor jongeren op Oostenburg vormt roestbruin accent langs het spoor

26 april, 3:50

EU Mies Award 2024 voor studiepaviljoen Technische Universiteit Braunschweig

26 april, 1:57

Sofie De Caigny nieuwe voorzitter Commissie Omgevingskwaliteit en Cultureel Erfgoed Rotterdam

26 april, 12:15

Podcasts en publicatie over realiseren ruimtelijke kwaliteit bij stedelijke ontwikkeling

26 april, 10:47

Woontorens The Grace worden lager dan gepland

26 april, 2:37

Tweede Kamer neemt nieuwe huurwet aan

26 april, 11:24

Brabant gaat door met stikstofaanpak en ziet op termijn ruimte

26 april, 9:00

Kamer wil ‘tochtkorting’ voor huurder slecht geïsoleerde woning

25 april, 5:21

Provincie Friesland en gemeenten weer op één lijn over woningbouw

25 april, 1:46

Vastgoedadviseur: winkelleegstand binnensteden loopt op

25 april, 9:31
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan