Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Nederlandse ingenieurs ronden Russisch megaproject af
14 oktober 2008, 11:28
Vorige week heeft de Russische premier Poetin de doorvaart door de Russische ‘Maeslandtkering’ bij Sint Petersburg geopend. Dit bouwwerk is onderdeel van de nieuwe stormvloedkering, met een lengte van circa 25 kilometer de grootste en meeste complexe kering ter wereld. In de kering zitten zes sluiscomplexen, een tunnel, een beweegbare brug, 23 kilometer aan dammen en twee afsluitbare openingen voor de scheepvaart.
Eén daarvan is ontworpen naar voorbeeld van de Rotterdamse
Maeslantkering
en beweegbaar. Over de gehele kering wordt een snelweg aangelegd, zodat de ringweg om Sint Petersburg tot voltooiing komt. Advies- en ingenieursbureau
DHV
kreeg, samen met internationale partners, in 2003 de opdracht om dit enorme project succesvol af te ronden. De totale constructiekosten bedragen 1,2 miljard dollar.
Ben Reeskamp, director Ports, Waterways & Coastal Development van DHV: “Net als de uitbreiding van het
Panamakanaal
is dit een van de meest complexe en uitdagende bouwprojecten ter wereld. Er zit van alles in: dammen, sluiscomplexen, beweegbare keringen, een beweegbare brug en een tunnel. Daarnaast moet de gehele kering goed blijven werken onder zware winterse omstandigheden”.
In het internationaal consortium met het Britse
Halcrow
, het Noorse
Norplan
en Russisch onderaannemer
Lenhydroproject
is DHV als hoofdspeler verantwoordelijk voor de complexe waterbouw.
Reeskamp: ,,We hebben bij het project de nieuwste inzichten op het gebied van veiligheid, keringen, dammen en tunnels kunnen inbrengen. Voor een aantal kritische onderdelen van het ontwerp uit de jaren zeventig moesten we flinke aanpassingsslagen maken. We kijken dan ook met trots naar de afronding van dit project.”
De nieuwe dam biedt bescherming tegen extreme waterstanden in de
Golf van Finland
. Sint Petersburg werd 300 jaar geleden midden in een moerasgebied gebouwd. Bij een flinke storm in de Golf van Finland loopt de stad het gevaar te overstromen. Doordat een groot deel van het centrum van de stad op een hoogte ligt van slechts twee meter boven normale waterstanden is ze extra kwetsbaar voor overstromingen.
De eerste plannen voor de bouw van de stormvloedkering dateren uit 1923. In 1979 zijn de Russen begonnen met de bouw. Die werd in 1988 plotseling stilgelegd vanwege vermeende negatieve invloeden op het milieu.
Toen in 1996 men weer een doorstart wilde maken met het project was de Europese investeringsbank
EBRD
tot financiering bereid, met als voorwaarde dat de werkzaamheden internationaal zouden worden aanbesteed. Reeskamp: ,,In een zware competitie is onze combinatie toen geselecteerd als meest geschikt om dit project tot een succesvol eind te kunnen brengen.”
Vanaf oktober 2003 is het consortium verantwoordelijk voor het ontwerp, de aanbestedingen en de controles op het ontwerp tijdens de uitvoering . Gedurende deze hele periode is DHV verantwoordelijk geweest voor de complexe waterbouw keringen, de dammen en de tunnel constructies.
De afronding van het project nadert. Het advies- en ingenieursbureau is trots dat het een centrale rol mag spelen in deze parel van de waterbouw, net als de uitbereiding van het Panamakanaal.
Bron: Bron + foto: DHV
Best gelezen
1
Merwede – overzicht stadsblokken eerste fase
woensdag, 17 december
2
Purmerend kiest uit drie ontwerpen voor Schapenmarkt
woensdag, 17 december
3
Faillissement V&D laat nog altijd sporen na in winkelgebieden
donderdag, 18 december
4
Voormalige jeugdgevangenis in Amsterdam getransformeerd en uitgebreid tot woongebouw
woensdag, 17 december
5
Powerhouse Company en SO-IL delen ontwerp voor toren naast Whitney Museum
dinsdag, 16 december
Gerelateerde nieuwsberichten
‘Aanbestedingen voor architect te kostbaar’
1 juli 2010
Andere nieuwsberichten
Den Haag ziet ruimte voor meer woningen in gebied Laakhavens-Hollands Spoor
19 december, 3:15
De gemeente Den Haag ziet ruimte voor 11.000 nieuwe woningen in het gebied aan de Laakhavenzijde van station Hollands Spoor. Dat zijn er 2.400 meer dan de gemeente bij het begin van de planvorming dacht.
Gevarieerd kantoorlandschap voor Unilever in AIR Offices Rotterdam
19 december, 12:17
Levensmiddelenconcern Unilever heeft dit jaar twee verdiepingen betrokken in het voormalige V&D-pand in het centrum van Rotterdam. Fokkema & Partners ontwierp het interieur.
Negenhonderd woningen op historisch zorglandgoed in Vught
19 december, 10:52
Gebiedsontwikkelaar AM en een ontwerpteam bestaande uit Karres en Brands, Wenink Holtkamp en NAMO hebben een tender voor de realisatie van negenhonderd woningen op het historische Zorgpark Voorburg in Vught gewonnen.
KAAN Architecten breidt bureauleiding uit
18 december, 3:00
KAAN Architecten heeft vier associate partners en vier associate architects benoemd.
DNR geactualiseerd naar hedendaagse praktijk
19 december, 4:03
DNR2025 is compacter en beter op de hedendaagse praktijk afgestemd dan haar voorganger, met onder meer aandacht voor AI, privacy en kwaliteitsborging.
Inschrijving voor tiende editie Architectuurprijs Nijmegen geopend
19 december, 1:17
Tot vrijdag 12 februari 09.00 uur kunnen architecten en andere partijen een project inzenden dat in 2024 of 2025 is opgeleverd in Nijmegen.
Tweede Kamer schuift aanpassing huurwet door naar nieuw kabinet
19 december, 9:13
Demissionair minister Mona Keijzer wil de wet die een maximale prijs bepaalt voor huur in het middensegment versoepelen.
Faillissement V&D laat nog altijd sporen na in winkelgebieden
18 december, 12:03
De middelgrote steden zijn na tien jaar het faillissement van V&D nog niet te boven.
RIVM: op korte afstand van elke woning speelplek en groen
18 december, 9:31
Dit zijn enkele van de ‘vuistregels’ die het RIVM heeft opgesteld voor de inrichting van de openbare ruimte.
BNA: architecten zien licht herstel, maar ook rem op productie
17 december, 2:51
Vier op de tien architectenbureaus beoordelen de marktsituatie als goed en de helft als redelijk
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur