Amsterdam wil tot 2050 groeien onder voorwaarden

21 januari, 15:26
Amsterdam wil de komende dertig jaar groeien om de stad weer in balans te krijgen, maar er zijn wel voorwaarden aan verbonden. Er komen 150.000 nieuwe woningen, 200.000 arbeidsplaatsen en 300.000 nieuwe inwoners bij. Dit alles moet wel plaatsvinden binnen de huidige stadsgrenzen en er dient tevens te worden geïnvesteerd in infrastructuur en groen.

Dat stelt het stadsbestuur van Amsterdam in de donderdag gepresenteerde Omgevingsvisie 2050. In deze vooruitblik op de komende drie decennia is onder meer aangegeven waar de nieuwe woningen en bedrijven kunnen komen, welke investeringen in infrastructuur en voorzieningen nodig zijn en hoe de stad en de regio daarmee leefbaarder en groener kunnen worden.

“De afgelopen jaren hebben Amsterdammers hun stad zien groeien en veranderen”, zegt wethouder Marieke van Doorninck (Ruimtelijke Ontwikkeling en Duurzaamheid). ”Er zijn meer huizen bijgekomen, maar belangrijke investeringen in infrastructuur en groen zijn achtergebleven. Tegelijkertijd is het vastgoed in onze stad verworden tot een beleggingsobject, waardoor de stad onbetaalbaar dreigt te worden voor lagere en middeninkomens.”

“Als we willen dat de stad de komende jaren bereikbaar blijft voor onze kinderen én nieuwe Amsterdammers uit binnen- en buitenland, zullen we de groei de komende dertig jaar moeten omarmen, maar ook duidelijk richting moeten geven en grenzen aan moeten stellen. We bouwen 150.000 nieuwe woningen, maar sparen het groen rond de stad. De auto krijgt daarnaast een ondergeschikte rol en er komt meer ruimte voor de voetganger en de fietser”, aldus Van Doorninck.

Meerdere centra
Op dit moment heeft Amsterdam met de historische binnenstad één centrum waarop alles is gericht. Om voor meer balans te zorgen, wil het hoofdstedelijke college van B&W een stad met meerdere centra, in Nieuw-West, Zuidoost en Noord. In die stadsdelen wil de gemeente investeren in meer woningen, meer ruimte voor bedrijvigheid en (culturele) voorzieningen.

Die ontwikkelingen moeten wel passen bij de unieke kenmerken van elk stadsdeel: elk ‘centrum’ houdt een eigen gezicht, zo laat de gemeente Amsterdam weten. Het college wil de nieuwe ontwikkelingen een plek geven binnen de bestaande stadsgrenzen: dat betekent de keuze voor verdichten in de bestaande stad en het landschap rondom de stad sparen van bebouwing.

Infrastructuur
De afgelopen jaren zijn de benodigde infrastructuur en verbindingen achtergebleven bij de groei van de stad. Daarom wil het college de metroring aan de westkant Amsterdam doortrekken om dit deel van de stad beter bereikbaar te maken, en de Noord-Zuidlijn doortrekken naar Schiphol. Drukke straten met veel autoverkeer, als de Lelylaan en Gooiseweg, worden komende jaren herontwikkeld tot zogenaamde ‘stadslanen’: groene straten waar fiets en openbaar vervoer voorrang hebben.

Ook tussen de stadsdelen wordt de bereikbaarheid verbeterd, bijvoorbeeld met twee IJ-oeververbindingen, een Schinkelbrug en een nieuwe fietsbrug over de Amstel. De verbinding met de omliggende gemeenten wordt verder verbeterd met snelle fietsroutes en meer trein-, metro- en busverbindingen, aldus het Amsterdamse stadsbestuur.

Groen
De bouwplannen nemen volgens de gemeente niet weg dat er meer groen kan komen in de stad. Zo kunnen straten en buurten worden vergroend doordat de auto een ondergeschikte rol heeft in de plannen. Er komen nieuwe kleine en grote parken, zoals het Hondsrugpark, de Oeverlanden en op NDSM-Oost. Omdat het besluit over de ontwikkeling van metrostation Sixhaven is uitgesteld, behoudt het Sixhavengebied een groene inrichting.

Ook wil de gemeente het bestaande groen beter benutten, door de Amsterdamse scheggen goed aan te sluiten op de nieuwe kernen in Nieuw-West, Zuidoost en Noord en er daar meer plek komt voor recreatie. In de Omgevingsvisie krijgt ook duurzaamheid een belangrijke plek: de stad wordt zo ingericht dat er ruimte komt voor het opwekken van zonne- en windenergie en hergebruik van materialen en grondstoffen, zo besluit de gemeente Amsterdam.

Andere nieuwsberichten

Van der Valk-hotel Amsterdam verkozen tot BNA Beste Gebouw van het Jaar

1 uur geleden

Ontwerpstudio Rive Roshan opent de deuren tijdens Glue Amsterdam

Vandaag, 16:15

Architectuur Filmfestival Rotterdam maakt programma bekend

Vandaag, 15:50

Woongebouw van Workshop Architecten op Oostenburg opgeleverd

Vandaag, 12:24

Kabinet steekt nog eens 1 miljard in versnelling woningbouw

Vandaag, 11:04

Klimaatrapport: wereld niet groener na coronalockdowns

Vandaag, 10:22

Amsterdam kan druk op stroomnet niet meer zelf oplossen

Vandaag, 09:19

Benoeming nieuwe bouwwethouder Amsterdam uitgesteld

Gisteren, 14:49

Manifest Nationaal Isolatieprogramma niet ondertekend door Vereniging Eigen Huis

14 september, 10:12

Arcadis: zes biljoen euro nodig voor wereldwijde energietransitie

13 september, 4:16
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS BV
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen by ODS
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
VELUX Commercial
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan