Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
De ambities voor Poort van Hoorn
Copyright: Karres en Brands
Axonometrie stedenbouwkundig plan
Copyright: Karres en Brands
Plankaart stedenbouwkundig plan
Copyright: Karres en Brands
Poort van Hoorn
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
Copyright: Karres en Brands
De ambities voor Poort van Hoorn
Copyright: Karres en Brands
Axonometrie stedenbouwkundig plan
Copyright: Karres en Brands
Plankaart stedenbouwkundig plan
Copyright: Karres en Brands
Poort van Hoorn
Copyright: Karres en Brands

Gemeenteraad stemt in met stedenbouwkundig plan Poort van Hoorn

9 december 2020, 17:02
De gemeenteraad van Hoorn stemde op dinsdag 8 december unaniem in met het stedenbouwkundig plan voor de Poort van Hoorn. Het plan, gemaakt door Karres en Brands, gaat uit van 1.000 woningen en circa 15.000 m2 aan maatschappelijke, culturele of andere functies in de ruimere stationsomgeving.

De gemeente Hoorn, NS Stations, ProRail en de provincie Noord-Holland werken sinds 2018 samen aan plannen voor de ontwikkeling van het stationsgebied en omgeving, de Poort van Hoorn. In september 2019 stelde de gemeenteraad de ambities en uitgangspunten voor de ontwikkeling vast.

Het ontwikkelingsgebied moet aantrekkelijk worden als bestemming en verblijfsomgeving. Daarnaast moet de Poort van Hoorn het visitekaartje van de stad zijn, dat bezoekers uitnodigt om de stad verder te ontdekken.

Tot slot moeten rondom het station alle verkeersstromen (trein, bus, auto, fiets, voetgangers) op een goede en comfortabele manier bij elkaar komen en op elkaar aansluiten. In opdracht van de gemeente Hoorn heeft Karres en Brands gewerkt aan het stedenbouwkundig plan voor de Poort van Hoorn.

Functies
Het stedenbouwkundig plan bevat ruim 1.000 woningen, verdeeld over de omgeving van het station en het Pelmolenpad en de Prismalocatie. De toevoeging van zo’n 15.000 m2 aan maatschappelijke, culturele of andere functies moet bijdragen aan de realisatie van een aantrekkelijk en gemengd verblijfsgebied.

Het busstation verhuist naar een transferium, waar ook een – deels ondergrondse – parkeergarage voor 1.050 auto’s is bedacht. Rondom het station komen er fietsenstallingen voor ongeveer 3.700 fietsen.

Kwaliteit
Door de verplaatsing van het busstation ontstaat er aan de kant van de binnenstad ruimte om het openbare gebied aantrekkelijk in te richten. Een groene singel voor het station behoort tot de mogelijkheden. In het algemeen gaat in het plan veel aandacht uit naar een hoge kwaliteit van de openbare ruimte en de gebouwen.

De loopbrug over het spoor zou bijvoorbeeld een mooi en breed podium met verblijfskwaliteit moeten worden. De loopbrug verbindt de noord- en zuidkant van het station en geeft toegang geeft tot de perrons. De Museumstoomtram krijgt een etalage voor historische locs en rijtuigen en een plein voor het museumpand.

Onlangs maakte de provincie bekend 5,5 miljoen euro te reserveren voor de ontwikkeling van de Poort van Hoorn; daarnaast werd in september bekend dat Hoorn vanuit de Woningbouwimpuls van het Rijk bijna 7,5 miljoen euro krijgt voor de versnelling van de woningbouw in het gebied. Ook partner NS Stations investeert in het plan.

Voortgang
Tijdens de commissievergadering spraken veel fracties hun waardering uit over de plannen, het doorlopen proces en de betrokkenheid van de partners bij de planontwikkeling, meldt de gemeente Hoorn. Nu de raad het stedenbouwkundig plan heeft vastgesteld wordt dit het komende jaar uitgewerkt in bestemmingsplannen.

Daarnaast buigt de raad zich in 2021 over de hoogbouwvisie en de mobiliteitsvisie, die ook relatie hebben met de plannen voor de Poort van Hoorn. Naast het stedenbouwkundig plan ging de gemeenteraad ook akkoord met de business case en de samenwerkingsovereenkomst met ontwikkelpartners NS Stations, ProRail en Provincie Noord-Holland.

Andere nieuwsberichten

DP6 en Zenber presenteren voorlopig ontwerp gemeentehuis Oldambt

Gisteren, 15:44

Studio Nuy van Noort ontwerpt IKC in Eibergen

Gisteren, 11:14

Nominaties Zuiderkerkprijs en Geurt Brinkgreve Bokaal 2021 bekend

1 december, 4:40

Integraal Educatief Kind Centrum Lichtenvoorde is gericht op interactie

1 december, 3:42

Chocolademaker Tony's Chocolonely gaat geen eigen fabriek bouwen

Gisteren, 17:24

Verwijderen asbest duurt met huidige tempo nog ruim tien jaar

Gisteren, 10:19

Bosoppervlakte in Nederland verder afgenomen

Gisteren, 09:36

Failed Architecture zet belangrijke stap naar horizontale organisatie

1 december, 12:44

Archeologen vinden middeleeuwse fundering Binnenhof

1 december, 10:14

Rekenkamer: Rijk heeft onvoldoende overzicht van zijn bezittingen

1 december, 9:25
Robert MuisRedacteur
KUBUS BV
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen by ODS
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
VELUX Commercial
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan