De expositie Tham Ma Da van Paola Navone
Copyright: Mathias Nero
De trendexpositie door Halleroed Design
Copyright: Erik Undehn
De trendexpositie door Halleroed Design
Copyright: Mathias Nero
Ege ReForm Artworks Ecotrust
Copyright: Ege
Akoestische Stix, vooralsnog een LAB-product van Offecct
Copyright: Architectenweb
De nieuwe collectie BAUX 3D Pixel met milieuvriendelijke akoestische panelen uit hout, cement en water
Copyright: BAUX
BAUX akoestische tegels, milieuvriendelijk vervaardigd uit hout, cement en water
Copyright: BAUX
Meubelcollectie Colette, ontworpen door Nina Jobs met het oog op circulariteit
Copyright: Gärsnäs
Stoel Madonna van Gärsnäs, in hout en leer
Copyright: Gärsnäs
Skissernas, ontworpen door Elding Oscarson, uitgevoerd in staal met leer of vilt
Copyright: Källemo
Kastje Björkskåpet, ontwerp David Ericsson, uit berken, berkenschors en glas, voor Källemo
Copyright: Källemo
Miskito Lounge Chair
Copyright: Skagerak
Reykjavik Daybed
Copyright: Skagerak
Woud Daybed
Copyright: Woud
Vloerkleed Wedge, ontworpen door Marie-Louise Hellgren voor Asplund, is vervaardigd uit duurzame Tencel-garens
Copyright: Louise Billgert
Trend Exhibition 2018 door Halleroed
Copyright: Mathias Nero
De trendexpositie door Halleroed
Copyright: Erik Undehn
De expositie Tham Ma Da van Paola Navone
Copyright: Mathias Nero
De expositie Tham Ma Da van Paola Navone
Copyright: Mathias Nero
De trendexpositie door Halleroed Design
Copyright: Erik Undehn
De trendexpositie door Halleroed Design
Copyright: Mathias Nero
Ege ReForm Artworks Ecotrust
Copyright: Ege
Akoestische Stix, vooralsnog een LAB-product van Offecct
Copyright: Architectenweb
De nieuwe collectie BAUX 3D Pixel met milieuvriendelijke akoestische panelen uit hout, cement en water
Copyright: BAUX
BAUX akoestische tegels, milieuvriendelijk vervaardigd uit hout, cement en water
Copyright: BAUX
Meubelcollectie Colette, ontworpen door Nina Jobs met het oog op circulariteit
Copyright: Gärsnäs
Stoel Madonna van Gärsnäs, in hout en leer
Copyright: Gärsnäs
Skissernas, ontworpen door Elding Oscarson, uitgevoerd in staal met leer of vilt
Copyright: Källemo
Kastje Björkskåpet, ontwerp David Ericsson, uit berken, berkenschors en glas, voor Källemo
Copyright: Källemo
Miskito Lounge Chair
Copyright: Skagerak
Reykjavik Daybed
Copyright: Skagerak
Woud Daybed
Copyright: Woud
Vloerkleed Wedge, ontworpen door Marie-Louise Hellgren voor Asplund, is vervaardigd uit duurzame Tencel-garens
Copyright: Louise Billgert
Trend Exhibition 2018 door Halleroed
Copyright: Mathias Nero
De trendexpositie door Halleroed
Copyright: Erik Undehn
De expositie Tham Ma Da van Paola Navone
Copyright: Mathias Nero

Stockholm Furniture Fair: meubelindustrie zoekt naar her- en restgebruik

19 februari 2018, 17:04
Regelmatig weerklonk het woord tijdens de Stockholm Furniture & Light Fair: ‘sustainability’. Aan duurzaamheid leken veel exposanten met de ruime toepassing van natuurlijke materialen eenvoudig te voldoen, maar de trendpresentatie van Halleroed Design plaatste een kanttekening. Ook opvallend: hergebruik en restgebruik.

De beurs werd uiteraard verlevendigd met diverse presentaties, waaronder de Trend Exhibition. Ook die expositie, samengesteld door Christian en Ruxandra Halleröd (Halleroed Design), had duurzaamheid als onderwerp. Het tweetal bood echter een verrassende blik op het onderwerp, met als uitgangspunt dat ‘nepmateriaal’ volgens het tweetal een belangrijk onderwerp in de interieurindustrie is.

De interesse in ‘echte’ en basale materialen als hout, metaal glas en leer is de afgelopen jaren flink toegenomen. Ook de ambachtelijke bewerking van die materialen heeft aan belangstelling gewonnen, zo constateerde het ontwerpersduo – met die constatering is het tweetal niet de enige.

Halleroed Design stelde als keerzijde vast dat sommige materialen schaars worden, of dat het winnen ervan moreel lastig te verdedigen is. Kortom: ze moeten worden vervangen door imitaties. De installatie van Halleroed Design bestond uit monumentale objecten uit natuurlijke materialen, zoals houten boomstammen en een glazen balk, en imitaties als een wand met marmerprint en een namaakvacht. De trend die Halleroed Design zei te constateren, was op de beursvloer nog niet doorgedrongen. Hout, wol en leer waren dominante materialen.

Hergebruik en restgebruik
Naast het gebruik van natuurlijke materialen, benadrukten exposanten regelmatig het hergebruik van materialen en het gebruik van restmaterialen. Een paar voorbeelden. De Deense tapijtfabrikant Ege introduceerde twee nieuwe tegelcollecties – ReForm Artworks en ReForm Terra – die zijn gemaakt met Econyl-garens. Deze garens worden vervaardigd uit afgedankte visnetten en ander afval. De tapijttegels van Ege zijn daarnaast voorzien van een backing uit gerecyclede kunststof flessen.

Voor haar collectie akoestische wandtegels Deep Forest, ontworpen door Nina Jobs, gebruikt de onderneming Skandiform gerecycled textiel. Bij Offecct hingen akoestische cilinders als een half-transparante afscheiding tussen gangpad en stand. De cilinders zijn geheel gemaakt van restmateriaal: snijverlies van het stofferen van de meubels wordt bevestigd rond de kokers waarop de toeleveranciers hun textielrollen bij Offecct afleveren. De akoestische ruimtescheiding is een ‘LAB’-product, waarmee de onderneming bedoelt dat het in een testfase verkeerd. De vooruitzichten zijn interessant.

Ook Swedese presenteerde (prototypes van) meubels uit hergebruikt hout en leer. Daaronder mooie sobere ontwerpen van Front, bijvoorbeeld. De Deense firma Skagerak, die zich kenmerkt door ambachtelijke en minimalistische meubels, heeft een bijzonder 'hergebruik-initiatief'. Vanuit haar flagshipstore in Kopenhagen stimuleert het kopen en verkopen van gebruikte Skagerak-meubels, waaronder naar haar zeggen exemplaren van zo'n twintig jaar oud zijn. Met dit zogenoemde Reclassic-initiatief laat de onderneming zien dat kwaliteit en het daardoor overgaan van meubels naar nieuwe generaties durrzaamheid is.

Leenmaterialen
Zelfs sommige beursstands werden ingezet als toonbeeld van duurzaam denken. De stand van Gärsnäs – ontworpen door TAF Arkitektkontor – legde de focus op ambacht en duurzaamheid. De achterzijde bestond uit een houten geraamte, dat zowel materiaal als constructie in de spotlights zette. Wanden en de vloer waren zo gemaakt, dat het hout herbruikbaar zou zijn; het frame van de centrale tafel was vervaardigd met materiaal van de stand uit 2017.

Het Noorse bureau Snøhetta ontwierp de stand voor ateljé Lyktan; om afval zoveel mogelijk te beperken, werd de stand opgebouwd uit geleende, gerecyclede en herbuikbare materialen en elementen. Het steigermateriaal was hgeleend van Ramirent, de krukjes bijvoorbeeld van Fogia. Groene schermen waren gemaakt van overgebleven textiel dat de Noorse opera ooit voor een uitvoering aanschafte en het tapijt op de stand was gemaakt van productieoverschotten van Kasthall.

Alledaags
Een speelse vorm van hergebruik viel te zien in de expositie Tham Ma Da van Paoloa Navone, de ‘Guest of Honour’ van deze beurseditie. Tham Ma Da, zo legde de interieurarchitect en ontwerper uit, is het Thaise begrip voor ‘alledaags’ en refleceert de conceptuele aanpak van Navone. “Ik houd ervan om hele simpele dingen te nemen, alledaagse gebruiksvoorwerpen of afval van fabrieken en dat te transformeren tot iets bijzonders”, aldus Navone. Alledaagse voorwerpen, patronen, stoffen, materialen en meubels die zij ‘onderweg’ tegenkomt brengt ze samen in vriendelijke, kleurrijke, popinterieurs.

Op haar vele reizen verzamelt ze dingen, op markten en in antiekwinkels, die later een plek in haar projecten of een van haar eigen huizen kunnen vinden. “Maar ook op de reis naar mijn kelder kan ik interessante dingen tegenkomen”, vertelde Navone. “Als ik verhuis schaf ik wat nieuwe meubels aan, maar ik hergebruik ook producten die ik in mijn nieuwe huis aantref.” De uitkomsten waren te zien in haar expositie: lampenkappen gemaakt van keukengerei, een wastafel uit een Marokkaanse keramische honingpot en een wok. “Ik houd van hergebruik en imperfectie. Tegenwoordig zijn dingen vaak té perfect.”

Effect
Volgens Johanna Ljunggren, sustainability manager bij Kinnarps, zijn beslissers – zoals architecten en facility managers – niet tevreden met slechts het duurzaamheidslabel op een product. “Ze willen weten hoe de onderneming dat label heeft verdiend”, zegt ze. De Zweedse meubelfabrikant heeft daarom de Better Effect Index ontwikkeld, die Kinnarps tijdens de Stockholm Design Week lanceerde. Ljunggren legt uit dat het idee achter de Better Effect Index is, dat producten eenvoudig vergeleken kunnen worden met betrekking tot belangrijke duurzaamheidsonderwerpen. Producten worden geïndexeerd op zes vlakken die een grote invloed hebben op duurzaam werken. “We tonen niet alleen de goede kanten van onze producten, maar ook de tekortkomingen”, zegt Ljunggren.

Kinnarps geeft aan dat ze de zes gebieden heeft gebaseerd op gesprekken met architecten, interieurontwerpers, inkopers en eindgebruikers over wat die groepen belangrijk vinden voor het kunnen nemen van duurzame beslissingen. Dit gelegd naast de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde Naties is Kinnarps gekomen tot een beoordeling van haar producten met betrekking tot: grondstoffen, klimaat, pure materialen, sociale verantwoordelijkheid, hergebruik en ergonomie. De onderneming zegt bijvoorbeeld ook druk uit te oefenen op haar leveranciers om voor goede werkomstandigheden te zorgen. Een ander voorbeeld van verder doorgevoerde duurzaamheid die Kinnarps geeft: ze hergebruikt oude dekens en karton als verpakkingsmateriaal.

De onderneming past de index toe bij al haar merken binnen de groep, waartoe bijvoorbeeld ook Materia, Skandiform en NC behoren.  Het instrument, online beschikbaar, is openbaar, zodat iedereen kan zien hoe de Kinnarps-groep met de index werkt. En er gebruik van te maken, wat de onderneming betreft. “Door open te zijn over wat we doen, bieden we de industrie de mogelijkheid om samen te werken met betrekking tot duurzaamheidskwesties”, legt Ljunggren uit. “Als we een gezamenlijke duurzaamheidsagenda hebben, kunnen we het samen voor de klanten vereenvoudigen om betere duurzame keuzes te maken.” 

Andere nieuwsberichten

Ingetogen en krachtig functioneel gebouw door Space Encounters

2 uur geleden

Groen licht voor definitief ontwerp Theater aan de Parade

2 uur geleden

Christo wilde omhullen om te laten zien

Vandaag, 11:32

Stuur nu jullie project in voor de Zorggebouw van het Jaar 2020-prijs

Vandaag, 09:02

Vanaf 1 september vergunningvrij bouwen in Rotterdam

4 uur geleden

Realiseren klimaatbeleid kost komende jaren drie miljard per jaar

29 mei, 9:53

'Dertig jaar natuurbeleid heeft natuur niets opgeleverd'

29 mei, 9:21

Planbureaus willen af van begrip anderhalvemetersamenleving

28 mei, 3:25

Kamer wil crisisaanpak voor afhandeling bevingsschade

28 mei, 9:05

Gerecyclede plastic weg gaat in productie

27 mei, 4:54
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan