Copyright: Nederlands paviljoen. Montreal, 1967. graaf onbekend. Collectie Nationaal Archief
Copyright: Bouwplaats Nederlands paviljoen. Osaka, 1969. graaf onbekend. Collectie Nationaal Archief
Copyright: Nederlands paviljoen. Brussel, 1935. graaf onbekend. Collectie Het Nieuwe Instituut
Copyright: Nederlands paviljoen. Brussel, 1930. graaf onbekend. Collectie Het Nieuwe Instituut
Copyright: Nederlands paviljoen. Brussel, 1958. Nederlands museum/Cees van der Meulen
Copyright: Nederlands paviljoen. Montreal, 1967. graaf onbekend. Collectie Nationaal Archief
Copyright: Bouwplaats Nederlands paviljoen. Osaka, 1969. graaf onbekend. Collectie Nationaal Archief
Copyright: Nederlands paviljoen. Brussel, 1935. graaf onbekend. Collectie Het Nieuwe Instituut
Copyright: Nederlands paviljoen. Brussel, 1930. graaf onbekend. Collectie Het Nieuwe Instituut
Copyright: Nederlands paviljoen. Brussel, 1958. Nederlands museum/Cees van der Meulen

Het Nieuwe Instituut belicht Wereldtentoonstelling

12 maart 2015, 16:15
In Het Nieuwe Instituut staat vanaf 26 april de Wereldtentoonstelling centraal. Via drie exposities belicht het instituut het fenomeen vanuit verschillende invalshoeken. Onder meer de Nederlandse bijdragen aan de World Expo’s en het materiaal glas komen aan bod.

Aanleiding voor ‘Innovation at the World Expo 1851-now’ is de 34e Wereldtentoonstelling die op 1 mei in Milaan van start gaat. “Gewoontegetrouw worden de laatste ontwikkelingen op het gebied van techniek en industriële productie op de Wereldtentoonstelling gekoppeld aan de culturele en sociale progressie van landen en gemeenschappen”, meldt Het Nieuwe Instituut.

“Meer of minder expliciet wenst ieder paviljoen de nationale identiteit van het land uit te dragen en tegelijk een signaal af te geven van zijn morele, politieke of economische superioriteit. Zowel de Wereldtentoonstelling als geheel als de afzonderlijke landenpaviljoens komen voort uit een gelegenheidscoalitie van staten, marktpartijen en sociaal-culturele instanties.”

“Hun ambities worden samengebald in een architectonisch statement (het paviljoen), een verhaallijn (de expositie), en een presentatiewijze (media en objecten). De cruciale rol van (technologische) innovatie voor nationale economieën en culturen staat daarbij altijd voorop, vraagtekens worden er nauwelijks geplaatst. Maar hoe nationaal is innovatie tegenwoordig nog te duiden? En welke rol kan het culturele domein nog claimen in de steeds meer marktgedreven innovatieketens?”

Drie exposities
In de tentoonstelling Wat is Nederland schetst Stephan Petermann (AMO) een beeld van de veertien Nederlandse bijdragen aan de Wereldtentoonstelling sinds 1910. De onderling zeer verschillende paviljoens worden door AMO omgezet in een serie maquettes van dezelfde schaal, waardoor er voor het eerst een overzicht ontstaat en een nieuwe analyse mogelijk wordt.

De tentoonstelling GLAS laat aan de hand van de lens, de reageerbuis en de glasvezelkabel zien hoe het oudste door mensen vervaardigde materiaal al eeuwenlang vooruitgang mogelijk maakt. Het Crystal Palace, dat speciaal voor de eerste Wereldtentoonstelling in Londen (1851) was ontworpen, vormt het vertrekpunt voor de verschillende aspecten van de expositie.

De Tuin van Machines toont een wereld waarin machines niet alleen met mensen, maar ook met planten en dieren leren samenleven. In de tentoonstelling is te zien hoe door de wisselwerking van natuurlijke en technische systemen nieuwe, gedeelde leefwerelden zouden kunnen ontstaan.

Er worden verschillende leefwerelden getoond (de keuken, de operatiekamer, de snelweg en uiteindelijk ook het wereldwijde web) waarin machines, mensen, dieren en planten nieuw onderling gedrag ontwikkelen. Zo ontstaat een speculatief beeld van de verregaande invloed die nieuwe technologieën op ons leven en dat van dieren en planten zullen hebben.

Innovatiemarkt
Naast de drie exposities wordt in het kader van het Wereldtentoonstelling-programma van Het Nieuwe Instituut een Rotterdamse Innovatiemarkt georganiseerd. Daarnaast vindt in Milaan een serie debatten plaats over een brief van toenmalig landbouwminister Sicco Mansholt uit 1972, waarin hij pleitte voor een radicale ecologische koerswijziging.

‘Innovation at the World Expo 1851-now’ loopt tot en met 23 augustus.

Andere nieuwsberichten

Woontoren voor jongeren op Oostenburg vormt roestbruin accent langs het spoor

2 uur geleden

EU Mies Award 2024 voor studiepaviljoen Technische Universiteit Braunschweig

4 uur geleden

Sofie De Caigny nieuwe voorzitter Commissie Omgevingskwaliteit en Cultureel Erfgoed Rotterdam

Vandaag, 12:15

Podcasts en publicatie over realiseren ruimtelijke kwaliteit bij stedelijke ontwikkeling

Vandaag, 10:47

Woontorens The Grace worden lager dan gepland

3 uur geleden

Tweede Kamer neemt nieuwe huurwet aan

Vandaag, 11:24

Brabant gaat door met stikstofaanpak en ziet op termijn ruimte

Vandaag, 09:00

Kamer wil ‘tochtkorting’ voor huurder slecht geïsoleerde woning

Gisteren, 17:21

Provincie Friesland en gemeenten weer op één lijn over woningbouw

Gisteren, 13:46

Vastgoedadviseur: winkelleegstand binnensteden loopt op

Gisteren, 09:31
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan