Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie

Nieuwe verkeerscentrale Rotterdam geopend

21 oktober 2010, 17:26
Het Havenbedrijf Rotterdam heeft donderdag een nieuwe verkeerscentrale geopend. In de nieuwe centrale in de Botlek worden twee verkeerscentrales samengevoegd, waardoor het scheepvaartverkeer efficiënter moet worden begeleid. Broekbakema heeft het complex ontworpen.

Het gaat om een bestaande toren, die is uitgebreid met twee ranke horizontale ‘schijven’. De ruimte voldeed niet aan de eisen van de huidige tijd, zowel in maat als qua flexibiliteit. De uitbreiding is om de voorzijde van de toren heen gevouwen, zodat de verkeersleiders vrij zicht hebben op het water.

“De uitbreiding bestaat uit twee ranke horizontale ‘schijven’, de vloer en het dak, met daartussen een schuin geplaatste glasgevel. Deze glasgevel ligt terug en wordt opgebouwd zonder metalen profielen, met zogenaamde ‘structural glazing’. Door het schijfeffect onderscheidt de uitbreiding zich van het wat ‘dozige’ bestaande”, zegt Broekbakema.

“Staat de bestaande toren stevig op de grond, de nieuwbouw lijkt juist te zweven. Het zwevende effect wordt bereikt doordat de zeer slanke draagconstructie, vier paren V-vormige kolommen, een stuk terugligt ten opzichte van de gevelvlakken. De nieuwe gevelbeplating wordt lichtgrijs, aansluitend bij de grijstinten van het bestaande gebouw.”

“De V-vormige kolommen staan op betonschijven, die door hun antracietkleur samen gaan met de basaltbekleding van het dijklichaam. Door de subtiele contrasten respecteert het nieuwe het oude en gaat het er goed mee samen. Het geheel vormt voor de scheepvaart een herkenbaar baken van veiligheid.”

Andere nieuwsberichten

Slangen+Koenis ontwerpt twee meerlaagse sportcomplexen voor Leiden

Gisteren, 18:19

Groningen met Groenplan genomineerd voor Innovatiehoofdstad Europa

Gisteren, 17:01

Kristallijne toren speelt met reflectie en transparantie

Gisteren, 13:02

Evenement Brussels Design September zoekt het dichterbij

5 augustus, 6:01

Koopwoning steeds onbetaalbaarder voor modaal inkomen

Gisteren, 09:47

Beperkte stijging huurprijzen vrije sector in dynamische huurmarkt

5 augustus, 10:48

Coronacrisis leidt tot verschuiving in kantorenmarkt

4 augustus, 11:07

Genova San Giorgio-brug officieel geopend

4 augustus, 10:28

Strootman Landschapsarchitecten krijgt opdracht voor woonwijk Zuidlaren

31 juli, 11:30

Natuur & Milieu: hoop op stedelijke zero-emissiezones 2025 bijna vervlogen

30 juli, 11:36
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan