Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie
Copyright: Hans Diepenhorst grafie

Nieuwe verkeerscentrale Rotterdam geopend

21 oktober 2010, 17:26
Het Havenbedrijf Rotterdam heeft donderdag een nieuwe verkeerscentrale geopend. In de nieuwe centrale in de Botlek worden twee verkeerscentrales samengevoegd, waardoor het scheepvaartverkeer efficiënter moet worden begeleid. Broekbakema heeft het complex ontworpen.

Het gaat om een bestaande toren, die is uitgebreid met twee ranke horizontale ‘schijven’. De ruimte voldeed niet aan de eisen van de huidige tijd, zowel in maat als qua flexibiliteit. De uitbreiding is om de voorzijde van de toren heen gevouwen, zodat de verkeersleiders vrij zicht hebben op het water.

“De uitbreiding bestaat uit twee ranke horizontale ‘schijven’, de vloer en het dak, met daartussen een schuin geplaatste glasgevel. Deze glasgevel ligt terug en wordt opgebouwd zonder metalen profielen, met zogenaamde ‘structural glazing’. Door het schijfeffect onderscheidt de uitbreiding zich van het wat ‘dozige’ bestaande”, zegt Broekbakema.

“Staat de bestaande toren stevig op de grond, de nieuwbouw lijkt juist te zweven. Het zwevende effect wordt bereikt doordat de zeer slanke draagconstructie, vier paren V-vormige kolommen, een stuk terugligt ten opzichte van de gevelvlakken. De nieuwe gevelbeplating wordt lichtgrijs, aansluitend bij de grijstinten van het bestaande gebouw.”

“De V-vormige kolommen staan op betonschijven, die door hun antracietkleur samen gaan met de basaltbekleding van het dijklichaam. Door de subtiele contrasten respecteert het nieuwe het oude en gaat het er goed mee samen. Het geheel vormt voor de scheepvaart een herkenbaar baken van veiligheid.”

Andere nieuwsberichten

Mecanoo presenteert ontwikkelvisie voor Dordtse Spoorzone

37 minuten geleden

New Norfolk in Scheveningen van KAW 'intensief en betaalbaar'

2 uur geleden

Team GROUP A bekijkt mogelijkheden nooit gebruikte metrostations Antwerpen

Gisteren, 17:12

Zuid-Holland en Rotterdam tekenen het Woon-werkakkoord Feyenoord City.

Gisteren, 16:48

Amsterdam trekt miljoenen uit voor projecten tegen extreem weer

1 uur geleden

Centre Pompidou Parijs vier jaar dicht voor renovatie

3 uur geleden

Rutte: investeren in klimaataanpassing is ook waar voor ons geld

Gisteren, 14:55

'Lagere overheden hebben 1,8 miljard nodig voor klimaatakkoord'

Gisteren, 09:18

Video + foto's: afbouw Floating Office Rotterdam

22 januari, 2:40

Huizenprijzen in 2020 met bijna acht procent gestegen

22 januari, 9:42
KUBUS BV
Reynaers Aluminium Nederland
Jansenbyods
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan