Detroit wacht omvangrijke krimpoperatie

19 maart 2010, 14:51
Detroit staat aan de vooravond van een stedenbouwkundig project dat volgens Time Magazine wel eens het grootste kan worden uit de Amerikaanse geschiedenis. Onder leiding van gerenommeerde stedenbouwkundige Toni Griffin wil de stad gaan krimpen. Dat is volgens burgemeester Dave Bing noodzakelijk omdat het voormalige Motor City al jaren te maken heeft met een fors teruglopend aantal inwoners.

Waar de stad in 1950 nog kon bogen op 1,8 miljoen inwoners, is dit aantal langzamerhand gehalveerd tot ruim 900.000. Gevolg is een enorme leegstand in woonwijken, maar ook voormalige fabrieken en publieke gebouwen zoals het voormalige centraal treinstation. Zie voor een sfeerimpressie bijvoorbeeld dit artikel of deze fotoserie.

Burgemeester Bing wil de groeiende malaise een halt toeroepen door middel van een omvangrijke krimpoperatie. Er zijn bijvoorbeeld plannen om bewoners uit lege wijken te verplaatsen naar beter bevolkte buurten. Ook zal de verpauperde infrastructuur worden aangepakt, zo start nog dit jaar de aanleg van een tramlijn.

Bing geeft geen tijdschema of kostenplaatje van het project, maar volgens hem moet de stad kleiner worden om leefbaar te blijven.

Detroit heeft (uiteraard) geen geld om de gigantische opgave te financieren. De stad kan zelfs het salaris van de pas aangestelde stedenbouwkundige Griffin niet betalen. Hiervoor staat een particulier fonds borg, dat tevens de analyse heeft betaald die als basis dient voor Griffins werk.

Daarnaast betaalt de Kresge Foundation het ‘startgeld’ voor de aanleg van de vijf kilometer lange tramverbinding tussen de binnenstad en het Amtrak-station in het noorden van Detroit.

Kresge-president Rip Rapson gelooft dat deze constructie de manier is om de krimpoperatie te bekostigen. Een fonds of andere financier legt de financiële basis voor een project, waarna ‘het balletje moet gaan rollen’.

Trefwoorden

detroit krimp toni griffin

Andere nieuwsberichten

Olaf Gipser Architects presenteert opgeleverd woongebouw Stories

34 minuten geleden

Dutch Design Week: ontwerpen voor de tussenfase

Gisteren, 16:50

Historische context vertrekpunt voor woningbouwplan Meerstad

Gisteren, 16:11

Houten bibliotheek als verbinder voor Edegem

Gisteren, 11:05

Planbureau: Nederland niet op koers voor klimaatdoelen

2 uur geleden

Zuidas in Amsterdam houdt open dag

Gisteren, 14:53

Dochterbedrijf BESIX Group bouwt Guggenheim Abu Dhabi

Gisteren, 11:47

Hernieuwbare energie voor het eerst belangrijkste energiebron EU

Gisteren, 09:32

Partner awg architecten verzorgt Rietveldlezing

26 oktober, 1:23

Vijf Nederlandse nominaties bij Brick Award 2022

26 oktober, 1:00
KUBUS BV
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen by ODS
Aliplast Aluminium Systems
Mosa.
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
VELUX Commercial
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Master Builders Solutions Nederland B.V.
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
FALK® Bouwsystemen
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan