Detroit wacht omvangrijke krimpoperatie

19 maart 2010, 14:51
Detroit staat aan de vooravond van een stedenbouwkundig project dat volgens Time Magazine wel eens het grootste kan worden uit de Amerikaanse geschiedenis. Onder leiding van gerenommeerde stedenbouwkundige Toni Griffin wil de stad gaan krimpen. Dat is volgens burgemeester Dave Bing noodzakelijk omdat het voormalige Motor City al jaren te maken heeft met een fors teruglopend aantal inwoners.

Waar de stad in 1950 nog kon bogen op 1,8 miljoen inwoners, is dit aantal langzamerhand gehalveerd tot ruim 900.000. Gevolg is een enorme leegstand in woonwijken, maar ook voormalige fabrieken en publieke gebouwen zoals het voormalige centraal treinstation. Zie voor een sfeerimpressie bijvoorbeeld dit artikel of deze fotoserie.

Burgemeester Bing wil de groeiende malaise een halt toeroepen door middel van een omvangrijke krimpoperatie. Er zijn bijvoorbeeld plannen om bewoners uit lege wijken te verplaatsen naar beter bevolkte buurten. Ook zal de verpauperde infrastructuur worden aangepakt, zo start nog dit jaar de aanleg van een tramlijn.

Bing geeft geen tijdschema of kostenplaatje van het project, maar volgens hem moet de stad kleiner worden om leefbaar te blijven.

Detroit heeft (uiteraard) geen geld om de gigantische opgave te financieren. De stad kan zelfs het salaris van de pas aangestelde stedenbouwkundige Griffin niet betalen. Hiervoor staat een particulier fonds borg, dat tevens de analyse heeft betaald die als basis dient voor Griffins werk.

Daarnaast betaalt de Kresge Foundation het ‘startgeld’ voor de aanleg van de vijf kilometer lange tramverbinding tussen de binnenstad en het Amtrak-station in het noorden van Detroit.

Kresge-president Rip Rapson gelooft dat deze constructie de manier is om de krimpoperatie te bekostigen. Een fonds of andere financier legt de financiële basis voor een project, waarna ‘het balletje moet gaan rollen’.

Trefwoorden

detroit krimp toni griffin

Andere nieuwsberichten

Pauwert respecteert Bossche school bij herbestemming en nieuwbouw

Gisteren, 17:58

Kunstzinnige schermen tussen de medewerkers van EDGE

Gisteren, 15:29

Ontwerp van MoederscheimMoonen voor herontwikkeling in Rivium

Gisteren, 13:34

Blokkerlocatie Gouda herontwikkeld tot woongebied

Gisteren, 12:29

Uitreiking Gulden Feniks 2020 in november

Gisteren, 16:37

SER: bouw inzet biomassa voor elektriciteit en warmte af

Gisteren, 09:42

Koper nieuwbouw in Amsterdam moet huis zelf bewonen

Gisteren, 09:09

Thema Dutch Design Week 2020: The new intimacy

7 juli, 2:36

3D-geprinte brug van vezelversterkte kunststof voor Kralingse Bos

7 juli, 10:45

Voor 2022 een miljoen zonnepanelen op Amsterdamse daken

7 juli, 9:08
Reynaers B.V.
Jansenbyods
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan