Detroit wacht omvangrijke krimpoperatie

19 maart 2010, 14:51
Detroit staat aan de vooravond van een stedenbouwkundig project dat volgens Time Magazine wel eens het grootste kan worden uit de Amerikaanse geschiedenis. Onder leiding van gerenommeerde stedenbouwkundige Toni Griffin wil de stad gaan krimpen. Dat is volgens burgemeester Dave Bing noodzakelijk omdat het voormalige Motor City al jaren te maken heeft met een fors teruglopend aantal inwoners.

Waar de stad in 1950 nog kon bogen op 1,8 miljoen inwoners, is dit aantal langzamerhand gehalveerd tot ruim 900.000. Gevolg is een enorme leegstand in woonwijken, maar ook voormalige fabrieken en publieke gebouwen zoals het voormalige centraal treinstation. Zie voor een sfeerimpressie bijvoorbeeld dit artikel of deze fotoserie.

Burgemeester Bing wil de groeiende malaise een halt toeroepen door middel van een omvangrijke krimpoperatie. Er zijn bijvoorbeeld plannen om bewoners uit lege wijken te verplaatsen naar beter bevolkte buurten. Ook zal de verpauperde infrastructuur worden aangepakt, zo start nog dit jaar de aanleg van een tramlijn.

Bing geeft geen tijdschema of kostenplaatje van het project, maar volgens hem moet de stad kleiner worden om leefbaar te blijven.

Detroit heeft (uiteraard) geen geld om de gigantische opgave te financieren. De stad kan zelfs het salaris van de pas aangestelde stedenbouwkundige Griffin niet betalen. Hiervoor staat een particulier fonds borg, dat tevens de analyse heeft betaald die als basis dient voor Griffins werk.

Daarnaast betaalt de Kresge Foundation het ‘startgeld’ voor de aanleg van de vijf kilometer lange tramverbinding tussen de binnenstad en het Amtrak-station in het noorden van Detroit.

Kresge-president Rip Rapson gelooft dat deze constructie de manier is om de krimpoperatie te bekostigen. Een fonds of andere financier legt de financiële basis voor een project, waarna ‘het balletje moet gaan rollen’.

Trefwoorden

detroit krimp toni griffin

Andere nieuwsberichten

Paul de Ruiter Architects, WE Architecten en ZUS ontwerpen woonblok op Lloydpier

14 februari, 5:00

Architectenweb Podcast – Gesprek met Robert Winkel over het zelf ontwikkelen van projecten

14 februari, 4:30

Video: teaser tentoonstelling Countryside

14 februari, 2:00

BAC toont film over geschiedenis De Steltloper

14 februari, 10:42

Schiphol neemt extra maatregelen tegen stikstofuitstoot

14 februari, 11:51

Marinierskazerne definitief niet naar Vlissingen

14 februari, 9:31

'Meer actie nodig om stikstofkwestie bouw op te lossen'

14 februari, 9:07

Els Zijlstra is zelfstandige MaterialMatchMaker

13 februari, 5:35

Zonnepanelen tussen start- en landingsbaan Groningen Airport

13 februari, 4:11

Amsterdam werkt aan vergunningenstelsel vakantieverhuur

13 februari, 12:21
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
iGuzzini
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating- True Design
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan