Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Nieuw
Populair
Toon alles
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #11
Scholen
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #6
Transformatie en Renovatie
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Architectenweb Awards 2025
Architectenweb Awards 2024
Architectenweb Awards 2023
Architectenweb Awards 2022
Architectenweb Awards 2021
Architectenweb Awards 2020
Architectenweb Awards 2019
Architectenweb Awards 2018
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Post-Growth City
Symposium
Prijsuitreiking Architectenweb Awards 2024
Impressie van een feestelijke avond
Avond met Office Winhov
Martens, Willems & Humblé Architecten
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Studio Nauta
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
De Zwarte Hond
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Ontwerpen in analogie met het bestaande
Symposium
Avond met Office Winhov
Martens, Willems & Humblé Architecten
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2024
Uitreiking van Architectenweb Awards 2020
Impressie van de prijsuitreiking via Zoom
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
ovPlus
Projectbureau voor (openbaar) vervoer en ruimte
Sprocket B.V.
Expertise en Design in stalen maatwerktrappen
InStyle B.V.
Prijzentrappen.nl - Specialist in zelfbouwtrappen voor binnen en buiten.
GP Vloeren
Waalpatroon®
Buro Nederlandse Ontwikkeling
Wij maken uw plannen mogelijk!
Kranen/Gille
InStyle B.V.
Prijzentrappen.nl - Specialist in zelfbouwtrappen voor binnen en buiten.
Sprocket B.V.
Expertise en Design in stalen maatwerktrappen
Karakter Erfgoed
Kranen/Gille
Berendsen Interieurbeplanting
GP Vloeren
Waalpatroon®
Architecten
Architectuur
Mobiliteit en infrastructuur
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Leveranciers
Gevels
Daken
Ramen en deuren
Trappen, liften en balustrades
Binnenwanden
Vloeren
Plafonds
Verlichting
Sanitair
Projectinrichting
Installaties
Constructies
Buitenruimte
Software
Adviseurs
Bestekschrijvers
Bouwmanagement
Installatie adviseurs E
Bouwfysica
Calculators
Installatie adviseurs G/W
Bouwkundig tekenwerk
Constructeurs
Lichtadviseurs
Adviseur beveiliging
Juristen
Intermediairs, Payrolling
Aannemers
Overig
Presentatie
Instellingen / onderwijs
Overig
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Gesprek met Stijn Steenbakkers over verdichting en hoogbouw in Eindhoven
Gesprek met Oresti Sarafopoulos over het ontwerpen van een kantoorgebouw met bijna geen installaties
Gesprek met Aldo Trim over complexe binnenstedelijke hoogbouw
Gesprek met Job Floris over het ontwerpen van gelaagde architectuur
Gesprek met Francesco Veenstra over de ruimtelijke opgaven in Nederland
Gesprek met Oresti Sarafopoulos over het ontwerpen van een kantoorgebouw met bijna geen installaties
Gesprek met Job Floris over het ontwerpen van gelaagde architectuur
Gesprek met Francesco Veenstra over de ruimtelijke opgaven in Nederland
Gesprek met Aldo Trim over complexe binnenstedelijke hoogbouw
Gesprek met Daan Roggeveen over zijn werk in Nederland en in China
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Kwaliteitupgrade haltes Utrecht Science Park
Slimme daktoegang voor sporthal De Kamp
7 Series House - BMW Villa - Laren
Fusion House – Woning in balans – Oss
Research & Diagnostiek Centrum Adore
Woontoren Justus
Newtonpark Enschede
Wiener & Co
Woningverbetering 228 portiekwoningen in Moerwijk
Cruquius 1.3
Architectuur
Woningbouw
Zorg
Hotels
Restaurants en café’s
Winkels
Sportgebouwen
Culturele gebouwen
Overheidsgebouwen
Scholen
Kantoren
Bedrijfsgebouwen
Paviljoens en kunst
Overig
Mobiliteit en infrastructuur
Trein- en metrostations
Luchthavens
Busstations
Parkeergarages
Fietsparkeren
Wegen
Bruggen
Water
Energie
Tankstations en laadstations
Waterzuivering en afvalverwerking
Overig
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Regionale visies
Gebiedsvisies
Plannen stedelijk weefsel
Amusementsparken en dierentuinen
Lichtontwerpen
Openbare ruimte
Pleinen
Parken
Tuinen
Speelplaatsen
Uitkijktorens
Overige (bijv. begraafplaatsen)
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Plafondhoge Verdi-deursets maken ruimtebeleving compleet
Deur en kozijn op elkaar afgestemd
Frescolori Frescoton de gestorte beton "look"
Sichtbeton van een ander niveau
FelsSysteem
Vijf vragen aan Patricia Urquiola
Onbegrensd daglicht in elk dak
Powerdaylight daglichtbuis van Techcomlight – Daglichtoplossingen voor daken die méér moeten kunnen
Pirrouet - CO2-negatieve gevelstenen
Circulaire en CO2-negatieve geveloplossingen
Harmonie wijnklimaatkast
Een uniek wijnmeubel
Lichtgewicht Solar groendak
Groendak óf zonnepanelen? Kiezen hoeft niet meer!
Het beste inschuifbare lamellendak op de markt
Esthetische en innovatieve oplossing voor exclusieve buitenruimtes
Glazen roedensysteem DC
Op maat gemaakte daglicht- en ventilatieoplossingen creëren
Gevels
Gevelbekleding
Vliesgevels
Zonwering buiten
Isolatie
Gevelconstructies
Signing
Overig
Daken
Dakafwerkingen
Dakisolatie
Dakconstructies
Dakranden, dakgoten en HWA's
Dakramen
Lichtkoepels
Lichtstraten
Schoorstenen
Overig
Dakluiken
Ramen en deuren
Raam- en deursystemen / kozijnen
Vliesgevels
Hang- en sluitwerk
Beveiliging en luiken
Dorpels en vensterbanken
Lateien
Roosters
Glas
Dakramen
Dakkoepels
Lichtstraten
Zonwering buiten
Zonwering binnen
Buitendeuren
Binnendeuren
Postvakken en brievenbussen
Overig
Dakluiken
Trappen, liften en balustrades
Trappen
Roltrappen
Liften
Balustrades en hekwerken
Galerijen
Binnenwanden
Binnenwanden
Wandafwerking
Vloeren
Constructieve vloeren
Verhoogde vloeren
Vloerafwerkingen
Overig
Plafonds
Tegels
Lineair
Grill
Open en roosters
Naadloos
Eilanden en baffles
Plafondafwerkingen
Ophangsystemen
Overig
Klimaatplafonds
Verlichting
Binnenverlichting
Buitenverlichting
Sanitair
Kranen en douchesets
Wastafels
Douchewanden en douchebakken
Baden
Waterclosets
Accessoires
Overig
Projectinrichting
Stoelen
Banken
Tafels
Kasten
Balies
Vrijstaande wanden
Keukens
Accessoires
Overig
Cabines
Interieurbeplanting
Stoffering
Installaties
Verwarming, koeling en ventilatie
Elektrotechnische installaties
Schakelmateriaal
Domotica
Deurcommunicatie
Beveiliging
Liften
Onderhoudsinstallaties
Overig
Brandbeveiliging
Constructies
Draagconstructies
Funderingen en kelders
Overig
Brandbeveiliging
Buitenruimte
Bestratingen en verhardingen
Afwateringen
Terreinafscheidingen en geluidsschermen
Buitenmeubilair
Fietsparkeren
Terrassen
Terrasoverkappingen
Bruggen
Accessoires
Overig
Beplanting
Sport- en speeltoestellen
Software
Tekenen 2D
Modelleren 3D / BIM
Visualisatie / rendering
Parametrisch ontwerpen
Bouwfysica
Draagconstructie
Overig
Virtual Reality
Cloudoplossingen
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Avond met De Zwarte Hond
Pakhuis de Zwijger
Architecten-masterclass stalen puien
Urk
Klimaatimpact en oververhitting
Naturalis museum, Darwinweg 2, 2333 CR Leiden
Uitreiking Amsterdamse Architectuurprijs 2025
Het Zonnehuis
Carbon Stories: A Tale of Dutch Cities
Keilepand, Keilestraat 9f, 3029 BP Rotterdam
Avond met De Zwarte Hond
Pakhuis de Zwijger
The World - and Zoetermeer - according to Weeber
CKC & Partners, Leidsewallen 80, 2722 PC Zoetermeer
In gesprek over transformatie met Rijnboutt
Assenstraat 14, Deventer
Een avond met: Ma Yansong
Museumpark 25, 3015 EK Rotterdam
Architecten-masterclass stalen puien
Urk
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Toon alles
Design
Duurzaamheid
Gevel
Infrastructuur
Interieur
Kantoren
Leisure
Openbare ruimte
Publieke gebouwen
Scholen
Transformatie en Renovatie
Woningbouw
Zorg
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Toon alles
taanbaas zoekt een stagiair bouwkunde/architectuur
Modelleur Bedrijfsruimten West
gezocht: ervaren architect – bouwvoorbereiding & uitvoeringsfase, en een stagaire/ junior architect
KOW zoekt enthousiaste stagiaires TU bouwkunde
Technisch Architect (per direct)
Modelleur (per direct)
Medior Ontwerper / Architect
(assistent) Architect by Bassie Architectuur in Gouda.
BDP zoekt een ervaren architect
VMX architects zoekt jou.
Ambitieuze Architect/ Ontwerper
Ontwerper met passie
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Rick ten Doeschate met zijn fiets in het kantoor van CIVIC
Copyright: CIVIC
Willem II-passage, Tilburg
Copyright: Stijn Bollaert
En Route (5): het multifunctionele fietsen van Rick ten Doeschate
23 augustus 2017, 11:59
De manier waarop we ons door het (stedelijk) landschap bewegen is snel aan het veranderen. Deze zomer interviewt de redactie van Architectenweb daarom een aantal ontwerpers die hier hun eigen visie op of beleving bij hebben. In de vijfde aflevering legt Rick ten Doeschate (
CIVIC
) uit hoe fietsen voor hem een aantrekkelijke combinatie van activiteiten is, en een architectonisch interessant thema.
We hebben ‘s ochtends in het kantoor van Architectenweb in Amsterdam-Noord afgesproken. Daar arriveert Rick ten Doeschate, architect en partner bij CIVIC, op zijn wielrenfiets. Na ons gesprek fietst hij naar zijn kantoor in Overamstel en ’s avonds – zoals nagenoeg elke werkdag – naar huis in Utrecht.
“Ik ga ’s ochtends met de wielrenfiets in de trein vanuit Utrecht CS naar Amsterdam Amstel of Bijlmer en fiets dan naar ons bureau in de Kauwgomballenfabriek. Daarmee ben ik net zo snel op kantoor als collega’s die in Amsterdam wonen”, vertelt Ten Doeschate. “’s Avonds fiets ik terug, langs het Amsterdam Rijnkanaal of juist door het Groene Hart. Meestal zo snel mogelijk. Strava, een app waarmee je je tijd op de route die je rijdt kunt vergelijken met eerdere van jezelf of van anderen, werkt daarin extreem stimulerend.”
Twee partners die in Amsterdam wonen, Jan Lebbink en Gert Kwekkeboom, gebruiken eveneens vooral de fiets voor het woon-werkverkeer, of ze lopen; alleen Ingrid van der Heijden gebruikt de auto omdat rond haar woonplaats in Noord-Brabant “het OV totaal niet op orde is”. Ook bij afspraken in den lande pakt Ten Doeschate vaak de (OV-)fiets. “Met CIVIC doen we veel publieke architectuurprojecten in grote steden, meestal rondom stations, zoals de Lochal en de Willem II-passage in Tilburg, het gebied rond Laan van NOI in Den Haag en een aantal stationsprojecten. Ik kan dus de meeste van mijn afspraken bereizen met de combinatie van trein en fiets.”
Combineren van activiteiten
Fietsen is echter geen verplichting die Ten Doeschate zichzelf heeft opgelegd. Toen hij in Utrecht ging wonen, woog hij de verschillende mogelijkheden tegen elkaar af. Daarbij speelt tijd een belangrijke rol, maar ze vormt niet de enige factor. Comfort, betrouwbaarheid van de reistijd en mogelijkheden om te werken in de trein spelen bijvoorbeeld ook mee. “Het moet wel heel gek zijn eer ik de auto pak. Niet omdat ik de auto haat, maar ik vind het gewoon minder praktisch. Als ik autorijd, kan ik niets anders doen.”
De keuze voor reizen per trein en fiets betekent niet alleen het combineren van reistijd en werk, maar ook reistijd, sport en landschapsbeleving, legt Ten Doeschate uit. “We hebben het met ons bureau steeds drukker en ik merk dat ik minder aan sporten toekom. Als ik nu naar huis fiets kost me dat een kwartiertje meer reistijd, maar ik heb wel een uur gesport. Dan combineer ik op ideale wijze activiteiten, zoals dat ook bij werken in de trein zo is.”
Stad verkennen
Toch heeft de liefde voor (hard) fietsen een geschiedenis. Toen hij 17 was heeft Ten Doeschate een jaartje koersen gereden en zodra hij in Eindhoven ging studeren vond hij een bijbaantje als fietskoerier. “Ik heb zo’n zes jaar als koerier gewerkt; een keer in de week een hele dag pakketjes rondbrengen. Een heel slecht betaald bijbaantje”, zegt hij lachend. “Het kostte me meer aan fietsreparaties dan ik betaald kreeg, maar ik vond het niet erg want het was weer die combinatie van werken en sporten. En natuurlijk de kick van het snel door de stad fietsen.”
Tijdens een verblijf in New York met collega-fietskoeriers in New York – voor het ‘WK-fietskoerieren’ – ervoer Ten Doeschate bovendien een interessant aspect aan het fietsen door de stad. Hetzelfde ontdekte hij toen hij een half jaar dat hij in Valencia woonde en studeerde. “Je leert een stad pas echt kennen als je een groter bereik hebt”, zegt hij. “Als je als toerist naar een stad gaat, ga je van hoogtepunt naar hoogtepunt. Je laat je bijvoorbeeld per metro van de ene naar de andere geïsoleerde plek transporteren. Op die manier is het heel lastig om de samenhang tussen de plekken in de stad te ervaren. Soms loop je rond in een wijk en dan ga je in een straal van een kleine kilometer plots dingen aan elkaar knopen. Met de fiets kun je je de stad in grotere stukken eigen maken en dan verbind je plekken mentaal makkelijker aan elkaar. Dat geeft mij sneller een thuisgevoel in een stad.”
NL Fietsland
Tevens ziet hij hierin oplossingen voor de verkeersproblematiek in de steden. Een trein is een puntontsluitingsmechanisme; hij brengt je over grote afstanden snel van een vast punt naar een vast punt, legt Ten Doeschate uit. De voetganger doet het tegenovergestelde: hij bestrijkt een vlak, maar dat is beperkt van omvang. Met de fiets kun je een veel groter vlak bestrijken. De auto heeft een nog groter bereik, “maar als iedereen de auto pakt, krijg je opstoppingen. Met de fiets is dat veel minder het geval; fietsers kunnen zich als een zwerm spreeuwen verdikken en verdunnen, ze staan bijna nooit stil. Dat vind ik een interessant mechanisme.”
Juist door de combinatie van trein en fiets wordt alles goed bereikbaar, meent Ten Doeschate. “Je reist met de trein naar een station en vanaf daar bestrijk je per fiets een straal van zo’n vijf kilometer. Als je dan kringen gaat trekken rond stations, zie je dat bijna de hele randstad en Brabantstad binnen je bereik komt. Samen met Rients Dijkstra, destijds Rijksadviseur Infrastructuur en Stad, en
Artgineering
heb ik in 2014 aan ‘
NL Fietsland
’ gewerkt. We maakten een soort maatschappelijke kosten-batenanalyse die de talloze voordelen van de fiets liet zien."
"We vonden het opvallend dat de landelijke overheid de investeringen in de fiets volledig aan regionale overheden overliet, terwijl een euro in de fiets meer oplevert dan een investering in de auto. We hebben toen een zorgvuldig pleidooi geschreven voor meer Rijksbetrokkenheid bij de fiets. En met succes, want het Rijk is samen met de regionale partners het fietsbeleid langzaam weer aan het opbouwen.”
De plek van de fiets
Terwijl Nederland een ‘echt fietsland’ is en de tweewieler naar mening van Ten Doeschate “het stedelijk verplaatsingsmiddel bij uitstek” is, is er ook vanuit de architectuur maar beperkt aandacht voor de fiets. “Misschien is het de wet van de remmende voorsprong”, zegt hij. “We vinden de fiets zo gewoon dat we denken dat die wel z’n plekje vindt. Het is tekenend dat er bij woningbouw een x-aantal parkeerplaatsen voor auto’s moet worden gerealiseerd, maar er geen eisen aan fietsruimte worden gesteld. Dat dwingt de gemiddelde architect niet tot nadenken over de plek van de fiets in het ontwerp van een gebouw of een wijk.”
De fiets vindt Ten Doeschate een “architectonisch interessant thema”. CIVIC – dat samen met de bureaus Matters en Bright overigens The Cloud Collective vormt – probeert in (het denken over) een project de fiets een plek te geven. “De Willem II-passage in Tilburg is een voorbeeld waar we een tunnel niet alleen als utilitaire fietsverbinding hebben benaderd, maar het project hebben opgeblazen tot een belangrijke openbare ruimte. Door de locatie, de verbinding van twee wijken en de kwaliteit van de ruimte is het een intensief gebruikte plek geworden. Het gaat ons niet om de fiets op zich, maar hij maakt deel uit van een integrale benadering.”
“In Amsterdam werken we aan een woontoren waar we, samen met de ontwikkelaar, nadenken over de relatie tussen woningtypes en mobiliteit. We richten ons op (middensegment) doelgroepen die minder gehecht zijn aan de auto zodat we – in combinatie met een autodeelsysteem – minder parkeerplaatsen hoeven te maken en meer ruimte voor collectieve functies in het gebouw overhouden. Het gaat om ontlasten van de stad, maar ook om goed ruimtegebruik”, legt Ten Doeschate uit. “Zeker als het stedelijk weefsel dichter wordt, moeten we nadenken over de plek die we voor de fietser inruimen en hoe we de openbare ruimte mede voor de fietser inrichten.”
Trefwoorden
verkeersproblematiek
fiets
rick ten doeschate
nl fietsland
civic
Best gelezen
1
NSC wil toch bevriezing huren, ondanks annulering door minister
woensdag, 4 juni
2
Ruim zestig architectenbureaus ondertekenen commitment biobased bouwen
dinsdag, 3 juni
3
Het Binnenhof – nieuwe publieksentree is tegelijkertijd verwelkomend en veilig
maandag, 2 juni
4
MVRDV ontwerpt woontoren met palet aan kubusvormige buitenruimten
donderdag, 5 juni
5
Woningbouwproject Binck City Park in Den Haag opgeleverd
maandag, 2 juni
Gerelateerde nieuwsberichten
Civic Architects
2 september 2019
Civic Architects – genomineerd voor prijs Architect van het Jaar 2019
16 september 2019
Civic behoort tot Design Vanguard 2018
18 juni 2018
Willem II-passage is nieuw publiek gebied in centrum Tilburg
24 augustus 2017
Terugblik zomerserie En route
4 september 2017
Civic Architects wint Next Step Award 2018
5 juli 2018
En route: architect Reimar von Meding (KAW) reist zakelijk met de trein
19 juli 2017
En route (4): Armand Paardekooper op werkreis door Sri Lanka
14 augustus 2017
En route (2): Jan Benthem's liefde voor oude auto's, fietsen en vliegen
31 juli 2017
En route (3): Martine de Vaan integreert wandelen in haar werk
7 augustus 2017
The Cloud Collective ontwerpt spoorpassage
15 oktober 2014
Architectenweb netwerkevent: nieuwe inzichten in fietsmobiliteit
5 november 2018
Architectenweb netwerkevent: alles over fietsparkeren
15 november 2018
Verslag netwerkevent: zit er een bovengrens aan de omvang van fietsparkeergarages?
7 december 2018
Civic wint selectie museum Waalwijk
19 februari 2019
Open oproep voor tweede Bicycle Architecture Biennale
7 maart 2019
Civic Architects
2 september 2019
Civic Architects – genomineerd voor prijs Architect van het Jaar 2019
16 september 2019
Civic behoort tot Design Vanguard 2018
18 juni 2018
Willem II-passage is nieuw publiek gebied in centrum Tilburg
24 augustus 2017
Terugblik zomerserie En route
4 september 2017
Civic Architects wint Next Step Award 2018
5 juli 2018
En route: architect Reimar von Meding (KAW) reist zakelijk met de trein
19 juli 2017
En route (4): Armand Paardekooper op werkreis door Sri Lanka
14 augustus 2017
En route (2): Jan Benthem's liefde voor oude auto's, fietsen en vliegen
31 juli 2017
En route (3): Martine de Vaan integreert wandelen in haar werk
7 augustus 2017
The Cloud Collective ontwerpt spoorpassage
15 oktober 2014
Architectenweb netwerkevent: nieuwe inzichten in fietsmobiliteit
5 november 2018
Architectenweb netwerkevent: alles over fietsparkeren
15 november 2018
Verslag netwerkevent: zit er een bovengrens aan de omvang van fietsparkeergarages?
7 december 2018
Civic wint selectie museum Waalwijk
19 februari 2019
Open oproep voor tweede Bicycle Architecture Biennale
7 maart 2019
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Rotterdam Architectuurprijs 2025 voor Hart van Katendrecht en Milieupark + De HER
Gisteren, 17:30
Vrijdag zijn de winnaars van de Rotterdam Architectuurprijs 2025 bekendgemaakt.
Nationaal Holocaustmuseum uitgeroepen tot BNA Beste Gebouw van het Jaar 2025
5 juni, 9:00
De publieksprijs ging naar het Kantoor vol Afval in Katwijk, terwijl de jury nog een aanmoedigingsprijs uitreikte aan twee woongebouwen in Hattem.
Sweder Spanjer & Ramon Scharff ontwerpen uitbreiding Bunkermuseum Terschelling
5 juni, 4:46
De architecten Sweder Spanjer en Ramon Scharff maakten het ontwerp voor de uitbreiding van het museum met een ondergrondse bunker, die onderdak moet gaan bieden aan een bijzondere radarschotel.
MVRDV ontwerpt woontoren met palet aan kubusvormige buitenruimten
5 juni, 12:26
Kubussen als uitkragende loggia’s, erkers en balkons bieden de bewoners een wijds uitzicht over het centrum van de Taiwanese hoofdstad Taipei en de bergen van het Yangmingshan National Park.
Sweco neemt Nederlands ingenieursbedrijf in slimme gebouwbeveiliging over
5 juni, 2:49
Sweco heeft een overeenkomst getekend voor de overname van Brain of Buildings.
Organisaties dagen gemeenten uit: maak de stad insectvriendelijk
5 juni, 10:15
Steden bieden volop kansen om afnemende insectenpopulaties weer te laten groeien, maar die blijven vooralsnog “grotendeels onbenut”.
Rechter vernietigt natuurvergunning Schiphol
5 juni, 9:35
Volgens de rechter is de vergunning 'niet met de vereiste zorgvuldigheid voorbereid en niet voldoende gemotiveerd’.
NSC wil toch bevriezing huren, ondanks annulering door minister
4 juni, 3:16
NSC wil nog steeds dat de sociale huren twee jaar worden bevroren, zoals is afgesproken in de voorjaarsnota.
WRK architecten benoemt Matteo Bettoni tot associate architect
3 juni, 5:15
Bettoni’s kwaliteiten op vlakken zoals technologische innovatie, BIM en biobased bouwen, bieden kansen voor de toekomst, stelt de organisatie.
Mona Keijzer trekt huurbevriezing in
3 juni, 4:25
Dat besluit nam de minister “op basis van het advies van de Raad van State, de politieke ontwikkelingen en om rust en voortgang te brengen in de volkshuisvesting”. Aedes en woningcorporaties schrappen de rechtszaak over de huurbevriezing.
Ga naar het nieuws-archief
Robert Muis
Redacteur
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur