Laatste fase voor omvangrijke gebiedstransformatie in Brussel dichterbij
25 april 2023, 16:03
Vastgoedontwikkelaar en -investeerder Nextensa heeft de vergunning aangevraagd voor Lake Side, het laatste deelproject binnen de transformatie van de Tour & Taxis-locatie in Brussel. Het project betreft circa 140.000 m2 aan gebouwen, waaronder kantoren, winkels, horeca, publieke voorzieningen en zo’n 800 woningen.
Met het project Lake Side gaat één van de omvangrijkste stedelijke transformaties in België van de afgelopen jaren de laatste fase in. Tour & Taxis was tot einde twintigste eeuw een groot logistiek terrein aan het kanaal in Brussel, waar goederenvervoer over water, wegen en spoorwegen samen kwamen; na het verdwijnen van de logistieke activiteiten werd het een verloren plek.
Architectenbureaus
In 2017 is het Bijzondere Bestemmingsplan (BBP) Tour & Taxis goedgekeurd, waarmee Nextensa als nieuwe eigenaar van het gebied de transformatie naar nieuwe stadswijk kon inzetten. De plannen voor Lake Side passen in dit BBP. Architectenbureau MVRDV heeft het BBP vertaald in een stedenbouwkundig masterplan.
Naast MVRDV is nog een groot aantal (internationale) architectenbureaus betrokken bij het project voor de architectuur: Binst Architects, Cobe, Effekt, HUB Architecture & Urbanism, POLO architects en 3XN. Zij zijn geselecteerd uit 46 kandidaten (uit acht landen) die interesse toonden na de Open Oproep die werd gedaan in samenwerking met de Brusselse Bouwmeester.
Deze zes bureaus moeten een gevarieerde en kwalitatief hoogwaardige architectuur garanderen. Ze werken samen met MVRDV, als auteur van het masterplan, en Bureau Bouwtechniek, de aangestelde uitvoerende architect. De openbare ruimte wordt vormgegeven door landschapsarchitect Bas Smets.
Groene ruimte tussen gebouwen
Het masterplan voorziet in veel open ruimte tussen de gebouwen. Die ruimte wordt met veel groen ingericht: diverse soorten grassen, kruiden, bloemen, struiken en bomen. Het huidige park van Tour & Taxis wordt uitgebreid.
Het programma is met circa 800 woningen grotendeels gericht op wonen, laat Nextensa weten. Het woonprogramma wordt deels in hoogbouw gerealiseerd. Daarbij wordt volgens de ontwikkelaar een “gezonde sociale mix gecreëerd waarin kwaliteitsvolle en betaalbare woningen deel uitmaken van een groter geheel.”
Daarnaast omvat het 37.000 m2 kantoorruimte, 2.800 m2 aan winkels en horeca en 3.800 m2 aan publieke voorzieningen. Er zijn 630 parkeerplaatsen voor auto’s, 66 plaatsen voor motoren en 1.950 fietsparkeerplekken gepland. Lake Side beslaat in totaal 33 hectare.
Duurzaam en autoluw
Bij de realisatie van de wijk wordt een grote mate van duurzaamheid nagestreefd, laat de ontwikkelaar weten. Onder andere wordt de ecologische voetafdruk geminimaliseerd met de keuze van bouwmaterialen, wordt regenwater opgevangen voor hergebruik en gebruikt de wijk in het geheel geen fossiele brandstoffen, aldus Nextensa.
Er werd recent een grote centrale fietsenstalling gerealiseerd en de hoofdingang aan de Havenlaan is voortaan exclusief voor fietsers en voetgangers. Gemotoriseerd verkeer wordt omgeleid naar ondergrondse parkeerplaatsen en de inzet is om de wijk in de toekomst nog autoluwer te maken dan nu al het geval is.
Stadswijk
Sinds ongeveer 2017 verandert het voormalige logistieke terrein naar een nieuwe volwaardige stadswijk. Inmiddels bekende plekken in het gebied zijn bijvoorbeeld het Koninklijk en Openbaar Pakhuis, het door Neutelings Riedijk Architects getransformeerde Gare Maritime en een groot nieuw park. Momenteel wordt de woonwijk Park Lane voltooid, eveneens met 800 woningen.
Als alles volgens plan verloopt, kan de realisatie van Lake Side begin 2025 starten.