Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Copyright: Witteveen+Bos
Copyright: Witteveen+Bos
Copyright: Witteveen+Bos
Copyright: Witteveen+Bos
Copyright: Witteveen+Bos
Copyright: Witteveen+Bos
Copyright: Witteveen+Bos
Copyright: Witteveen+Bos
Copyright: Witteveen+Bos
Copyright: Witteveen+Bos
Copyright: Witteveen+Bos
Copyright: Witteveen+Bos
Copyright: Witteveen+Bos
Copyright: Witteveen+Bos
Copyright: Witteveen+Bos
Copyright: Witteveen+Bos

Witteveen+Bos renoveert dienstgebouwen bij Zelzatetunnel

31 januari, 16:14
De E34 tussen Gent en Antwerpen voert, in beide richtingen, door de Zelzatetunnel. De twee technische gebouwen van deze tunnel verkeren in slechte staat en ondergaan een hoognodige renovatie door Witteveen+Bos. In het verlengde van deze renovatie installeert het ingenieursbureau ook een windmolen en zonnepark in de nabijheid.

De Zelzatetunnel dateert al van 1968, maar wist de tand des tijds behoorlijk te doorstaan, vertelt ingenieursbureau Witteveen+Bos. De goede staat ervan staat in schril contrast met de onbemande technische gebouwen aan weerszijden. In opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) renoveert het bureau beide, identieke dienstgebouwen.

Opfrissen gevelbeeld
De renovatie was hoognodig, meldt het ingenieursbureau, “Want vooral de gevelpanelen zijn beschadigd en brokkelen af. Door de brokstukken op te vangen in containers was er tot nu toe geen risico voor het verkeer of de omgeving, maar de situatie was niet langer houdbaar.”

De gevelbekleding wordt nu grondig aangepakt, waarbij de oorspronkelijke hiërarchie en symmetrie het uitgangspunt blijven. De huidige panelen maken plaats voor vlakke, blauwe sandwichpanelen. De nieuwe panelen zijn voorzien van een vin om zettingen op te vangen, wat zorgt voor een dynamisch gevelbeeld. Verder kozen de ontwerpers voor zwarte, aluminium ramen.

Ter hoogte van de traphal komen prefab wandelementen in stroken van licht, glad beton. De trappenkoker krijgt zo een eigentijdsere uitstraling en komt prominenter naar voren in het totaalbeeld. Dat maakt het aanzicht van de gebouwen voor passanten een stuk fraaier, legt Witteveen+Bos uit.

Ventilatieschacht en techniek
De ventilatieschacht krijgt een afwerking van roosters met horizontale lamellen in aluminium. Die worden zo gericht dat vogels geen toegang krijgen en tevens de inkijk vanaf de autosnelweg wordt beperkt.

Ook intern ondergaan beide technische gebouwen een volledige metamorfose. Ten eerste worden de vele technieken die de tunnelventilatie, hoog- en laagspanningsinstallaties en waterpompen regelen, gemoderniseerd. Verder worden de ventilatieschachten en bedrading vernieuwd, en worden beide gebouwen gecompartimenteerd in het kader van passieve brandveiligheid.

Eigen energiebronnen
Iets verderop richting Gent ligt knooppunt Zelzate-West, waar de E34 en R4 elkaar kruisen en ook de Debbautstunnel ligt. Bij dit complex installeert Witteveen+Bos in opdracht van AWV ook een windmolen en zonnepark. “Tunnels zijn immers echte energieslurpers: de lichten branden er altijd en ook de ventilatie draait continu”, verklaart het bureau.

Een middelgrote windmolen en 5.000 m² aan zonnepanelen moeten de benodigde energie voor beide tunnels - Zelzatetunnel en Debbautstunnel – gaan leveren. De windmolen en zonnepanelen zijn volgens Witteveen+Bos zo ingepland dat de impact op de buurt en de omwonenden gering of onbestaand is.

De toepassing van duurzame energiebronnen voor de tunnels is meteen een pilot-project. Als de resultaten goed zijn, kan het project ook bij andere tunnels worden toegepast.

Andere nieuwsberichten

Een drijvende beeldentuin in de Hofvijver

Gisteren, 16:52

Neutelings Riedijk wint prijsvraag voor herontwikkeling terrein Thyssen in Keulen

Gisteren, 12:21

'Zwevend' hotel in Chinese bergregio door MORE Architecture opgeleverd

Gisteren, 11:05

XOOMlab presenteert definitief ontwerp voor wooncoöperatie Eureka!

Gisteren, 10:29

Rotterdam koopt winkels en knapt ze op om leegstand te voorkomen

Gisteren, 13:56

Alle nieuwe huizen moeten een onderkomen krijgen voor vogels en vleermuizen

Gisteren, 10:02

Nog drie dagen om jouw suggestie voor de Architect van het Jaar 2024 in te sturen

Gisteren, 09:00

Aantrekkende verkoop nieuwbouwwoningen geeft Heijmans vertrouwen

7 mei, 2:31

Vastgoedadviseur: verduurzamen kantoorgebouwen kost miljarden

7 mei, 12:19

Zuid-Holland komt De Jonge tegemoet in conflict om woningbouw

6 mei, 1:57
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan