Copyright: Stefan Müller
Copyright: Stefan Müller
Copyright: Stefan Müller
Copyright: Stefan Müller
Copyright: Stefan Müller
Copyright: Stefan Müller
Copyright: Stefan Müller
Copyright: Stefan Müller
Copyright: Stefan Müller
Copyright: Stefan Müller
Copyright: Stefan Müller
Copyright: Stefan Müller
Copyright: Stefan Müller
Copyright: Stefan Müller

Station Amsterdam Amstel

6 december 2023
Waar verleden en heden elkaar ontmoeten

Bij de opening in 1939 beschikte Station Amsterdam Amstel over een van de meest innovatieve stationsgebouwen van zijn tijd. De afgelopen jaren is het station en de omgeving gerenoveerd en opnieuw ingericht. Eén van de manieren waarop de evenwichtsoefening van het respecteren van het verleden en het voldoen aan de eisen van de moderne reiziger tot stand is gekomen, is door het gebruik van verschillende producten van Jansen.

Lange tijd gold het Amstelstation als de kroon op het werk van Hermanus Gerardus Jacob Schelling, die met tal van verschillende ontwerpconcepten een belangrijke stempel drukte op de Nederlandse stationsarchitectuur. Amstel is een gezamenlijk product gerealiseerd door Schelling en architect Jan Leupen. Toen hij werd geconfronteerd met steeds diversere vervoermiddelen en een stijging van het aantal passagiers, ontwierp Schelling het Amstelstation als het allereerste multimodale vervoersknooppunt. De verschillende passagiers- en bagagestromen dienden als basis voor het gebouwontwerp, waarbij bijvoorbeeld rekening werd gehouden met de autotreinen die hier konden instappen.
Schelling plaatste de stationshal haaks op het spoor, zodat trams, bussen, taxi's en fietsen rondom de hoofdhal konden worden opgesteld. Innovatief was het feit dat de stationshal en de perronoverkapping als grote, luchtige en uitnodigende constructies waren ontworpen. Het bouwconcept omvat historische verwijzingen naar de kathedraalarchitectuur: in navolging van het schip van een gotische kerk torent de hoge, glazen hoofdhal boven de eenvoudige “zijbeuken” met hun winkels en serviceruimtes uit. De sfeer wordt benadrukt door enorme muurschilderingen van kunstenaar Peter Alma. Deze maakten vanaf het begin deel uit van het oriëntatieconcept, waarbij vooral aandacht werd besteed aan het zorgvuldig gebruik van licht en ruimtelijke dimensies. Sommige van deze bijzondere kenmerken gingen echter verloren in 1977, toen de ondergrondse spoorlijn in het station werd opgenomen. De oorspronkelijke zichtlijnen werden doorbroken door tal van grote en kleinere ingrepen, waaronder de toevoeging van nieuwe servicebalies en uitgebreide winkelruimtes.

Upgrades van de faciliteit
In 2004 werd het station geklasseerd als beschermd monument. In 2014 werd vervolgens besloten om het te restaureren en in zijn oude glorie terug te brengen. De verantwoordelijke architecten van het Amsterdamse Office Winhov en Gottlieb Paludan Architects uit Kopenhagen gingen op zoek naar de historische ontwerptaal van Schelling en Leupen, en gingen verder waar ze gebleven waren. Daarom moest de erfgoedwaarde van het gebouw worden hersteld en moest het bouwwerk worden aangepast aan de moderne eisen en het toenemende aantal gebruikers. Daarbij hoorde ook het herstel van het oorspronkelijke kleurconcept en de zichtlijnen. Een belangrijke stap in het renovatieproces was het verwijderen van de verlaagde plafonds om de oorspronkelijke hoogte te herstellen en natuurlijk licht binnen te laten. Ook de winkelpanden werden opgeknapt en voorzien van nieuwe gevels. De ticket- en servicebalie werd verplaatst binnen de hal om de muurschilderingen van Peter Alma weer volledig zichtbaar te maken. Een aanzienlijk deel van de renovatie en de visuele restauratie van het gebouw werd gerealiseerd door het vervangen van de ramen en gevels. In het onderste gedeelte van de hal, ter afronding van de winkelpanden in de ‘zijbeuken’, werd naast Janisol 2.0 ramen en Art’15 deuren het VISS gevelsysteem toegepast. De producten Janisol Arte 2.0 en Art’15 zijn bij uitstek geschikt voor dit soort renovatieprojecten waarbij beschermde gebouwen betrokken zijn, omdat de stalen profielen de historische esthetiek benutten en de functionaliteit van het gebouw naar de hedendaagse normen brengen. Met hun uitzonderlijk smalle aanzichtbreedtes bieden ze bovendien maximale stabiliteit en uitstekende warmteoverdrachtscoëfficiënten. Het VISS gevelsysteem vormt hier een optimale aanvulling. Dankzij de kolom-regelconstructie konden de architecten voldoen aan een breed scala aan eisen op het gebied van hitte-, geluids- en brandbeveiliging, terwijl een uniforme uitstraling behouden bleef. Tegenwoordig kunnen bezoekers en reizigers opnieuw de schoonheid van het treinstation ervaren, in het bijzonder de lichte ruimte van de hoofdhal met zijn overzichtelijke en open rijen winkels, en de indrukwekkende muurschilderingen. 

Locatie

Stel jezelf kort voor! Dan weet het betreffende bedrijf wie hun brochure gedownload heeft.
Wil je niet bij elke download jouw gegevens in hoeven voeren?
Klik dan hier om in te loggen. Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Downloaden
Wanneer je brochures downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Wanneer je brochures downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Stel jezelf kort voor! Dan weet het betreffende bedrijf wie hun model gedownload heeft.
Wil je niet bij elke download jouw gegevens in hoeven voeren?
Klik dan hier om in te loggen. Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Downloaden
Wanneer je modellen downloadt op Architectenweb.nl worden relevante gegevens van jou – zoals jouw naam en e-mailadres – met het betreffende bedrijf gedeeld. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.

Neem contact op met Jansen

Je bent momenteel niet ingelogd. Hierdoor is het alleen mogelijk om meer informatie per e-mail op te vragen. Wil je liever gebeld worden of documentatie per post ontvangen? Klik dan hier om in te loggen.
Heb je nog geen account? Maak dan hier een gratis account aan.
Voornaam
Achternaam
E-mailadres
Opmerkingen
Bij iedere aanvraag worden relevante gegevens van jou gedeeld met het betreffende bedrijf. Meer hierover lees je in ons privacybeleid.
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan