Technasiumwerkplaats
19 augustus 2009
Het technasium
Om de interesse voor technische vervolgopleidingen te vergroten is in het voortgezet een nieuwe onderwijsvorm geïntroduceerd; het technasium. Het technasium beoogt beter bètaonderwijs en wil meer leerlingen (vooral meisjes) kennis laten maken met techniek. In Groningen is daartoe de stichting Technasium opgericht. Vijf scholen in Groningen, Leek en Stadskanaal zijn een pilot gestart en hebben een technasium gekregen. Op vier van de vijf scholen werd een ruimte voor het technasium in het bestaande schoolgebouw gezocht. Het Werkman College, in het centrum van de stad Groningen, had deze ruimte niet en besloot tot de bouw van een nieuwe ruimte, op het dak van een bijgebouw. In november 2008, als de leerlingen het technasium in gebruik hebben genomen, wordt het officieel geopend.
Onderzoeken, ontwerpen en ontmoeten
De technasiumwerkplaats is een open ruimte, die op verschillende manieren is in te delen. De ruimte kent verschillende functies; van denk- en overlegplekken tot ruimtes met technische apparatuur, water, gas en perslucht. Deze mix van functies, en de manier waarop de ruimte flexibel is in te delen, komt voort uit een nieuw examenvak dat het hart vormt van het technasium; onderzoek en ontwerpen. In de technasiumwerkplaats komen en verblijven leerlingen (uit verschillende jaren) langere tijd, ook buiten de lessen om. Het is daarmee niet alleen een lesruimte meer; het is ook een ontmoetings- en presentatieruimte geworden.
Een bronzen paviljoen
Het technasium heeft een paviljoenachtige setting en wijkt in kleur en vorm af van het bestaande schoolgebouw. Dit effect wordt versterkt doordat het technasium iets over de daklijst van het bestaande schoolgebouw heen steekt. Het uiterlijk van het gebouw kenmerkt zich door een geprofileerde bronskleurige staalplaat, die horizontaal doorsneden wordt door een doorlopende strook van aaneengeschakelde vensters. De kozijnen van de vensters zijn donkergrijs en liggen iets verdiept. De lichtstrook, die een ontwikkelingslijn symboliseert, loopt door tot in het dak. De gevel heeft een gesloten karakter richting de naastgelegen Agricolastraat, richting het schoolgebouw opent de gevel zich juist. Aan deze zijde is een doorkijk ontstaan richting de schoolkantine, waardoor de functie van het technasium als ontmoetingsruimte wordt benadrukt. In de kantine bevindt zich dan ook de toegang tot het technasium.
Een flexibele ruimte met het wow-effect
De technasiumwerkplaats is in een aantal hoeken ingedeeld en is, door gebruik te maken van schuifwanden, flexibel in te richten. De open ruimte kent een ‘denktank’, een ontwerphoek, een sciencehoek, een techniekhoek. Elke hoek heeft een eigen karakter gekregen, door materiaal, kleurstelling en meubilair. Bijzonder is dat de leerlingen zelf mochten meeontwerpen aan het interieur, zodat zij ook mede verantwoordelijk zijn gemaakt voor de aankleding en het mooi houden van de werkplaats. Naast de open vloeren zijn drie vaste volumes in de ruimte geplaatst; de ‘zwarte doos’ met scrap-heap en donkere ruimte voor licht- en geluidproeven, een natte ruimte en een materiaalberging met ruimte om werkstukken tentoon te stellen. De werkplaats heeft, door het kleurgebruik en de – door de scholieren bedachte - patronen, het wow-effect. Daarmee moet de ruimte vooral aantrekkelijk worden voor meisjes, en kan de werkplaats bijdragen aan het bereiken van de concrete doelstelling van het technasium; een toename van 15% meer leerlingen die kiezen voor een vervolgopleiding in het bèta - of technisch hoger onderwijs.