Tentoonstelling ‘Countryside: A Place to Live, Not to Leave’, AMO / OMA
Copyright: Marco Cappelletti Studio, courtesy of AMO / OMA
Tentoonstelling ‘Countryside: A Place to Live, Not to Leave’, The Arc, AMO / OMA
Copyright: AMO / OMA
Tentoonstelling ‘Countryside: A Place to Live, Not to Leave’, AMO / OMA
Copyright: Marco Cappelletti Studio, courtesy of AMO / OMA
Tentoonstelling ‘Countryside: A Place to Live, Not to Leave’, AMO / OMA
Copyright: Marco Cappelletti Studio, courtesy of AMO / OMA
Tentoonstelling ‘Countryside: A Place to Live, Not to Leave’, AMO / OMA
Copyright: Marco Cappelletti Studio, courtesy of AMO / OMA
Tentoonstelling ‘Countryside: A Place to Live, Not to Leave’, AMO / OMA
Copyright: Marco Cappelletti Studio, courtesy of AMO / OMA
Tentoonstelling ‘Countryside: A Place to Live, Not to Leave’, AMO / OMA
Copyright: Marco Cappelletti Studio, courtesy of AMO / OMA
Tentoonstelling ‘Countryside: A Place to Live, Not to Leave’, AMO / OMA
Copyright: Marco Cappelletti Studio, courtesy of AMO / OMA
Tentoonstelling ‘Countryside: A Place to Live, Not to Leave’, AMO / OMA
Copyright: Marco Cappelletti Studio, courtesy of AMO / OMA
Tentoonstelling ‘Countryside: A Place to Live, Not to Leave’, AMO / OMA
Copyright: Marco Cappelletti Studio, courtesy of AMO / OMA
Tentoonstelling ‘Countryside: A Place to Live, Not to Leave’, AMO / OMA
Copyright: Marco Cappelletti Studio, courtesy of AMO / OMA
Tentoonstelling ‘Countryside: A Place to Live, Not to Leave’, AMO / OMA
Copyright: Marco Cappelletti Studio, courtesy of AMO / OMA
Tentoonstelling ‘Countryside: A Place to Live, Not to Leave’, AMO / OMA
Copyright: Marco Cappelletti Studio, courtesy of AMO / OMA
Tentoonstelling ‘Countryside: A Place to Live, Not to Leave’, AMO / OMA
Copyright: Marco Cappelletti Studio, courtesy of AMO / OMA
Tentoonstelling ‘Countryside: A Place to Live, Not to Leave’, AMO / OMA
Copyright: Marco Cappelletti Studio, courtesy of AMO / OMA
Tentoonstelling ‘Countryside: A Place to Live, Not to Leave’, AMO / OMA
Copyright: Marco Cappelletti Studio, courtesy of AMO / OMA

AMO / OMA presenteren in Doha een aangepaste versie van de tentoonstelling ‘Countryside’

2 uur geleden
Met de tentoonstelling ‘Countryside: A Place to Live, Not to Leave’ in Doha (Qatar) doet AMO / OMA een herhaalde, maar aangepaste poging om onze blik op en het begrip van het rurale deel van onze planeet enigszins te wijzigen.

Impact
Het is nog niet zo heel lang geleden dat AMO / OMA, na een vijf jaar durend onderzoek, begin 2020 de tentoonstelling ‘Countryside. The Future’ in New York met veel trots opende. In het wereldberoemde Guggenheim museum van de hand van Frank Lloyd Wright werd de visie van de symbiotische bureaus op en interpretatie van de mondiale ontwikkeling en betekenis van het rurale deel van onze planeet breed uit de doeken gedaan.
Gedwongen door de uitbraak van Covid-19 werd het museum echter na enkele weken al gedwongen de tentoonstelling te sluiten. Na een aantal maanden volgde een heropening en verlenging van de tentoonstellingsduur om de gehoopte impact alsnog tot stand te kunnen brengen. Het beeld van een door omstandigheden gefragmenteerd statement kleefde de inspanningen sindsdien wat aan.

Een beoogde reprise van de tentoonstelling in 2022 in het HEM in Zaandam resulteerde daarna nog in de tentoonstelling ‘Chapter 5ive’ waarbij Rem Koolhaas en Samir Bantal een aantal vragen uit de gelijktijdig verschenen publicatie ‘Countryside A Report’ als uitgangspunt namen.
Maar nu verrijst de tentoonstelling ‘Countryside’ als een feniks uit de as en in een aangepaste gedaante op twee locaties in Doha (Qatar). De tentoonstelling, die werd gecureerd door Rem Koolhaas (OMA), Samir Bantal (AMO) en Yotam Ben Hur, is daarbij verdeeld over ruimtes in de Qatar Preparatory School en het National Museum van Qatar.

Boog
De tentoonstelling is echter meer dan een simpele herhaling van het eerder getoonde werk en inzichten. De aangepaste titel ‘Countryside: A Place to Live, Not to Leave’ is daarvan een eerste indicatie. Deze nieuwe versie richt zich op wat AMO/ OMA ‘the Arc’ (de Boog) noemt. Het betreft een uitgestrekt gebied dat verschillende regio’s en landen met elkaar verbindt en waar het grootste deel van de wereldbevolking woont. Deze boog strekt zich uit van Zuid-Afrika via Oost-Afrika, Qatar en Centraal-Azië tot Oost-China. Om zowel de continuïteit als de gewijzigde focus van de tentoonstelling te benadrukken is aan het oorspronkelijke beeldmerk van de tentoonstelling een groen boogsymbool toegevoegd.

Alternatief
Deze geografische zone wordt gekenmerkt door een overwegend bergachtige topografie en heeft zich, volgens de samenstellers, lange tijd verzet tegen grootschalige verstedelijking. Mede hierdoor konden er oude tradities blijven voortbestaan. Tot voor kort, want volgens AMO/ OMA ondergaat het intercontinentale gebied een snelle modernisering, als gevolg van en gestimuleerd door technologische innovatie, digitale connectiviteit en nieuwe vormen van landbouw en energieopwekking. Deze verschuivingen leiden tot nieuwe prototypes die als voorbeeld kunnen dienen voor een duurzamere manier van leven op aarde.

Het is AMO/OMA dus, veel duidelijker dan bij de eerste editie van de tentoonstelling, te doen om het positioneren van het platteland als een geloofwaardig, evoluerend alternatief voor het leven in de stad. Een ontwikkeling die bovendien nadrukkelijker wordt gekoppeld aan een min of meer afgebakend deel van de wereld. Een zone bovendien waar, niet geheel toevallig, ook de standplaats van de tentoonstelling middenin ligt.

Mogelijkheden
Koolhaas en Bantal accentueren in hun toelichting nog een ander, gewijzigd en veelzeggend aspect van deze tweede editie van ‘Countryside: ‘We hebben deze boog bepaald omdat het gebied zowel traditionele als moderne levensvormen omvat. In plaats van een reeks crises vertegenwoordigt het juist verschillende mogelijkheden. Daarin kunnen we overwegen hoeveel er zou kunnen veranderen en welke tradities behouden moeten blijven.’

De aangepaste subtitel ‘A Place to Live, Not to Leave’ verduidelijkt de aangepaste focus en wellicht zelfs missie nog meer. Waar bij de eerste versie van ‘Countryside’ nog wel eens een kritische kanttekening werd geplaatst dat het onderzoek en doel van de tentoonstelling wijdlopig en de fascinatie voor en definitie van het platteland wel erg breed waren, vindt er nu een aanscherping plaats. De aanvankelijke onderzoekende fascinatie krijgt een duidelijk richtinggevend karakter, zowel inhoudelijk als geografisch. Ook wordt er in Doha sterker ingezet op een actieve en lokale input die de tentoonstelling tot meer dan een statische presentatie maakt.

Actief onderzoek
Juist daartoe is de tentoonstelling verdeeld over twee locaties. In het museum worden de belangrijkste onderzoeksthema's van de tentoonstelling gepresenteerd en wordt een voorschot genomen op de inhoud en activiteiten die op de school, de andere locatie, zijn en worden ontwikkeld. AMO /OMA zet de presentatie op de school dus in als een actieve onderwijsomgeving. Klaslokalen worden omgevormd tot ruimtes voor onderzoek, discussie en productie. ‘Countryside: A Place to Live, Not to Leave’ ontstijgt daarmee het eenduidige profiel van het tonen van onderzoeksresultaten, maar moet zelf een onderzoeklocatie zijn.

Manifest
Er wordt een proces beoogd dat voortdurend in ontwikkeling is, gestructureerd door middel van workshops, lezingen en collectieve experimenten waarbij leerlingen, docenten en gastsprekers betrokken zijn. Buiten wordt het schoolterrein gebruikt als proefveld voor woestijncultuur en duurzame voedselproductie. Nieuwe technologieën op het gebied van irrigatie, hydrocultuur en kasontwerp worden hier toegepast en geobserveerd. Gedurende de hele looptijd van de tentoonstelling wordt het ter plaatse geproduceerde materiaal verzameld in een ‘levend’ document dat aan het einde van het project moet uitmonden in een manifest.

Zelf nemen Koolhaas en Bantal alvast een voorschot op de inhoud daarvan met hun stelling dat, nu steden steeds drukker en duurder worden, er misschien wel een cruciaal moment is aangebroken. Een toekomst waarin de algemene trek naar de stad - die het platteland eerder van zijn inwoners beroofde - wordt omgekeerd is steeds meer voorstelbaar. Volgens beiden onderzoekt deze tentoonstelling vooral ‘nieuwe’ manieren om op het platteland te wonen en die gezamenlijk aantonen dat de stad niet het enige model is voor een ‘rijk en bevredigend’ leven.

De tentoonstelling ‘Countryside: A Place to Live, Not to Leave’ van AMO / OMA wordt gepresenteerd door Qatar Museums in samenwerking met Qatar Fund for Development (QFFD), Ministry of Environment and Climate Change (MoECC), Hassad Food en Kahramaa.
De tentoonstelling duurt tot 30 juni 2026.
 

Gerelateerde nieuwsberichten

Gerelateerde podcasts

Andere nieuwsberichten

Bedrijfsgebouw uit hergebruikte materialen voor garagebedrijf dat gespecialiseerd is in oude Volvo’s

3 uur geleden

Marc Koehler Associates ontwerpt twee woongebouwen in Kauwgomballenkwartier

Vandaag, 09:10

WillemsenU zinkt villa af in landschap

Gisteren, 15:55

Groningers kiezen nieuwe invulling voor plek gesloopte parkeergarage in stadscentrum

Gisteren, 13:58

Iets minder mensen vertrekken uit de Randstad dan in eerdere jaren

Vandaag, 10:00

Woningen en park op plek van rangeerterrein bij Rotterdamse Kuip

Vandaag, 09:30

Klimaatdenktank: Chinese CO2-uitstoot laat mogelijk daling zien

Vandaag, 09:00

Ingrid Thijssen wordt nieuwe bestuursvoorzitter TU Delft

Gisteren, 14:46

Kabinet verdeelt miljarden voor infrastructuur bij nieuwe woonwijken

Gisteren, 09:41

Aartsen versoepelt regels geluidsoverlast voor bouwen langs spoor

10 november, 1:32
JaapJan BergRedacteur
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
BEWI IsoBouw
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan