__________
Voor de architectuur, de stedenbouw en de organisatie van bewoners zijn dit ongelooflijk productieve en vruchtbare jaren. De projecten die we hier vandaag zien, maar al jaren de revue zien passeren, vormen een geweldig corpus van voorbeelden van hoe het anders kan, van betaalbare, collectieve, emissievrije, perfect ontworpen en toch flexibele plattegronden. Er is echt een nieuwe generatie ontwerpers opgestaan, strategischer, ethischer, erudieter en technisch veelzijdiger dan ooit tevoren; één die bovendien niet hangt aan het ondernemertje spellen met haar bureau, maar die haar opdrachten zorgvuldig uitkiest, soms zelf initieert, niet om de salarissen en de huur van te betalen.
Hun werk vormt alleen telkens weer de uitzondering, telkens weer een ‘onrendabele top’. Voor iedere locatie die de gemeente onder maatschappelijke voorwaarden beschikbaar stelt, of met een revolverend fonds mogelijk maakt… sterker nog; voor iedere grondexploitatie
waar niet het absoluut onderste uit de kan is geschraapt voor de economische gardisten, zal het elders moeten worden gecompenseerd, en dus daar leiden tot extra exploitatie, extra vervuiling en verdere uitverkoop van het publieke belang. Op deze manier komt de oplossing van de wooncrisis natuurlijk geen stap dichterbij.
We hebben dus een doorbraak nodig die ons uit dit systeem bevrijdt, een ketting van maatschappelijke, politieke, economische en ruimtelijke reacties die leidt tot een daadwerkelijke verandering.
Een linkse gemeente als Amsterdam voert in feite hetzelfde rechtse, op het magisch denken van economische groei gebaseerde, gemeentelijke beleid uit als een door de VVD bestuurde gemeente. Zij kan niet anders als haar OZB-inkomsten worden gemaximeerd, betaalbare woningbouw wordt bestraft, en inkomensafhankellijke gemeentebelastingen onwettig zijn. Het is tijd dat de gemeentepolitiek zich bevrijdt van de neoliberale ketenen van Den Haag en hun progressieve potentieel aanwenden om direct in het belang van hun bevolking te gaan werken.
Stelt u zich het volgende voor.
In 2026 besluit een aantal burgemeesters van steden die van oudsher een progressieve gemeenteraad hebben, laten we zeggen de linkse gordel Amsterdam, Utrecht, Arnhem en Nijmegen, en in hun kielzog Groningen, Leeuwarden, Zwolle, Deventer, Wageningen, Haarlem, Leiden en Eindhoven, dat zij niet langer accepteren dat zij steeds minder krijgen uit het gemeentefonds, dat zij steeds meer taken moeten uitvoeren, maar daarin worden beperkt door politieke regels vanuit Den Haag, die dwars ingaan tegen de politieke wensen van hun eigen, links stemmende, bevolking. Middenin de turbulentie die voortkomt uit de dramatische verliezen van de regeringspartijen in de gemeenteraadsverkiezingen en de heftige strijd om het financiële ravijnjaar 2026, krijgt de linkse steden-coalitie het voor elkaar dat zij een deel van het gemeentefonds inruilt voor een veel grotere vrijheid in het zelf heffen van belastingen en het halveren van de inkomstenbelasting voor hun bewoners, al moet de Grondwet daarvoor veranderen.
Geïnspireerd door het Rode Wenen van de jaren twintig gebruiken zij deze ruimte om een heel nieuw gemeentelijk belastingstelsel in te voeren dat radicaal progressief is. Een combinatie van grondwaardebelasting, inkomensafhankelijke OZB en belasting op luxe goederen en diensten vlakt de waardestijging van vastgoed af en creëert een enorme bouwkas voor de gemeenten. Met deze bouwkas subsidieert zij het hele veld van not for profit-initiatieven voor alle vormen van betaalbare woningbouw en samenlevingsvormen;
In 2026 besluit een aantal burgemeesters van steden die van oudsher een progressieve gemeenteraad hebben, laten we zeggen de linkse gordel Amsterdam, Utrecht, Arnhem en Nijmegen, en in hun kielzog Groningen, Leeuwarden, Zwolle, Deventer, Wageningen, Haarlem, Leiden en Eindhoven, dat zij niet langer accepteren dat zij steeds minder krijgen uit het gemeentefonds [...] om vervolgens een heel nieuw gemeentelijk belastingstelsel in te voeren dat radicaal progressief is.
niet als experimenten of ‘onrendabele top’ maar als het echte systeem zelf. Op dezelfde manier wordt energie, drinkwater, onderwijs en jeugdzorg geherorganiseerd op een manier die de gemeente weer direct aanspreekbaar maakt en goedkoper, want gesubsidieerd uit de belastingheffing op rijkdom.
De eilanden van sociaaldemocratie zullen niet de volkspaleizen en de megablokken van ‘Das Rote Wien’ opleveren. Daarvoor is de hedendaagse stad te divers, te gelaagd, te beweeglijk en te individueel. Wel zal er een explosie plaatsvinden van ontketende creativiteit en zelfvoorziening, nu de neoliberale garde ontwapend is en geadviseerd is maar naar Rotterdam te verhuizen, waar ze nog in die neoliberale onzin geloven. De mondiale economische crisis, veroorzaakt door de klimaateffecten en de handelsoorlog tussen Amerika, China en Europa, gecombineerd met lage arbeidskosten, maakt het bouwen weer betaalbaar. Economische krimp maakt het bouwen nog goedkoper en garandeert werkgelegenheid. Op die manier heeft ook het Rode Wenen de crisis van honderd jaar geleden met gemak doorstaan. De diversiteit aan stedenbouwkundige typologieën, bouwtechnologie en architectonische vormen zal nog groter zijn dan in de jaren zeventig van de vorige eeuw: van grootschalige, modulaire stadsblokken aan de stadsrand, naar
sites & services op de daken van de bestaande bebouwing.
Het stigma van de sociale woningbouw zal zijn opgeheven, omdat de goedkope publiek gesubsidieerde woningen voor iedereen beschikbaar zijn. Al ben je schatrijk, je mag ervoor kiezen in een goedkope woning te gaan wonen. Je hebt er immers aan meebetaald. Dat een groot aanbod aan volkshuisvesting langdurige effecten kan hebben op de leefbaarheid van een stad laat Wenen wel zien, waar na honderd jaar men nog steeds voor weinig geld mooie appartementen kan huren, en waar arm en rijk veel meer door elkaar woont dan hier. De herverdeling en de koopkracht wordt niet bereikt door toeslagen, noodhulp of speciale woningbouw voor arme mensen, maar door het gratis of goedkoop maken van de essentiële levensbehoeften, voor iedereen.