Copyright: VLOT Architecten
Copyright: VLOT Architecten
Situatie
Copyright: VLOT Architecten
Conceptueel en constructief
Copyright: VLOT Architecten
Langsdoorsnede
Copyright: VLOT Architecten
Dwarsdoorsnede
Copyright: VLOT Architecten
Gevels
Copyright: VLOT Architecten
Begane grond
Copyright: VLOT Architecten
Eerste verdieping
Copyright: VLOT Architecten
Dak + drijver
Copyright: VLOT Architecten
Copyright: VLOT Architecten
Copyright: VLOT Architecten
Situatie
Copyright: VLOT Architecten
Conceptueel en constructief
Copyright: VLOT Architecten
Langsdoorsnede
Copyright: VLOT Architecten
Dwarsdoorsnede
Copyright: VLOT Architecten
Gevels
Copyright: VLOT Architecten
Begane grond
Copyright: VLOT Architecten
Eerste verdieping
Copyright: VLOT Architecten
Dak + drijver
Copyright: VLOT Architecten

VLOT architecten wint prijsvraag drijvend havenkantoor Haarlem

14 april 2022, 12:29
VLOT architecten heeft de prijsvraag voor een drijvend havenkantoor in Haarlem gewonnen. Het bureau werd met de inzending ‘Werktuig voor de verbeelding’ gekozen uit drie finalisten. De gemeente Haarlem wil het winnend ontwerp gaan realiseren.

Op korte afstand van het verouderde huidige havenkantoor aan het Spaarne wil de gemeente een nieuw, drijvend havenkantoor met boothuis bouwen. Voor het ontwerp schreef Haarlem afgelopen jaar in samenwerking met Architectuur Lokaal een prijsvraag uit, die 99 inzendingen opleverde. Uit deze inzendingen werden drie finalisten en de uiteindelijke winnaar geselecteerd.

Aldo van Eyck
VLOT architecten ontwierp een gebouw waarin het havenkantoor en boothuis een integraal geheel vormen, in plaats van dat het duidelijk onderscheidbare onderdelen zijn. Het gebouw heeft een luchtige open structuur, die geïnspireerd is op de speeltoestellen van Aldo van Eyck (die hij ‘werktuigen van de verbeelding’ noemde).

Binnen deze structuur hebben alle functies een plek gekregen en op beide verdiepingen is extra ruimte geschapen die nader en flexibel kan worden ingevuld; de ‘ruimte voor de verbeelding’, zoals VLOT architecten het noemt.

Het gebouw is opgebouwd uit vijf geprefabriceerde modules met ieder een breedtemaat van 6,9 meter, een standaardmaat in de arkenbouw. Twee brugmodules worden tussen drie drijfmodules gehangen. Zo ontstaat een dubbele catamaranconstructie die integratie van boothuis en kantoor mogelijk maakt, meldt het architectenbureau.

Het havenkantoor bevindt zich op de eerste verdieping, weg van het rumoer van de naastgelegen Spaarndamseweg en met uitzicht over het Spaarne. Onder het kantoor liggen de ondersteunende functies en het boothuis. De beperkte hoeveelheid gesloten programma op deze laag laat ruimte voor doorzichten tussen land en water.

Droge verbindingen
Het energieneutrale (een van de eisen binnen de prijsvraag) gebouw wordt gerealiseerd met droge verbindingen, zodat de verschillende onderdelen die ieder een andere levensduur kennen eenvoudig van elkaar te scheiden zijn. Voor de in het ontwerp gecreëerde extra ruimte op beide verdiepingen zien de architecten vooralsnog een functie als buitenruimte, maar deze kan ook worden aangepast voor eventuele andere functies.

De jury heeft unaniem gekozen voor het ontwerp van VLOT architecten. Het plan Blauw Hart van Attika Architekten is aangewezen als runner-up, de derde finalist was Groothuijse de Boer Architecten met het plan Leporello. De ontwerpen van alle finalisten zijn tot en met zondag 24 april te zien in ABC Architectuurcentrum in Haarlem.

De planning is om het drijvend havenkantoor eind 2023 in gebruik te nemen, laat de gemeente Haarlem weten.

Andere nieuwsberichten

Veel zeggenschap voor bewoners ARC Rokkeveen bij ontwerp eigen woning

Vandaag, 13:59

Stadskantoor Heerlen ontworpen als inversie van het raadhuis

Vandaag, 10:43

Tien Nederlandse bureaus vallen in de prijzen bij Archello Awards

Gisteren, 17:01

AM gaat Ritmeesterlocatie in Veenendaal herontwikkelen

Gisteren, 16:19

Waterbeheerders gaan drinkwater maken van gezuiverd rioolwater

Vandaag, 14:34

Gemeenten lopen achter bij huisvesten statushouders

Vandaag, 11:49

750 jaar Amsterdam wordt in 2025 gevierd op autoloze A10

Vandaag, 09:32

Programma over rolmodellen in de architectuur in Pakhuis de Zwijger

Gisteren, 12:23

Chinees Evergrande krijgt onverwacht extra tijd voor reddingsplan

Gisteren, 10:17

Zeeland wil meer grip op uitbreidingsplannen recreatiesector

1 december, 2:46
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Wicona
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
Cosentino The Netherlands B.V.
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco International KG
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
Zoontjens
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Serge Ferrari
Alsecco
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2023 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan