Copyright: Mac Mullins via Pexels

Drie consortia geselecteerd voor prototypes circulaire viaducten

28 april 2021, 16:35
Voor de Strategic Business Innovation Research (SBIR) Circulaire Viaducten zijn drie consortia geselecteerd om een prototype circulair viaduct te realiseren, waarbij ze nauw zullen samenwerken met Rijkswaterstaat. Deze SBIR is niet zozeer gericht op de individuele projecten, maar in de eerste plaats op de transitie naar circulair bouwen, legt Rijkswaterstaat uit.

Tien consortia hebben half maart hun haalbaarheidsonderzoeken afgerond en de resultaten daarvan op 24 maart 2021 gepresenteerd aan diverse projecten van Rijkswaterstaat. Dit gebeurde in een zogenoemde kennisdeelsessie. Op basis daarvan heeft een onafhankelijke beoordelingscommissie drie consortia geselecteerd voor de fase van het prototype.

De consortia die een prototype circulair viaduct mogen ontwikkelen zijn:
- ViCi – modulaire boogconstructie, terugwinbare onderbouw
- Nebest - Closing the loop
- Royal HaskoningDHV – Hergebruik Prefabliggers

De consortia zijn geselecteerd op drie criteria: (technische) haalbaarheid, economisch perspectief en impact van de oplossing. In mei vindt een startbijeenkomst met de drie geselecteerde consortia plaats. Rijkswaterstaat wil in nauwe samenwerking met de consortia tot een prototype circulair viaduct komen.

Open Leeromgeving
Tijdens dit co-creatietraject blijft de kennis-community van de Open Leeromgeving centraal staan, meldt Rijkswaterstaat. In de Open Leeromgeving wisselen marktpartijen, overheden en kennisinstellingen ervaringen en kennis uit over het circulair bouwen van viaducten en bruggen.

“Het streven is om zo veel mogelijk op basis van open source informatie te delen”, meldt de dienst. Binnen de selectieprocedure zijn consortia bij het verstrekken van een open licentie dan ook hoger beoordeeld.

Benutten alle inzendingen
In de SBIR Circulaire Viaducten is een investeringsbudget beschikbaar voor drie te realiseren prototypes, maar de ambitie van Rijkswaterstaat reikt verder. De dienst stelt dat ook de zeven andere consortia (Heijmans Infra, Max Bogl Nederland, Mobilis, BESIX, Nebest, , Studio RAP en Witteveen+Bos Raadgevende Ingenieurs BV) interesante voorstellen hebben ingediend, die een bijdrage leveren aan de transitie naar circulair werken.

Rijkswaterstaat zoekt een manier om ook deze voorstellen te benutten. “Om de kennis en expertise van alle overige aanbiedingen die binnen de SBIR zijn ingediend te benutten en door te ontwikkelen wordt binnen het transitiepad kunstwerken aan een programma gewerkt om met de gehele keten het circulariteitsvraagstuk verder aan te vliegen”, aldus Rijkswaterstaat.

Selectiecommissielid Andrea Chao zegt dat deze SBIR voor alle tien deelnemers een grote stimulans is geweest om hun innovaties verder te ontwikkelen. “Ik heb er alle vertrouwen in dat de partijen die niet zijn geselecteerd, hun ambities niet laten temperen”, zegt Chao. “De achterliggende gedachtes en creativiteit bij deze innovaties kunnen ook toepasbaar zijn buiten het areaal van Rijkswaterstaat en in sommige gevallen zelfs buiten de infrasector.”

Commissie
De onafhankelijke beoordelingscommissie bestond uit: Andrea Chao (Advocaat, Simmons & Simmons), Mark Huijbregts (Hoogleraar Integrale Milieu-analyse, Radboud Universiteit Nijmegen), Harald Versteeg (Transitiemanager, de Bouwcampus), Robert de Roos (Topadviseur Techniek, Rijkswaterstaat) en Frederieke Knopperts (Programmamanager Klimaatneutrale en Circulaire Infrastructuur, Rijkswaterstaat).

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

RxDOMI ontwikkelt modulaire, biobased mantelzorgwoning op basis van WikiHouse-systeem

Gisteren, 16:06

Open oproep: deel jullie ontwerp binnen de Merwedekanaalzone

Gisteren, 12:30

Stad Villingen-Schwenningen kiest VenhoevenCS en RKW Architektur voor nieuw Zentralbad

Gisteren, 12:00

Compacter schoolgebouw in Klein-Zundert maakt veel groener schoolplein mogelijk

Gisteren, 10:30

Kennisinstituut: reizen met auto, vliegtuig en e-bike in de lift

Gisteren, 12:56

Amsterdam koppelt metrolijn 50 en 53 om capaciteit metronetwerk te verhogen

Gisteren, 10:00

Gemeente Den Haag komt met meldpunt voor onveilige plekken

24 november, 12:11

Vervoersregio's Rotterdam, Den Haag en Amsterdam willen miljard extra voor OV

21 november, 11:29

Mogelijke proef zelfrijdende pendelbussen tussen station Hoofddorp en Schiphol Trade Park

20 november, 2:15

Fietsflat bij Amsterdam Centraal wordt na 25 jaar gesloopt

20 november, 1:45
Robert MuisRedacteur
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
BEWI IsoBouw
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan