Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: SeARCH
Fabriek Tony’s Chocolonely net zo bijzonder als de achtbaan
15 april 2020, 12:03
Architectenbureau
SeARCH
heeft het schetsontwerp voor het nieuwe hoofdkantoor met fabriek van Tony’s Chocolonely in Zaandam gepresenteerd. Meest in het oog springend onderdeel van het TCCC (Tony’s Chocolonely Chocolate Circus) is natuurlijk het rode paviljoen met achtbaan, maar architect Kathrin Hanf wijst erop dat de gestapelde chocoladefabriek minstens zo bijzonder is. “We bouwen al honderd jaar niet meer van dit soort fabrieken.”
Het is pionieren geblazen voor Tony’s Chocolonely in de Zaanse Achtersluispolder. Het TCCC, dat over een jaar of drie klaar moet zijn, wordt een aanjager voor de transformatie van het industriegebied aan het IJ. Het TCCC, dat bestaat uit het rijksmonumentale Pakhuis De Vrede en nieuwbouw, maakt straks deel uit van een nieuw parkgebied met enkele grote gebouwen langs het water. Het gebied achter de nieuwe hoofdzetel van de slaafvrije-chocoladefabrikant wordt getransformeerd tot woonwijk.
Aan het project is uiteraard uitgebreide studie voorafgegaan, vertelt Hanf tegen Architectenweb. “We hebben bijvoorbeeld bekeken of we een fabriek wel kunnen inpassen in een woonomgeving, maar dat is wel mogelijk. Deze fabriek maakt geen lawaai en overlast van geuren zoals chocolade wordt door de gemeente Zaanstad actief tegengewerkt. Verder wordt nog onderzocht hoe het TCCC bereikbaar voor bezoekers kan worden gemaakt, bijvoorbeeld via het water om de verkeersdruk vanuit Amsterdam te verminderen.”
Drie volumes
Het TCCC huisvest de kantoren van Tony’s Chocolonely, een volwaardige fabriek en een gedeelte voor bezoekers. In het schetsontwerp zijn deze functies grofweg verdeeld over drie volumes; Pakhuis De Vrede, het rode paviljoen en het fabrieksgebouw. “Binnen deze compositie vormen het pakhuis en de fabriek de hoofdgebouwen, het paviljoen is het verbindend element. We hebben in de hoek van de fabriek nog een verbijzondering aangebracht. Door de hoek open te werken wordt een tropische tuin, die het belangrijkste architectonische element van de fabriek is, van buitenaf zichtbaar gemaakt. Deze hoek is vormgegeven als een stapel cacaozakken van transparante ETFE-folie.”
In Pakhuis De Vrede komen de kantoren voor Tony’s Chocolonely en andere bedrijven met een missie, plus aanvullende functies als congresruimtes. De geheel publieke plint van het gebouw huisvest onder meer de entree voor de bezoekers, een café met terras en een winkel. Laatstgenoemde functie komt te liggen aan een overdekt plein aan de achterkant van het pakhuis, dat ontstaat doordat de plint van de naastgelegen silo wordt opengewerkt. De silo mag net als het pakhuis niet gesloopt worden.
Vanuit het pakhuis bereiken bezoekers het ‘merkrood’ gekleurde paviljoen, dat een auditorium en filmzalen huisvest en (op de terugweg van de route door de fabriek) toegang biedt tot de achtbaan. De attractie maakt deel uit van Tony’s ambitie om de chocolade wereldwijd slaafvrij te maken, zegt Hanf. “Het bedrijf wil het goede voorbeeld geven. Niet met een opgeheven vinger, maar juist door een ‘fun factor’ toe te voegen aan het bezoekersdeel, zoals het dat ook doet met zijn producten.”
TCCC-bezoekers maken op een speelse manier kennis met het bedrijf, diens missie en het proces van chocolade maken. Zo groeien er in de tropische tuin van de fabriek cacaobomen – niet om de basis voor chocolade te produceren, maar om bezoekers te laten zien hoe deze groeien in hun natuurlijke omgeving, in de schaduw van andere planten. Verder kunnen de bezoekers van een hoogte van vier meter op de fabrieksvloer kijken, hun eigen chocoladereep maken en veel meer.
Gestapelde onderdelen
De fabriek bestaat feitelijk uit twee gestapelde onderdelen; een deel waar vloeibare chocolade wordt gemaakt en een deel waar de repen worden geproduceerd. Deze stapeling is bijzonder, benadrukt de architect. “Heel vroeger waren fabrieken met meer verdiepingen midden in de stad normaal, maar we bouwen dit soort fabrieken al honderd jaar niet meer. Daarvoor in de plaats zijn platte pannenkoeken gekomen, die heel veel oppervlakte in beslag nemen”, vertelt Hanf.
De opzet met de twee fabrieksonderdelen boven elkaar zorgt voor een compact gebouw. “Ingenieurs verklaarden ons voor gek met dit voorstel, maar dankzij hedendaagse technieken en inzichten kan het heel goed worden gerealiseerd. Denk maar eens aan de mogelijkheden die robots en verticale opslag bieden voor het ontwerp. Met een compact fabrieksgebouw houd je ook veel meer ruimte over rond het TCCC, die kan weer ingevuld worden als parkzone langs het water.”
Trefwoorden
achtersluispolder
search
zaandam
fabriek
hoofdkantoor
attractie
tony's chocolonely
achtbaan
Locatie
Best gelezen
1
Nieuw voorstel voor renovatie en uitbreiding De Kuip
woensdag, 26 november
2
MORE Architecture en Studio Nauta ontwerpen woontoren midden op Katendrecht
donderdag, 27 november
3
'Landmark' voor duurzame toekomst komt in Rotterdamse wijk Waterkant
woensdag, 26 november
4
Space&Matter ontwerpt ingetogen houten paviljoen voor BSO in Zeist
vrijdag, 21 november
5
Studioninedots deelt nieuwe beelden van project Spark op Smakkelaarsveld in Utrecht
maandag, 24 november
Gerelateerde nieuwsberichten
SeARCH ontwerpt hoofdkantoor Tony's Chocolonely in Zaandam
4 december 2018
KCAP supervisor MAAK.gebied Zuid in Zaanstad
12 februari 2018
Het HEM opent deuren in oude munitiefabriek
20 juni 2019
Tony's Chocolonely wacht nog even met nieuw hoofdkantoor
15 juni 2020
Chocolademaker Tony's Chocolonely gaat geen eigen fabriek bouwen
2 december 2021
SeARCH ontwerpt hoofdkantoor Tony's Chocolonely in Zaandam
4 december 2018
KCAP supervisor MAAK.gebied Zuid in Zaanstad
12 februari 2018
Het HEM opent deuren in oude munitiefabriek
20 juni 2019
Tony's Chocolonely wacht nog even met nieuw hoofdkantoor
15 juni 2020
Chocolademaker Tony's Chocolonely gaat geen eigen fabriek bouwen
2 december 2021
Toon alles
Gerelateerde podcasts
Gesprek met Bjarne Mastenbroek over de relatie van gebouwen met de grond waarop ze staan
2 december 2021
Andere nieuwsberichten
Gemeenteraad stelt gebiedsvisie voor Bussum-Zuid vast
Gisteren, 14:40
In het gebied komen onder meer duizend nieuwe woningen. Alle vijf deelgebieden worden volgens een eigen aanpak ontwikkeld, meldt SVP Architectuur en Stedenbouw.
BLAStprijs 2025 toegekend aan Nieuwe Mark
Gisteren, 13:32
Het project, naar een ontwerp van de stadsingenieurs van de gemeente Breda, behelst het doortrekken van de Mark aan de westkant van de Bredase binnenstad.
MORE Architecture en Studio Nauta ontwerpen woontoren midden op Katendrecht
Gisteren, 11:40
De woontoren landt op straatniveau in het bestaande fabriekscomplex De Oliebron, dat getransformeerd zal worden om buurtgerichte functies te huisvesten.
StudioSK vernieuwt station Nieuwerkerk aan den IJssel
Gisteren, 10:59
Station Nieuwerkerk aan den IJssel staat aan de vooravond van een grote vernieuwing. Het station krijgt een opener karakter en wordt voorzien van houten perronkappen.
Utrecht wil met gebiedsplan natuur, bouwers en boeren helpen
Gisteren, 15:14
Belangrijkste doel van het ontwerp Utrechts Programma Landelijk Gebied is het weer op gang brengen van de vergunningverlening.
Betaalprobleem Vanke nieuwe klap voor Chinese vastgoedsector
Gisteren, 09:32
Vanke was ooit de grootste huizenbouwer van China, afgemeten naar verkoopcijfers.
Flevoland rekent op kabinet bij openstellen Lelystad Airport
26 november, 4:54
De provincie Flevoland rekent erop dat het kabinet Lelystad Airport niet alleen openstelt voor Defensie, maar ook voor vakantievluchten.
CBS: bijna acht procent van de corporatiewoningen naar statushouders
26 november, 2:42
Bijna acht procent van de huurwoningen van woningcorporaties die in 2023 vrijkwamen, ging dat jaar naar statushouders.
Kennisinstituut: reizen met auto, vliegtuig en e-bike in de lift
25 november, 12:56
Het wegverkeer, het aantal vliegtuigpassagiers, en het gebruik van de elektrische fiets zijn in 2024 gegroeid en naar verwachting zet die stijging door.
Amsterdam koppelt metrolijn 50 en 53 om capaciteit metronetwerk te verhogen
25 november, 10:00
Op het nieuwe netwerk kunnen de metro's vaker rijden: acht keer per uur overdag en tien keer per uur in de spits. Door de ontvlechting rijden er straks minder lijnen op hetzelfde spoor.
Ga naar het nieuws-archief
Ronnie Weessies
Redacteur
5
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur