Praatpaal terug als laadpaal

13 april 2018, 9:48
Een groot deel van de 3300 praatpalen die vorig jaar langs de snelwegen verdwenen, keert terug als laadpaal voor elektrische auto's en fietsen. Ecoleon, het bedrijf dat de herbestemming van de praatpalen voor zijn rekening nam, presenteert vrijdag in Tiel de eerste twee 'laadpraatpalen'.

Ecoleon verwijderde samen met verkeersbureau Dover alle praatpalen van Rijkswaterstaat. Ze hadden vanaf 1957 dienst gedaan als communicatiemiddel voor de automobilist met pech. Duizend van de 3300 exemplaren gingen in de verkoop voor de liefhebbers. Voor de overige palen zocht Ecoleon naar plannen voor een nieuwe duurzame bestemming.

Er werden 3000 ideeën ingestuurd. De praatpalen inzetten als oplaadpalen voor elektrische auto’s bleek het meest kansrijk, meldt het bedrijf.Ecoleon ontwikkelde drie types: een laadpaal voor elektrische auto's, een paal voor elektrische fietsen en een communicatiepaal. De vanafprijs is 2195 euro. Is de functie van de voormalige praatpaal veranderd, de iconische vorm is behouden gebleven, benadrukt Ecoleon.

Het bedrijf verwacht dat vooral vanuit het midden- en kleinbedrijf belangstelling bestaat voor de laadpraatpaal. ,,De communicatiepaal is in het noorden van het land al in gebruik om bij ov-knooppunten een zogeheten hub-taxi te bestellen. Ook zorginstellingen hebben interesse voor het communicatiemiddel", aldus een woordvoerster.

De twee laadpalen die vrijdag worden gepresenteerd, komen te staan bij een autoleasebedrijf. Ze deden eerder dienst als pechhulp langs de A50 bij Heteren en de A30 bij Ede. 

Bron: ANP

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

CPO meer&deel grote winnaar Dirk Roosenburgprijs 2025

12 minuten geleden

Gedetailleerde 3D-geprinte maquette toont ruimtelijke ontwikkeling Amsterdam

52 minuten geleden

Woongebouwen door VdpArchitecten vormen nieuwe 'voorkant' Groningse Oosterparkwijk

2 uur geleden

Het Cultuurfonds kent subsidie toe aan biobased paviljoen voor Amsterdamse Bos ontworpen door Space Encounters

4 uur geleden

IMF: geen forse huizenprijsdaling bij einde hypotheekrenteaftrek

3 uur geleden

EIB: 75.000 nieuwe voltijdse arbeidskrachten nodig in de bouw

Vandaag, 10:11

Groningen worstelt met afronding dertig kilometer lang fietspad naar Assen

Gisteren, 15:25

PBL: minimaal 150.000 hectare meer natuur nodig in 2050

Gisteren, 11:37

Afaina de Jong wint Amsterdamprijs voor de Kunst 2025

15 oktober, 3:19

Pararius: huurmarkt zit op slot, huren stijgen verder

15 oktober, 10:49
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
BEWI IsoBouw
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan