Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: Gemeente Rotterdam
Maastunnel twee jaar dicht van noord naar zuid
3 juli 2017, 9:53
Het autoverkeer tussen Rotterdam-Noord en Rotterdam-Zuid moet het sinds maandag twee jaar lang stellen zonder de Maastunnel. De 75 jaar oude afgezonken tunnel, de eerste in zijn soort in Nederland, ging om middernacht dicht voor een grootscheepse renovatie.
Er moet heel wat gebeuren: zo is het beton van de rijbaan en de vloer eronder door de jaren heen flink aangetast. Het wegdek wordt geheel vervangen, de vloer krijgt een nieuwe toplaag. Verder wordt de techniek in de tunnel vernieuwd, zodat die helemaal voldoet aan nieuwe wettelijke veiligheidseisen die vanaf 2019 gelden.
Het werk draait niet alleen om renovatie, maar ook om restauratie. De Maastunnel is een Rijksmonument en waar dat mogelijk is wordt het in 1942 voltooide bouwwerk in originele staat hersteld. Zo worden beschadigde tegels, een onderscheidend kenmerk van de tunnel, vervangen door replica's. Het wegdek wordt net als vroeger geel.
De tunnelbuizen worden om beurten aangepakt, zodat altijd een tunnelbuis openblijft van zuid naar noord. Daar is vooral voor gekozen om het Erasmus MC aan de noordkant goed toegankelijk te houden.
Dilemma
Een brug of een tunnel? Het dilemma waar Rotterdam in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw voor stond, was groot. Dat er een nieuwe verbinding moest komen tussen beide oevers van de Nieuwe Maas om het drukker wordende verkeer het hoofd te bieden, was duidelijk. Maar hoe moest die eruit zien? Op beide opties was het een en ander af te dingen. Het werd een tunnel, ondanks de argwaan van Rijkswaterstaat. Zo veel ervaring was er op de wereld nog niet op dat vlak.
De Maastunnel was in 1942 de eerste afgezonken tunnel in Nederland. Met de (halve) afsluiting van de tunnel gaat Rotterdam vanaf maandag 75 jaar gedeeltelijk terug in de tijd. Tot september 2019 is er vanwege een grondige renovatie maar één tunnelbuis beschikbaar voor autoverkeer. Vóór de aanleg van de Maastunnel waren Rotterdammers aangewezen op ophaalbruggen en veerdiensten om vanuit Zuid in het centrum te komen en vice versa.
De tunnel staat model voor de Nederlandse bouwkunst. Maar bij de keuze voor een verbinding stonden de gemeente en Rijkswaterstaat lijnrecht tegenover elkaar, zegt Henk van der Maas. Hij is voormalig tunnelbeheerder en auteur van ‘Onder de tunnel door’, over de geschiedenis van de Maastunnel.
"Rijkswaterstaat dacht dat een tunnel niet kon. Maar technici van de gemeente Rotterdam waren in New York, Londen en Hamburg gaan kijken en wisten dat het wel mogelijk was. Alleen waren dat allemaal geboorde tunnels: een dure methode die bovendien bij de aanleg vaak mensenlevens kostte. Ergens in Michigan lag een afgezonken tunnel. Zoiets moest het worden. Een Deense professor bedacht een geschikte methode voor onder de Nieuwe Maas.”
Van Brienenoordbrug
Tegenwoordig rijden er bijna 60.000 voertuigen per dag door de Maastunnel. In de drukste jaren waren dat er gemiddeld 85.000, met pieken tot 100.000. Dat was in de jaren zestig, toen de Van Brienenoordbrug er nog niet stond en al het verkeer richting het zuiden door de Maastunnel ging. Lange tijd bleef deze de enige Nederlandse tunnelverbinding. Na de opening duurde het ook nog 25 jaar voordat andere werden aangelegd, zoals de IJtunnel, de Coentunnel en de Beneluxtunnel. Dat was niet omdat de techniek nog moest worden bijgeschaafd. Van der Maas: "Na de oorlog was er geen geld voor tunnels.”
Overigens had het weinig gescheeld of de Maastunnel had zelf de oorlog ook niet overleefd. Vlak voor de bevrijding brachten de Duitsers, die zelf veelvuldig gebruik hadden gemaakt van de verbinding, munitie in het bouwwerk aan om het op te blazen. Ze gingen uiteindelijk niet tot ontploffing over. Achteraf gezien was ze dat ook nooit gelukt; de toenmalige tunnelbeheerder Vreugdenhil was zo trots op het innovatieve bouwwerk dat hij zijn leven had gewaagd de geplande explosie te saboteren.
Bron: ANP
Trefwoorden
renovatie
tunnel
rotterdam
maastunnel
Best gelezen
1
Merwede – overzicht stadsblokken eerste fase
woensdag, 17 december
2
Purmerend kiest uit drie ontwerpen voor Schapenmarkt
woensdag, 17 december
3
Powerhouse Company en SO-IL delen ontwerp voor toren naast Whitney Museum
dinsdag, 16 december
4
Voormalige jeugdgevangenis in Amsterdam getransformeerd en uitgebreid tot woongebouw
woensdag, 17 december
5
Groningen kiest plan Harthof voor herontwikkeling parkeergarage Haddingestraat
woensdag, 17 december
Gerelateerde nieuwsberichten
Consortium tekent contract Blankenburgtunnel
14 december 2017
Eerste buis Maastunnel gerenoveerd
23 juli 2018
Video: Maastunnel
6 januari 2017
Ontwerpwedstrijd bezoekerscentrum Maastunnel
26 november 2015
Maastunnel en wegen krijgen opknapbeurt
29 mei 2009
Tentoonstelling over Maastunnel in Kunsthal
5 januari 2017
Voetgangstunnel Rotterdam als Tunnel of Love
4 februari 2019
Maastunnel heropend na grondige renovatie
19 augustus 2019
Maastunnel ook weer open voor voetgangers
21 oktober 2020
Consortium tekent contract Blankenburgtunnel
14 december 2017
Eerste buis Maastunnel gerenoveerd
23 juli 2018
Video: Maastunnel
6 januari 2017
Ontwerpwedstrijd bezoekerscentrum Maastunnel
26 november 2015
Maastunnel en wegen krijgen opknapbeurt
29 mei 2009
Tentoonstelling over Maastunnel in Kunsthal
5 januari 2017
Voetgangstunnel Rotterdam als Tunnel of Love
4 februari 2019
Maastunnel heropend na grondige renovatie
19 augustus 2019
Maastunnel ook weer open voor voetgangers
21 oktober 2020
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Den Haag ziet ruimte voor meer woningen in gebied Laakhavens-Hollands Spoor
Vandaag, 15:15
De gemeente Den Haag ziet ruimte voor 11.000 nieuwe woningen in het gebied aan de Laakhavenzijde van station Hollands Spoor. Dat zijn er 2.400 meer dan de gemeente bij het begin van de planvorming dacht.
Gevarieerd kantoorlandschap voor Unilever in AIR Offices Rotterdam
Vandaag, 12:17
Levensmiddelenconcern Unilever heeft dit jaar twee verdiepingen betrokken in het voormalige V&D-pand in het centrum van Rotterdam. Fokkema & Partners ontwierp het interieur.
Negenhonderd woningen op historisch zorglandgoed in Vught
Vandaag, 10:52
Gebiedsontwikkelaar AM en een ontwerpteam bestaande uit Karres en Brands, Wenink Holtkamp en NAMO hebben een tender voor de realisatie van negenhonderd woningen op het historische Zorgpark Voorburg in Vught gewonnen.
KAAN Architecten breidt bureauleiding uit
Gisteren, 15:00
KAAN Architecten heeft vier associate partners en vier associate architects benoemd.
DNR geactualiseerd naar hedendaagse praktijk
Vandaag, 16:03
DNR2025 is compacter en beter op de hedendaagse praktijk afgestemd dan haar voorganger, met onder meer aandacht voor AI, privacy en kwaliteitsborging.
Inschrijving voor tiende editie Architectuurprijs Nijmegen geopend
Vandaag, 13:17
Tot vrijdag 12 februari 09.00 uur kunnen architecten en andere partijen een project inzenden dat in 2024 of 2025 is opgeleverd in Nijmegen.
Tweede Kamer schuift aanpassing huurwet door naar nieuw kabinet
Vandaag, 09:13
Demissionair minister Mona Keijzer wil de wet die een maximale prijs bepaalt voor huur in het middensegment versoepelen.
Faillissement V&D laat nog altijd sporen na in winkelgebieden
Gisteren, 12:03
De middelgrote steden zijn na tien jaar het faillissement van V&D nog niet te boven.
RIVM: op korte afstand van elke woning speelplek en groen
Gisteren, 09:31
Dit zijn enkele van de ‘vuistregels’ die het RIVM heeft opgesteld voor de inrichting van de openbare ruimte.
BNA: architecten zien licht herstel, maar ook rem op productie
17 december, 2:51
Vier op de tien architectenbureaus beoordelen de marktsituatie als goed en de helft als redelijk
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur