Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Copyright: Gemeente Rotterdam
Maastunnel twee jaar dicht van noord naar zuid
3 juli 2017, 9:53
Het autoverkeer tussen Rotterdam-Noord en Rotterdam-Zuid moet het sinds maandag twee jaar lang stellen zonder de Maastunnel. De 75 jaar oude afgezonken tunnel, de eerste in zijn soort in Nederland, ging om middernacht dicht voor een grootscheepse renovatie.
Er moet heel wat gebeuren: zo is het beton van de rijbaan en de vloer eronder door de jaren heen flink aangetast. Het wegdek wordt geheel vervangen, de vloer krijgt een nieuwe toplaag. Verder wordt de techniek in de tunnel vernieuwd, zodat die helemaal voldoet aan nieuwe wettelijke veiligheidseisen die vanaf 2019 gelden.
Het werk draait niet alleen om renovatie, maar ook om restauratie. De Maastunnel is een Rijksmonument en waar dat mogelijk is wordt het in 1942 voltooide bouwwerk in originele staat hersteld. Zo worden beschadigde tegels, een onderscheidend kenmerk van de tunnel, vervangen door replica's. Het wegdek wordt net als vroeger geel.
De tunnelbuizen worden om beurten aangepakt, zodat altijd een tunnelbuis openblijft van zuid naar noord. Daar is vooral voor gekozen om het Erasmus MC aan de noordkant goed toegankelijk te houden.
Dilemma
Een brug of een tunnel? Het dilemma waar Rotterdam in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw voor stond, was groot. Dat er een nieuwe verbinding moest komen tussen beide oevers van de Nieuwe Maas om het drukker wordende verkeer het hoofd te bieden, was duidelijk. Maar hoe moest die eruit zien? Op beide opties was het een en ander af te dingen. Het werd een tunnel, ondanks de argwaan van Rijkswaterstaat. Zo veel ervaring was er op de wereld nog niet op dat vlak.
De Maastunnel was in 1942 de eerste afgezonken tunnel in Nederland. Met de (halve) afsluiting van de tunnel gaat Rotterdam vanaf maandag 75 jaar gedeeltelijk terug in de tijd. Tot september 2019 is er vanwege een grondige renovatie maar één tunnelbuis beschikbaar voor autoverkeer. Vóór de aanleg van de Maastunnel waren Rotterdammers aangewezen op ophaalbruggen en veerdiensten om vanuit Zuid in het centrum te komen en vice versa.
De tunnel staat model voor de Nederlandse bouwkunst. Maar bij de keuze voor een verbinding stonden de gemeente en Rijkswaterstaat lijnrecht tegenover elkaar, zegt Henk van der Maas. Hij is voormalig tunnelbeheerder en auteur van ‘Onder de tunnel door’, over de geschiedenis van de Maastunnel.
"Rijkswaterstaat dacht dat een tunnel niet kon. Maar technici van de gemeente Rotterdam waren in New York, Londen en Hamburg gaan kijken en wisten dat het wel mogelijk was. Alleen waren dat allemaal geboorde tunnels: een dure methode die bovendien bij de aanleg vaak mensenlevens kostte. Ergens in Michigan lag een afgezonken tunnel. Zoiets moest het worden. Een Deense professor bedacht een geschikte methode voor onder de Nieuwe Maas.”
Van Brienenoordbrug
Tegenwoordig rijden er bijna 60.000 voertuigen per dag door de Maastunnel. In de drukste jaren waren dat er gemiddeld 85.000, met pieken tot 100.000. Dat was in de jaren zestig, toen de Van Brienenoordbrug er nog niet stond en al het verkeer richting het zuiden door de Maastunnel ging. Lange tijd bleef deze de enige Nederlandse tunnelverbinding. Na de opening duurde het ook nog 25 jaar voordat andere werden aangelegd, zoals de IJtunnel, de Coentunnel en de Beneluxtunnel. Dat was niet omdat de techniek nog moest worden bijgeschaafd. Van der Maas: "Na de oorlog was er geen geld voor tunnels.”
Overigens had het weinig gescheeld of de Maastunnel had zelf de oorlog ook niet overleefd. Vlak voor de bevrijding brachten de Duitsers, die zelf veelvuldig gebruik hadden gemaakt van de verbinding, munitie in het bouwwerk aan om het op te blazen. Ze gingen uiteindelijk niet tot ontploffing over. Achteraf gezien was ze dat ook nooit gelukt; de toenmalige tunnelbeheerder Vreugdenhil was zo trots op het innovatieve bouwwerk dat hij zijn leven had gewaagd de geplande explosie te saboteren.
Bron: ANP
Trefwoorden
renovatie
tunnel
rotterdam
maastunnel
Best gelezen
1
Realisatie woongebouw Atlas I naast Essalammoskee in Rotterdam-Zuid gestart
woensdag, 10 december
2
Architecten tonen voorstellen voor woningbouw in tussenruimtes Wallengebied
donderdag, 11 december
3
Kollhoff & Pols realiseert 58 woningen in monumentale panden Den Haag
dinsdag, 9 december
4
Gebouwen niet slopen, maar langzaam laten rijpen
donderdag, 11 december
5
Nieuwe gebouwen zorgen voor 1.100 woningen in Pompenburg Rotterdam
donderdag, 11 december
Gerelateerde nieuwsberichten
Consortium tekent contract Blankenburgtunnel
14 december 2017
Eerste buis Maastunnel gerenoveerd
23 juli 2018
Video: Maastunnel
6 januari 2017
Ontwerpwedstrijd bezoekerscentrum Maastunnel
26 november 2015
Maastunnel en wegen krijgen opknapbeurt
29 mei 2009
Tentoonstelling over Maastunnel in Kunsthal
5 januari 2017
Voetgangstunnel Rotterdam als Tunnel of Love
4 februari 2019
Maastunnel heropend na grondige renovatie
19 augustus 2019
Maastunnel ook weer open voor voetgangers
21 oktober 2020
Consortium tekent contract Blankenburgtunnel
14 december 2017
Eerste buis Maastunnel gerenoveerd
23 juli 2018
Video: Maastunnel
6 januari 2017
Ontwerpwedstrijd bezoekerscentrum Maastunnel
26 november 2015
Maastunnel en wegen krijgen opknapbeurt
29 mei 2009
Tentoonstelling over Maastunnel in Kunsthal
5 januari 2017
Voetgangstunnel Rotterdam als Tunnel of Love
4 februari 2019
Maastunnel heropend na grondige renovatie
19 augustus 2019
Maastunnel ook weer open voor voetgangers
21 oktober 2020
Toon alles
Andere nieuwsberichten
MoederscheimMoonen ontwerpt nieuwbouw sport- en cultuurcomplex De Niervaert in Klundert
3 uur geleden
MoederscheimMoonen Architects ontwerpt de nieuwbouw van sport- en cultuurcomplex De Niervaert in het Brabantse Klundert. Het gebouw vervangt het bestaande en verouderde complex op dezelfde locatie.
Open Call voor Folly Art Norg 2026
Vandaag, 11:49
Ontwerpers van allerlei pluimage kunnen vanaf vandaag tot en met 28 februari een ontwerp indienen voor een folly die komende zomer mogelijk wordt gerealiseerd tijdens het steeds populairder wordende evenement in het Drentse Norg.
Inschrijving voor Gouden Piramide 2026 geopend
Vandaag, 09:59
Tot en met 15 januari kunnen projecten worden voorgedragen voor de tweejaarlijkse rijksprijs voor inspirerend opdrachtgeverschap.
Faculteit ITC Universiteit Twente onderscheiden met Abe Bonnema Architectuurprijs 2025
12 december, 5:30
Vrijdag ontving Civic Architects de prijs en het bijbehorend geldbedrag van 50.000 euro uit handen van Ed Nijpels, voorzitter van de ir. Abe Bonnema Stichting.
KNVB praat verder met Almere en Zeist over nieuw complex
Vandaag, 12:28
Almere en Zeist zijn de overgebleven kandidaten om het nieuwe complex van de KNVB te huisvesten.
Datacenters gebruiken evenveel stroom als twee miljoen woningen
Vandaag, 10:53
De datacenters in Nederland gebruiken steeds meer elektriciteit.
RIVM: verbeterde luchtkwaliteit leidde tot afname sterfte
12 december, 12:27
Een verbeterde luchtkwaliteit heeft ervoor gezorgd dat er tussen 1995 en 2019 een kwart minder mensen zijn overleden na dagen met verhoogde concentraties van luchtverontreinigende stoffen.
Zuid-Holland: met dubbel agrarisch ruimtegebruik stroom voor 700.000 huizen
12 december, 11:06
De provincie heeft laten uitzoeken waar de combinatie van landbouw en zonnepanelen in theorie mogelijk is.
Miljarden extra nodig voor aanleg landelijk waterstofnetwerk
11 december, 3:13
Volgens de Algemene Rekenkamer zijn de verwachte opstartverliezen meer dan drie keer zo hoog als het beschikbare subsidiebedrag van 750 miljoen euro.
Brussel wil snellere vergunningen voor elektriciteitsprojecten
11 december, 1:39
De Europese Commissie wil dat elektriciteitsnetwerken van lidstaten beter op elkaar aansluiten.
Ga naar het nieuws-archief
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur