Copyright: Gemeente Amsterdam

Max Bögl definitief gekozen voor project De Entree

28 maart 2017, 16:54
De gemeente Amsterdam gunt de opdracht om de centrumzijde van Amsterdam Centraal te vernieuwen definitief aan aannemersbedrijf Max Bögl. Belangrijk argument voor de keuze is de beperking van hinder en het behoud van bereikbaarheid in het plan van de aannemer.

De gemeente wil in vijf jaar tijd het complete gebied van Amsterdam Centraal tot Damrak en van Scheierstoren tot de Droogbak aanpakken. In de aanbesteding voor vernieuwing van ‘De Entree’ speelden kwaliteitseisen een belangrijke rol, aldus de gemeente.

Minimalisering overlast
Bögl heeft de opdracht gekregen door het aanbieden van de laagste prijs en het beste plan, meldt Amsterdam. Het aannemersbedrijf beperkt zoveel mogelijk de hinder door het ritme van de stad te volgen, “per dag, per seizoen en per jaar”.

Zo richt Bögl zich in de zomer op de tramroutes en werkt het bedrijf in de winter aan de gebieden met grote loopstromen. Voorts wordt zoveel mogelijk om de tientallen evenementen heen gepland. Met een groot pakket aan maatregelen vermindert Bögl de overlast door bijvoorbeeld geluid of trillingen te reduceren en de bereikbaarheid en zichtbaarheid te verhogen.

Centrumzijde autoluw
Het project De Entree pakt de hele centrumzijde van het stationsgebied aan en moet resulteren in meer water, minder auto’s en meer ruimte voor voetgangers en fietsers. De Prins Hendrikkade tussen Damrak en Martelaarsgracht moet autoluw worden; met de aanbieding van Bögl kan ook het stuk tussen Martelaarsgracht en Droogbak worden meegenomen.

De uitvoering start in januari 2018 met het 70 cm verdiepen van de weg onder het spoor aan de westkant van het station. Dit maakt de weg ook geschikt voor hoog verkeer. Op die manier blijft de binnenstad bereikbaar voor bijvoorbeeld leveranciers, als in de toekomst doorgaand autoverkeer niet meer aan de centrumzijde, maar aan de IJ-zijde het station passeert. 

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Met Lighthouse is voorlopig hoogste toren van Eindhoven opgeleverd

4 uur geleden

Sporthal van MoederscheimMoonen Architects markeert transformatie naar parklandschap

Vandaag, 14:28

MUST Stedebouw wint prijsvraag verbeteren van naoorlogse wijken met water

Vandaag, 11:54

Holterbergdistrict Amsterdam Zuidoost herontwikkeld tot gemengde wijk

Vandaag, 10:44

Staten Utrecht verdeeld over plan voor verbouwing provinciehuis

Vandaag, 13:15

‘Ambtenaren zeer ontevreden over privatisering bouwtoezicht’

Vandaag, 10:00

Wang Shu en Lu Wenyu worden curator Architectuurbiënnale van Venetië in 2027

Gisteren, 14:52

Verduurzaming Nederland moet veel eerlijker, vindt adviesraad

Gisteren, 12:18

Gelderland wil duurzame ‘havenhub’ aanleggen bij IJzendoorn

2 december, 1:13

Schoof ziet actiepunten in klimaatadvies burgerberaad

2 december, 10:22
Robert MuisRedacteur
ATAG Nederland
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Houthandel van Dam
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
BEWI IsoBouw
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf B.V.
Saint-Gobain Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Holonite B.V.
AXOR + hansgrohe
Tata Steel Colorcoat®
Architectenweb
Over ons
Contact

© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan